• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 30 خرداد 1402
کد مطلب : 195023
+
-

کروات‌ها طلا دوست ندارند

اسپانیا سومین قهرمان لیگ ملت‌ها و دهمین تیم پرافتخار تاریخ شد

کروات‌ها طلا دوست ندارند

تیم ملی کرواسی و همچنین دالیچ اسیر طلسمی بی‌پایان شده‌اند. آنها در هیچ تورنمنتی به مدال طلا نمی‌رسند. از دوران کوتاه پیدایش تیم ملی این کشور در اوایل دهه90میلادی تاکنون آنها 2عنوان سومی جام‌جهانی، یک نایب‌قهرمانی جام‌جهانی و یک نایب‌قهرمانی لیگ ملت‌ها در کارنامه دارند. کروات‌ها این بار در فینال سومین دوره لیگ ملت‌های اروپا باز هم ناکام ماندند و در ضربات پنالتی به اسپانیا باختند. دالیچ، سرمربی این تیم طی 6سال کروات‌ها را به سومی و دومی جام‌جهانی و مدال نقره لیگ ملت‌ها رسانده است.

    دلا فوئنته، سرمربی جدید تیم ملی اسپانیا که با طی کردن همه مراتب در تیم‌های پایه به افتخار هدایت این تیم رسیده، در نخستین تجربه‌اش در یک تورنمنت بزرگ به یک قهرمانی دست یافت، آن هم با کمترین تعداد ستاره ممکن و با حضور بازیکنان پابه‌سن گذاشته‌ای مثل آلبا، ناواس، ناچو و چندین بازیکن کمتر شناخته شده در کنار رودری.
    این پنجمین جام تاریخ فوتبال اسپانیا بود؛ یک جام‌جهانی (2010)، 3یورو (2008، 2012 و 1964)، یک لیگ ملت‌های اروپا (2023). آنها با این جام به تعداد 5جام قهرمانی تیم‌های استرالیا، نیوزیلند و کامرون رسیدند و در رده دهم پرافتخارترین تیم‌های ملی فوتبال تاریخ قرار گرفتند؛ پایین‌تر از ایتالیا (6)، آمریکا و مصر (7) و آلمان و فرانسه (8). آرژانتین با 21قهرمانی، اروگوئه با 19، برزیل با 18 و مکزیک با 12عنوان جهانی و قاره‌ای در رده‌های اول تا چهارم پرافتخارترین تیم‌های ملی جهان ایستاده‌اند.
    خسوس ناواس به نخستین بازیکن تاریخ تبدیل شد که در این 3تورنمنت معتبر ملی به قهرمانی می‌رسد؛ جام‌جهانی2010 در 25سالگی، یورو2012 در 27سالگی، لیگ ملت‌های اروپا 2023 در 37سالگی.
    مودریچ نتوانست چهارمین جام این فصل خود را ببرد. او در سوپرجام اروپا، جام‌حذفی اسپانیا و جام‌جهانی باشگاه‌ها با رئال‌مادرید به قهرمانی رسیده بود.
    رودری ظرف 3هفته به 4جام مهم و بزرگ رسید. او با منچسترسیتی 3‌گانه لیگ برتر- جام‌حذفی- لیگ قهرمانان را کسب کرد و با اسپانیا لیگ ملت‌ها را. شنبه ۲۰ خرداد: قهرمانی با منچسترسیتی در UCL، زننده تنها گل بازی فینال، عنوان بهترین بازیکن فصل. یکشنبه ۲۸خرداد: قهرمانی با اسپانیا در لیگ ملت‌ها، زننده یکی از پنالتی‌های آخر بازی، عنوان بهترین بازیکن مرحله نهایی.
    رودری و لاپورت در کنار خولین آلوارس تنها بازیکنان شاغل در اروپا هستند که در طول این فصل فاتح 4جام شدند. هر 3 عضو منچسترسیتی هستند.
    مودریچ در 37سالگی طی 4روز در 2بازی سنگین 120دقیقه‌ای حاضر بود و 2پنالتی هم گل کرد و پاس گل داد. شاید او همیشه در حسرت یک جام ملی بماند اما کسی او را فراموش نمی‌کند. لوکیتا حرف‌هایی زد که برخی برداشت کرده‌اند او می‌خواهد از تیم ملی خداحافظی کند: «من در مورد آینده‌ام تصمیم گرفته‌ام. آنچه در ذهن من وجود دارد بسیار روشن است. اما امروز چیزی در این‌باره نمی‌گویم و آن را اعلام نخواهم کرد.» او پیش از این گفته بود به عربستان نمی‌رود و می‌خواهد فصل آینده در رئال‌مادرید بازی کند. وقتی مودریچ گفته بود در پایان لیگ ملت‌ها درباره آینده‌اش در تیم ملی حرف می‌زند، هواداران نگران شدند. یک کمپین بزرگ در اینستاگرام به راه افتاد تا در دقیقه ۱۰بازی با هلند ترانه حماسی و معروف میشا کواچ برای لوکا مودریچ خوانده شود: «اینجا بمان، مادرت اینجاست، اینجا بمان، خورشید همچنان خواهد درخشید. اینجا بمان، رویاهایت را فقط برای او (سرزمینت) نگه دار. همینجا بمان...»
    اسپانیا با این قهرمانی جواز حضور مستقیم در یورو2024 را به دست آورد و بازی‌های این تیم در مسابقات انتخابی این رقابت‌ها تشریفاتی خواهد شد.
    جایزه قهرمان لیگ ملت‌های اروپا 10.5میلیون یورو است که فدراسیون اسپانیا این پول را بین تمامی بازیکنان تیم ملی اسپانیا تقسیم می‌کند و به هر بازیکن 456500یورو تعلق می‌گیرد.
    کرواسی در 11دیدار حذفی اخیر خود 8مرتبه به ضربات پنالتی رفته است. این‌بار ضربات پنالتی با آنها مهربان نبود و اونای سیمون با مهار 2پنالتی آنها را ناکام گذاشت.
    اسپانیا پس از فرانسه به دومین کشوری تبدیل شد که فاتح جام‌جهانی، یورو، المپیک و لیگ ملت‌های اروپا شده است. فاتحان لیگ ملت‌های اروپا: 2019: پرتغال، 2021: فرانسه، 2023: اسپانیا.
    در دیدار رده‌بندی تیم ملی ایتالیا با روبرتو مانچینی موفق شد 3بر2از سد هلند میزبان بگذرد. مانچو 2سال پیش در دوره قبلی هم در نیمه‌نهایی 2 بر یک به اسپانیا باخته بود و در رده‌بندی بلژیک را 2 بر یک شکست داده و سوم شده بود. او یک عنوان قهرمانی یورو2020 هم با آتزوری در کارنامه دارد اما نتوانست این تیم را به جام‌جهانی 2022 ببرد.
    عملکرد فاجعه‌بار کومان در تیم ملی هلند در دومین حضورش در این تیم ادامه دارد. او هر دو بازی نیمه‌نهایی و رده‌بندی را باخت و روی‌هم تیمش از کرواسی و ایتالیا 7گل دریافت کرد، آن هم در زمین خودی. سرمربی سابق بارسلونا در 3بازی از 4مسابقه‌ای که در این دوره روی نیمکت نارنجی‌ها حضور داشته، شکست خورده است که این از تعداد شکست‌های سرمربی قبلی یعنی لوییس فان‌خال در 49بازی بیشتر است. سرمربی قبلی که درگیر درمان سرطان است در 49بازی فقط 2شکست متحمل شده بود.
    فدریکو کیه‌زا پس از طی دوران سخت مصدومیت برای نخستین بار از سپتامبر 2021، برای تیم ملی ایتالیا گل زد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید