• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
دو شنبه 29 خرداد 1402
کد مطلب : 194977
+
-

چشم و دل سیرهای استرالیایی

براساس گزارش‌های رسمی، بیش از نیمی از کارمندان پارلمان استرالیا، تعرض جنسی را تجربه کرده‌اند

گزارش
چشم و دل سیرهای استرالیایی

رضا عمویی- روزنامه‌نگار

هفته گذشته یک نماینده پارلمان استرالیا با نام «دیوید ون» برای سومین بار به آزار جنسی متهم شد. اتهام آزار جنسی علیه این نماینده پارلمان استرالیا پس از آن خبرساز شد که «لیدیا تورپ» از نمایندگان زن پارلمان استرالیا با حضور در صحن علنی پارلمان درحالی‌که اشک می‌ریخت رو به همکاران خود گفت که از سوی «دیوید ون» مورد سوءاستفاده و تعرض جنسی قرار گرفته است. این تعرض می‌تواند شامل خشونت کلامی و چشمی نیز باشد.
این نخستین بار نیست که موضوع تعرضات جنسی در پارلمان استرالیا خبرساز می‌شود. وب سایت انگلیسی زبان «دِ - ایج» در گزارشی به یک پروژه تحقیقی درباره مسائل فرهنگی در محل کار پارلمان استرالیا اشاره می‌کند که توسط فردی با نام «کیت جنکینز» به‌عنوان کمیسر تبعیض جنسیتی انجام شده است. براساس نتایج این تحقیق از هر 5 نفری که در دفاتر مختلف پارلمانی این کشور مشغول به‌کار بوده‌اند، 4 نفر شخصاً آزار جنسی را تجربه کرده‌اند. این تحقیق همچنین نشان داد که بیش از نیمی از افراد مورد تعرض واقع شده، حداقل یک مورد قلدری، آزار جنسی یا تجاوز جنسی واقعی را تجربه کرده‌اند. این گزارش تحقیقی در نتیجه‌گیری خود خواستار تدوین آیین‌نامه رفتاری جدید برای کارمندان پارلمان شده بود.
از سوی دیگر گزارش دیگری به تجاوز ادعایی در سال 2019به کارمند حزب لیبرال با نام «بریتنی هیگینز» اشاره می‌کند که در فاصله چند متری از دفتر نخست‌وزیر در مجلس پارلمان رخ داد، اما با وجود آنکه این تجاوز از سوی فرد قربانی گزارش شد، اما پارلمان استرالیا هنوز نتوانسته مانع از تکرار این موضوع شود. براساس گزارش دِ-ایج، مالکوم ترنبول، نخست‌وزیر سابق استرالیا که تا سال 2018 قدرت را در دست داشت، وزرای کابینه خود را از روابط نزدیک با کارمندان منع کرده بود، اما با وجود این سختگیری‌ها موضوع تعرض و تجاوز جنسی در پارلمان استرالیا همچنان پرتکرار است.

پارلمان ناامن
درحالی‌که در سال 1984، قانون تبعیض جنسی توسط پارلمان فدرال استرالیا به تصویب رسیده و نخستین ماده این طرح غیرقانونی بودن آزار جنسی در محل کار است، اما 39سال بعد، همچنان پارلمان فدرال استرالیا برای زنان ناامن است. خبرگزاری فرانسه در گزارشی می‌نویسد که فضای سیاسی استرالیا به‌ویژه از سال 2021با اتهامات متعدد حمله و آزار و اذیت جنسی علیه برخی مقامات ارشد و بلندپایه انباشته بود و تکرار این اتهامات باعث آشفتگی در پارلمان این کشور شده است. براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، اظهارات یک کارمند زن دیگر در ساختمان پارلمان حاکی از آن است که یکی از اعضای حزب محافظه کار در مارس 2019در حالتی که تعادل لازم را به دلیل نوشیدن مشروبات الکلی نداشته است، تصمیم به حمله علیه او داشته، هرچند این حمله ناکام می‌ماند. بر پایه این گزارش، حداقل 63درصد از کارمندان زن پارلمان استرالیا حداقل یک‌بار تعرض جنسی را در محیط کار تجربه کرده‌اند.

فهرست بلندبالای قربانیان
گزارش دیگری که سال 2021به سفارش دولت استرالیا تهیه شد، نتیجه‌گیری کرده است از هر 3 نفری که در دفاتر پارلمانی کار می‌کنند، یک نفر مورد آزار جنسی قرار گرفته است. وبگاه «ان پی آر»، این آمار بالای تعرض جنسی در پارلمان استرالیا را تحت‌تأثیر فرهنگ آزار و اذیت در بالاترین سطوح اداری و دولتی استرالیا می‌داند. این گزارش 456صفحه‌ای شامل مصاحبه و نظرسنجی با مشارکت بیش از 1000کارمند فعلی و سابق پارلمان استرالیا است. این گزارش همچنین نشان می‌دهد که 63درصد از نمایندگان زن در پارلمان مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته‌اند، درحالی‌که این رقم برای نمایندگان مرد مجلس 24درصد است. همچنین این گزارش به بررسی برخی از علل ریشه‌ای و فرهنگی آزار جنسی می‌پردازد و تصریح می‌کند که بیش از نیمی از کسانی که آزار و اذیت جنسی را گزارش کرده‌اند، گفته‌اند که این آزار و اذیت جنسی از سوی فردی صورت می‌گیرد که جایگاه اداری بالاتری نسبت به آنها داشته است. همچنین از بین افرادی که گفته‌اند مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند، بیش از 75درصد گفته‌اند که این مورد از جانب افراد مسن‌تر از آنها بوده است.

سقوط آزاد پارلمان استرالیا
افزون بر این، رواج تعرض و تجاوز جنسی در پارلمان استرالیا سبب شده تا جایگاه این پارلمان در میان کشورهای غربی به‌شدت سقوط کند. نیویورک تایمز در گزارشی می‌نویسد که طی 20سال گذشته، پارلمان استرالیا از نظر تنوع جنسیتی از رتبه 15به جایگاه 50در جهان سقوط کرده است و این کاهش تنوع جنسیتی در پارلمان به دلیل ترس و نگرانی بخشی از فعالان سیاسی زن برای ورود به پارلمان است. یکی از کارمندان پارلمان استرالیا به نیویورک تایمز گفته است که «پارلمان جنسیت‌گراترین مکانی است که در آن کار کرده‌ام. فرهنگ نوشیدن الکل در محل کار وجود دارد و در مقابل، مسئولیت‌‎پذیری زیادی وجود ندارد و این رفتارها تجلیل می‌شود.» یکی دیگر از کارکنان پارلمان به نیویورک تایمز اظهار کرده که من چندین بار مورد آزار، تجاوز و اذیت جنسی قرار گرفتم و به من گفته شد اگر در مورد اتفاقی که برایم افتاده صحبت کنم، کار حرفه‌ای و زندگی شخصی من از بین خواهد رفت.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید