• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 30 خرداد 1402
کد مطلب : 195126
+
-

مشارکت در هزاران پروژه اقتصادی

طی 3 دهه اخیر قرارگاه خاتم‌الانبیا ص میدان‌دار پروژه های خرد و کلان در تهران است

فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهر گاه در قالب پروژه‌های کلان مانند ساخت تونل و شهربازی، هتل و... تعریف می‌شود و گاه در مقیاسی کوچک‌تر و در محورهایی مانند حمل‌ونقل و ترافیک، شهرسازی و... که در اجرای تمام اینها علاوه بر سرمایه‌گذاران خصوصی، نهادها و ارگان‌های مختلف مشارکت می‌کنند یا به‌عنوان پیمانکار مجری طرح می‌شوند. یکی از این نهادها که بخش عمده‌ای از پروژه‌های کلان و حتی خرد کشور را پیگیری می‌کند، قرارگاه خاتم‌الانبیاست. این قرارگاه در 3دهه اخیر در هزاران پروژه اقتصادی مشارکت داشته و تا آذرماه سال گذشته هم ۳۲۵پروژه به ارزش ۹۰۰هزار میلیارد تومان در دست ساخت و تکمیل داشت که بخشی از آنها در پایتخت هستند.

متروسازی در پایتخت
یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی که قرارگاه خاتم‌الانبیا در آن حضور فعال دارد، ساخت مسیرهای متروست؛ به‌عنوان مثال اکنون برای خط۱۰ تفاهمنامه‌ای با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا توسط مترو بسته شده است. خط10 شامل 44کیلومتر و 35ایستگاه از وردآورد تا فلکه سوم تهرانپارس می‌شود. همچنین مدیرعامل شرکت متروی تهران، اول خرداد خبر از انعقاد قرارداد برای خط9 داده؛ خطی به طول 48کیلومتر در 43ایستگاه که از دولت‌آباد تا چیتگر پیش‌بینی شده است. در این میان برخی از پروژه‌های مترو هم تکمیل شده‌اند؛ به‌عنوان مثال خط متروی شهر آفتاب تا ایستگاه فرودگاه امام‌خمینی‌(ره) با همکاری قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا عملیاتی و سال1386 افتتاح شد. ساخت خط۷ متروی تهران در ۲۵ایستگاه هم ازجمله افتخارات قرارگاه خاتم‌الانبیاست.

ساخت سازه بتنی برج میلاد
حضور در فعالیت‌های عمرانی و شهرسازی نمونه‌ای دیگر از فعالیت‌های قرارگاه خاتم‌الانبیاست. یکی از این فعالیت‌ها که باعث شد مشکلی چندساله رفع شود، مشارکت در ساخت سازه بتنی در حاشیه برج میلاد بود. پیش از ساخت این سازه، گود برج میلاد جزو پرخطرترین گودهای پایتخت محسوب می‌شد که برای حل مشکل پیشنهاد ساخت یک سازه منظم در زمانبندی فشرده با ۱۱۱شمع در عمق ۳۰متر داده شد. ساخت سازه به‌صورت ویژه و شبانه‌روزی با حمایت‌های قرارگاه خاتم‌الانبیا پیش رفت تا اینکه پس از ۹‌ماه پروژه به مرحله‌ای رسید که کاملا امن است.

همراهی در طرح‌های فرهنگی
طرح بازآفرینی عرصه فوقانی تونل راه‌آهن تهران-تبریز موسوم به باغ‌راه حضرت فاطمه(س) یکی از پروژه‌های کلان پایتخت است که درصورت عملیاتی شدن، یکی از طولانی‌ترین مسیرهای دوچرخه‌سواری و پیاده‌راه به همراه امکانات مختلف برای حضور شهروندان فراهم می‌شود. برای اجرای این طرح 27هکتاری علاوه بر شهرداری و شرکت راه‌آهن، قرارگاه خاتم‌الانبیا هم اعلام آمادگی کرده و اکنون این پروژه به طول 9کیلومتر بر بام تونل قطار تهران- تبریز و عرض 30‌متر طراحی شده و فاز اول آن به بهره‌برداری رسیده است.

پل‌سازی‌ در معابر
ساخت بیش از 165پل و تقاطع در کلانشهرها ازجمله فعالیت‌های این قرارگاه سازندگی است که در پایتخت هم تعداد این پل‌ها کم بوده و پس از پیش‌بینی و قرار گرفتن در فهرست فرصت‌های پایتخت، این پل‌ها ساخته شده‌اند. پل‌های تقاطع خیابان جناح با خیابان شیخ فضل‌الله نوری، ساخت بزرگراه طبقاتی صدر، پل طبقاتی شهید زین‌الدین، پل‌های تقاطع سه‌راه آزمایش، تقاطع شهیدباقری و شهید یاسینی، تقاطع بزرگراه‌های شهید همت و آزادگان، پل کردستان، نیایش و... بخشی از نمونه‌های این پل‌هاست.

همکاری در پروژه‌های کلان
از تونل‌ها به‌عنوان پروژه‌های کلان نام برده می‌شود و برای ساخت آنها بسیاری از اوقات قرارگاه حضور فعال داشته که می‌توان به تونل‌های صدر-نیایش، شهدای غزه، شهید شوشتری، خیابان آرش-اسفندیار، امامزاده هاشم(ع) و... اشاره کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید