• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 30 خرداد 1402
کد مطلب : 195054
+
-

رسوایی جادوگر

افشای ماجرای سوءاستفاده مالی علی کریمی از خواهرش پشت‌پرده دیگری از فعالیت‌های این حامی جعلی حقوق زنان را به تصویر کشید

گزارش
رسوایی جادوگر

علی ترابی-دبیر سرویس سیاسی

 افشای ماجرای سوءاستفاده مالی علی کریمی از خواهرش که انتشار اسناد آن ازسوی قوه قضاییه بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت، نمای دیگری از فعالیت‌های این حامی جعلی حقوق زنان را به تصویر کشید و نشان داد این سلبریتی ضدملی درحالی‌که مشغول تصویرسازی از خود به‌عنوان فردی «آزادی‌خواه» و «حامی حقوق زنان ایران» است، در پشت‌پرده به خواهر خود هم رحم نکرده و با سوءاستفاده مالی، سبب نابودی زندگی او و زندانی شدنش شده‌است.این رسوایی درحالی رقم خورد که کریمی از نخستین روزهای شعله‌ور شدن آتش اغتشاشات در ایران طی پاییز1401، در قامت یکی از لیدرهای آشوب‌سازی به ایفای نقش پرداخت؛ فعالیت‌های ضدامنیتی او و همراهی تعداد دیگری از سلبریتی‌های ضدملی را می‌توان نقطه آغازی بر ناآرامی‌ها در کشور دانست.این‌درحالی‌است که کریمی طی ماه‌های گذشته اقدام‌های مخرب بسیاری را در کارنامه فعالیت‌های ضدامنیتی خود به‌ثبت رسانده‌است؛ از حمایت از گروهک‌های تجزیه‌طلب گرفته تا همنو‌ایی با دشمنان خارجی ملت ایران و بازی در پازل سرویس‌های امنیتی غرب به‌منظور بی‌ثبات‌سازی کشور.علاوه‌بر اینها، کریمی جزو اصلی‌ترین سلبریتی‌هایی به‌حساب می‌آید که با آغاز اغتشاشات در کشور، با انتشار اخبار دروغ، نقش عمده‌ای در پروژه کشته‌سازی داشت و با انتشار و حمایت از فراخوان‌های آشوب، نقشی محوری در جریان‌سازی‌‌های ضدمردمی در کشور برعهده گرفت. دراین میان اما «دروغ‌سازی» یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های وی طی ماه‌های گذشته به‌حساب می‌آید که در ادامه به بررسی بخشی از آنها می‌پردازیم.

«فاجعه در جوانرود» با عکس‌های کابل
با آغاز اغتشاشات در پاییز 1401، روایت‌سازی‌های دروغین، یکی از رویکردهای اصلی فعالیت‌های کریمی در شبکه‌های اجتماعی بوده‌است. یک نمونه از این دروغ‌پردازی‌ها، روایت جعلی او از حوادث شهر جوانرود در استان کرمانشاه بود. ماجرا از این قرار بود که کریمی در نخستین‌ روزهای آذرماه 1401با انتشار عکسی در فضای‌مجازی، از «کشتار شهروندان جوانرودی به‌دست نیروهای امنیتی جمهوری‌اسلامی» خبرداد. بررسی‌ها اما نشان داد عکس مورد استناد این سلبریتی ضدملی، مربوط به یک حمله انتحاری در کابل است.

تصادف یا ضرب و شتم؟
 انتشار عکس‌های جعلی درباره «برخورد خشونت‌آمیز با معترضان شهرهای کردنشین» یکی از اصلی‌ترین رویکردهای کریمی در فعالیت‌های ضدامنیتی‌اش بوده که به‌صورت گسترده‌ای مورد سوءاستفاده گروهک‌های تروریست و ضدانقلاب قرار گرفت. درهمین راستا هم بود که در آذرماه1401، کریمی با انتشار عکسی از یک جوان و وضعیت نامناسب پای او، ادعا کرد مورد ضرب و شتم مأموران امنیتی قرار گرفته‌است. اندکی بعد اما با انتشار عکس‌های واقعی، مشخص شد تصویر ادعایی کریمی مربوط به جوانی است که چندی قبل در یکی از روستاهای کشور براثر زمین خوردن با موتور مصدوم شده است.

روایت‌سازی با عکس کودکان پاکستانی
تحریک احساسات عمومی جامعه به‌منظور دامن زدن به آشوب‌ها، از محوری‌ترین رویکردهای کریمی در فعالیت‌های مجازی‌اش بوده‌است که شواهد بسیاری برای اثبات آن وجود دارد. در نخستین روزهای مهرماه و پس از حوادث جمعه خونین زاهدان بود که کریمی با انتشار پست‌های تحریک‌آمیز، کوشید مردم سیستان‌وبلوچستان را برای حضور در خیابان تحریک کند. در یک نمونه از چنین اقدام‌هایی، او با انتشار تصویری از 2 کودک محروم با سر و وضعی آشفته نوشت که «حق این مردم گلوله نیست». انتشار این پست درحالی بود که این عکس مربوط به گزارشی از وضعیت کودکان پاکستانی بود که پیش‌از آن در برخی پایگاه‌های خبری منطقه‌ای و جهانی منتشر شده بود.

تحصیل کودکان یتیم زیرپل
سیاه‌نمایی‌های رسوای کریمی طی ماه‌های گذشته به‌صورت مستمر ادامه داشته و داستان‌پردازی با عکس‌های جعلی، وجه مشترک این روایت‌سازی‌های دروغین است. یکی دیگر از نمونه‌های چنین رویکردی، انتشار تصویری بود که درآن ادعا می‌شد پسری زیر یک پل، به کودکان یتیم خواندن و نوشتن یاد می‌دهد. انتشار این تصویر که جریحه‌دار کردن اعتماد عمومی جامعه را هدف گرفته بود، در شرایطی انجام شد که بررسی‌های انجام شده، نشان داد این عکس مربوط به ایران نیست و پیش‌از آن، ازسوی کاربران هندی منتشر شده‌است.

«خودتحقیری» با هواپیمای کره‌ای
 در نخستین روزهای خردادماه جاری بود که کریمی در واکنش به انتشار اخبار پرواز آزمایشی هواپیمای «سیمرغ»، پرده دیگری از روایت‌سازی‌های دروغینش را به‌نمایش گذاشت و با انتشار عکسی در شبکه‌های اجتماعی، مدعی شد درب هواپیمای ایرانی درجریان یک پرواز باز شده‌است. او زیر این پست نوشت:«درِ هواپیماتون رو ببندید، نمی‌خواد هواپیمای مسافربری بسازید». واقعیت ماجرا اما خیلی زود افشا و مشخص شد تصویر مربوط به پرواز یک هواپیمای کره‌‌جنوبی است که درب آن هنگام پرواز باز شده‌است؛ ماجرا به‌قدری رسوا بود که کریمی کمی بعد مجبور شد این پست را از صفحه خود پاک کند.

قتل‌عام مردم ایذه؟
 انتشار محتوای دروغ باهدف شعله‌ور نگه‌داشتن آتش آشوب‌ها را باید از مهم‌ترین اقدام‌های مجازی کریمی به‌حساب آورد. او در آذرماه1401با انتشار عکسی، از به رگبار بسته شدن مردم ایذه در استان خوزستان به‌دست نیروهای مسلح خبرداد و به‌منظور تحریک مردم منطقه، زیرعکس نوشت: «مردم بشینیم، قتل عام می‌شیم». بررسی‌ها اما پرده از این واقعیت برداشت که عکس مربوط به رزمایش‌ سال‌های قبل نیروهای بسیج در یکی از شهرهای شمالی کشور است که ربطی به حوادث اخیر ندارد و باهدف تحریک احساسات شهروندان منتشر شده است.


فراخوان‌هایی که بی‌اعتبار شد
انتشار فراخوان‌هایی باهدف تشویق شهروندان به حضور در خیابان‌ها که راهبرد شعله‌ور نگه‌داشتن آتش آشوب‌ها را پیگیری می‌کرد، از اصلی‌ترین رویکردهای کریمی در قامت یک سلبریتی ضدملی بوده‌است؛ فراخوان‌هایی که از نخستین روزهای پاییز1401آغاز شد و تا دی‌ماه ادامه داشت. دراین میان اما نکته مهم اینجاست که با فروکش کردن آتش اغتشاشات و نمایان شدن دروغ‌پردازی‌ها، فراخوان‌های مورد حمایت چهره‌هایی مانند علی کریمی هم با شکست سنگینی مواجه شد. پس‌از این بود که فراخوان «اعتصابات سراسری» در دستورکار چهره‌هایی مانند کریمی قرار گرفت که آن‌هم با بی‌اعتنایی اصناف و کارگران روبه‌رو شد و سرانجامی نداشت. یکی از این فراخوان‌ها در 5دی‌ماه1401منتشر شد که کریمی ازجمله حامیان آن بود که درنهایت شکست سنگین دیگری را  برای جریان‌های معاند رقم زد.

ویزا با خون جوانان وطن
ماجرای صدور ویزای آمریکا برای علی کریمی و خانواده‌اش، یکی دیگر از رسوایی‌های این سلبریتی مدعی حمایت از «حقوق بانوان» و «پاسداری از خون جوانان وطن» به‌حساب می‌آید. در آخرین روزهای آذرماه1401بود که شبکه‌خبری VOA، وابسته به وزارت امورخارجه آمریکا، از صدور ویزای این کشور برای کریمی و خانواده‌اش خبرداد؛ خبری که بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های‌اجتماعی داشت و با انتقادهای گسترده‌ای مواجه شد. این موضوع از این جنبه مورد توجه کاربران شبکه‌های‌اجتماعی قرار گرفت که چهره‌ای که خود را به‌عنوان حامی حقوق مردم ایران و یک آزادی‌خواه مطرح می‌کند، نه‌تنها درمیان مردم خود حضور ندارد، بلکه با دریافت ویزای آمریکا، در آن‌سوی دنیا به‌دنبال شعله‌ور نگه‌داشتن آتش آشوب‌هاست.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید