• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 30 خرداد 1402
کد مطلب : 195049
+
-

سیل در آذربایجان‌شرقی

گزارش روز
سیل در آذربایجان‌شرقی

وقوع سیل در آذربایجان‌شرقی جان یک نفر را گرفت. یکشنبه شب (28 خرداد) بارندگی و وقوع سیل در شهرستان خداآفرین در آذربایجان شرقی موجب مرگ یک نفر شد و همچنین به زیرساخت‌های برق، آب و گاز برخی از مناطق آسیب وارد کرد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی در این باره گفت: «در این سیل یک نفر جان باخت و به زیرساخت های برق، آب و گاز برخی مناطق خسارت وارد شد.»
محمدباقر هنربر ادامه داد: «آب‌گرفتگی منازل مسکونی، خسارت سنگین به بخش کشاورزی، شالیزار و مزارع و همین طور به راه های روستایی در بخش گرمادوز شهرستان خداآفرین از دیگر آسیب های سیل است.»
سیل اخیر در شهرستان خداآفرین همچنین سبب تلف شدن تعدادی از حیوانات شد. مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به این موضوع گفت: «تعدادی از احشام سبک و سنگین روستاییان نیز تلف شده است.»
هنربر یادآور شد: «گروه‌های ارزیاب در منطقه مستقر هستند تا میزان خسارت را احصاء کنند و به زودی گزارش این گروه ها مشخص و اعلام می‌شود.»
پنجشنبه گذشته (25 خرداد) نیز وقوع پدیده تگرگ در شهرستان‌های اهر، کلیبر و هوراند به محصولات کشاورزی و تعدادی از منازل و خودروها خسارت زده بود.

هشدار نارنجی برای 5استان
در روزهایی که آذربایجان شرقی برای دومین بار در ماه اخیر سیل را تجربه می‌کند، هنوز تهران، زنجان، مرکزی، مازندان، اصفهان و سمنان از سیل 18 خرداد به طور کامل رها نشده‌اند و هنوز با تبعاتش دست‌وپنجه نرم می‌کنند و درحالی که در آستانه شروع فصل تابستان قرار داریم، همچنان هشدار نارنجی از سوی سازمان هواشناسی صادر می‌شود.
چند روز بعد از این‌حوادث هم بود که کرمان به‌دلیل وقوع سیل با خساراتی روبه‌رو‌ شد. آخرین بار سیل در استان کرمان به شهرک امام رضا(ع) خسارت وارد کرد.
 آب‌گرفتگی تعدادی از منازل و واردآمدن خسارت به ساکنان این شهرک اتفاق افتاد به طوری که رئیس دادگستری کوهبنان از تشکیل پرونده کیفری برای ترک‌فعل مدیران در سیل این شهرستان خبر داد و گفت: «در سیل اخیر ایرادهای جدی به نداشتن پیش‌بینی و اتخاذ سیاست‌های پیشگیرانه برخی مسئولان شهرستان وارد است. در جریان سیل اواسط خردادماه در شهرستان‌های شمالی استان کرمان به‌ویژه کوهبنان برخی زیرساخت‌ها آسیب دید.»
‌به گزارش همشهری، درست یک روز بعد از سیل آذربایجان‌شرقی، روز گذشته (29خرداد)‌ بار دیگر هشدار نارنجی و آماده‌باش هواشناسی برای 5استان صادر شد تا مسئولان و شهروندان این استان‌ها نسبت به وقوع احتمالی سیل هشیار باشند. سازمان هواشناسی هشدار سطح نارنجی را برای کرمان هم صادر کرده است.

هشدار نارنجی تا چهارشنبه
سازمان هواشناسی این هشدار را برای دوشنبه تا چهارشنبه (۲۹ تا ۳۱ خرداد) صادر کرده است. چنان‌که دیروز شرایط جوی ناشی از این هشدار در ارتفاعات و دامنه در نیمه‌جنوبی سیستان و بلوچستان، شرق و شمال هرمزگان و جنوب شرق کرمان حاکم بود و امروز سه‌شنبه در شمال آذربایجان شرقی و
آذربایجان غربی و چهارشنبه در شمال آذربایجان‌شرقی و آذربایجان‌غربی پیش‌بینی می‌شود.
همچنین پیش‌بینی می‌شود تا پایان روز چهارشنبه (31 خرداد) رگبار و رعد و برق و احتمال آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب در 5 استان و وزش باد شدید و افزایش ارتفاع امواج تا ۳متر در شمال کشور رخ دهد.

هشدار زرد
سازمان هواشناسی همچنین با صدور هشدار سطح زرد از افزایش وزش باد شمال، شمال غربی حداکثر تا ۳۰نات و افزایش ارتفاع موج در سواحل تا حداکثر ۲.۵متر و در نواحی دوراز ساحل تا حداکثر ۳متر از بعد از ظهر امروز (۳۰ خرداد) تا ظهر جمعه (۲ تیر) خبر داد. این شرایط جوی روز سه‌شنبه در نواحی غربی دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان گیلان و روز جمعه در دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گلستان، مازندران و گیلان پیش‌بینی می‌شود. بر اثر این مخاطره جوی احتمال غرق‌شدن شناگران، آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی و قفس‌های پرورش ماهی، خسارت به قایق‌ها و شناورهای کوچک و اختلال در ترددهای دریایی شناورهای سبک، صیادی و مسافربری مورد انتظار است. سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی منع شنا و تفریحات دریایی، اتخاذ تمهیدات لازم در ترددهای دریایی به‌ویژه تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورهای مسافربری و کشتی‌های تجاری فعالیت‌های دریایی فراساحل و درصورت لزوم خودداری از تردد شناورهای سبک را توصیه می‌کند.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید