• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 30 خرداد 1402
کد مطلب : 195027
+
-

یوفا علیه عربستان

رئیس اتحادیه فوتبال اروپا انتقال ستاره‌ها به لیگ سعودی را کوچک می‌انگارد

یوفا علیه عربستان

الکساندر چفرین، رئیس یوفا از آن آدم‌های تابلوی روزگار است. میشل پلاتینی و همچنین سپ بلاتر سرانجام به‌دلیل رشوه‌خواری و فساد مالی محاکمه و برکنار شدند، خدا می‌داند رئیس اسلوونیایی کی به سرنوشت قبلی‌ها دچار شود. او که به‌تازگی فاش شده برای احراز صلاحیت نامزدی در اتحادیه فوتبال اروپا رزومه دروغ برای خودش ساخته، بزرگ‌ترین مخالف پول درآوردن باشگاه‌های بزرگ از محل پروژه سوپرلیگ بود و یک‌تنه این پروژه را زمین زد. با این حال چفرین تعداد تیم‌های یوروهای آینده را افزایش و لیگ ملت‌های اروپا را گسترش داد و برنامه‌ای ریخت تا در آینده تیم‌های آمریکای جنوبی هم در این مسابقات شرکت کنند. او همه پول‌ها را برای خودش می‌خواهد و راضی نیست باشگاه‌ها از پول فوتبال و اسپانسرها بهره بیشتری ببرند. حالا نامبرده با لیگ عربستان هم به مخالفت برخاسته است چون می‌بیند ستاره‌های فوتبال یکی پس از دیگری به این رقابت‌ها جذب می‌شوند. کریستیانو رونالدو با 5و بنزما با یک توپ طلا به تیم‌های عربستانی پیوسته‌اند. مسی هم که 7توپ طلا دارد به آمریکا رفته و تنها بازیکنی که توپ طلا دارد و در اروپا مانده، مودریچ است که او هم پیشنهادهای وسوسه‌انگیزی از سعودی‌ها در جیب دارد. با رفتن ستاره‌ها به قاره‌ها و کنفدراسیون‌های دیگر، قدرت چانه‌زنی یوفا برای مذاکره با اسپانسرها کاهش می‌یابد. برای همین رئیس یوفا در واکنش به خرید ستاره‌های فوتبال توسط تیم‌های عربستانی سعی در تخریب لیگ فوتبال عربستان کرده و گفته است که آنها را تهدیدی برای یوفا نمی‌داند: «هیچ تهدیدی برای فوتبال اروپا از سوی باشگاه‌های عربستان سعودی که اخیراً چندین ستاره مشهور جهان را جذب کرده‌اند، نمی‌بینم. از این انتقال‌ها هراسی ندارم. فکر می‌کنم تقصیر فوتبال عربستان است، زیرا این کشور باید روی آکادمی‌ها سرمایه‌گذاری کند. سیستم خرید بازیکنان تقریبا بازنشسته، سیستمی نیست که فوتبال را توسعه دهد. اشتباه مشابهی در چین انجام شد، آنها هم بازیکنانی را به خدمت گرفتند که در گرگ و میش دوران حرفه‌ای خود هستند. حداقل یکی از بازیکنانی را نام ببرید که حرفه خود را تازه شروع کرده و در عربستان سعودی بازی کند. موضوع فقط پول نیست. بازیکنان می‌خواهند در مسابقات بزرگ برنده شوند و رقابت اصلی در اروپاست. در پایان دوران حرفه‌ای خود، برخی از بازیکنان جایی را ترک می‌کنند تا مقداری پول به‌دست آورند.»
نکته اینجاست که در همان لیگ چین هم بازیکنانی حضور یافتند که در سن بازنشستگی قرار نداشتند. به‌طور مثال یکی از بازیکنانی که در لیگ چین بازی می‌کرد، یعنی پائولینیو را بارسلونا با رقم 40میلیون دلار خرید. یا کاراسکو و اکسل ویتسل بلژیکی که یک دوره در چین بازی کردند و به دورتموند و اتلتیکو برگشتند. البته که لیگ چین شکست خورد و دیگر ستاره‌های بزرگ یا مربیان بزرگ جذب نکرد اما پروژه عربستان متفاوت است.
    روبن نوس به پیشنهاد الهلال جواب مثبت داد. به ولورهمپتون بابت این انتقال ۵۵میلیون یورو خواهد رسید. گفته می‌شد او گزینه بارسلونا و ژاوی است اما وقتی قراردادش با عرب‌ها قطعی شد، بارسایی‌ها گفتند که ژاوی هرگز او را نمی‌پسندیده. دستمزد روبن نوس در الهلال 10برابر دستمزد کنونی او در ولورهمپتون خواهد بود.
    بعد از نهایی شدن قرارداد نوس، الهلال مذاکرات خود را با چلسی و کولیبالی برای نهایی کردن قرارداد مدافع سنگالی آغاز خواهد کرد. پیشنهاد الهلال عربستان به کالیدو کولیبالی 90میلیون یورو برای 3سال است.
    مذاکرات النصر و حکیم زیاش در مراحل پایانی خود قرار دارد و به خوبی پیش می‌رود؛ چلسی در تلاش است تا هفته آینده این قرارداد نهایی شود. پیشنهاد النصر به حکیم زیاش حقوق خالص سالانه بین 12تا 13میلیون یورو است. دستمزد زیاش در چلسی 6میلیون یورو در سال است.
    ادوارد مندی دروازه‌بان 31ساله و سنگالی چلسی برای امضای قراردادی تا سال 2026با الاهلی عربستان به توافق شخصی رسید و مذاکرات در مراحل نهایی قرار دارد.
    گوندوغان هم که کلی پیشنهاد دارد، اعلام کرده شاید به الهلال برود. هافبک آلمانی- ترکیه‌ای منچسترسیتی گفته: «می‌خواهم به بارسلونا بروم، اما هنوز پیشنهادی دریافت نکرده‌ام. بارسلونا را می‌خواهم، ولی فکر می‌کنم یا در منچسترسیتی بمانم یا به الهلال بروم.» بارسلونا فصل پیش با برناردو سیلوا هم همین رفتار را داشت. در رسانه‌ها می‌گفتند به این بازیکن علاقه‌مند هستند،  اما هیچ پیشنهادی ارائه نشد.
    کریستوف گالتیه در حال مذاکره با باشگاه الشباب عربستان برای برعهده گرفتن هدایت این تیم در فصل آینده است.

بنزما صفحه اینستاگرام رئال‌مادرید را آنفالو کرد. او حالا همه آینده حرفه‌ای‌اش را روی فوتبال عربستان گذاشـــــته است.

مارکاگزارش داده بن سلمان بهترین بازیکنان را برای لیگ عربستان می‌خواهد و قصد دارد 300بازیکن برتر فوتبال جهان را به عربستان ببرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید