• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 29 خرداد 1402
کد مطلب : 194951
+
-

آغاز فاز جدید طرح‌کالابرگ از امروز

3دهک مشمول افزایش 20درصدی یارانه می‌شوند‌

از امروز، خانوارهای یارانه‌بگیر در 3 دهک پایین درآمدی، اگر 80درصد اعتبار یارانه خود را در طرح کالابرگ به خرید کالاهای اساسی اختصاص دهند، مشمول افزایش ۲۰ درصدی اعتبار یارانه خواهند شد. به گزارش همشهری، دولت برای کمک به معیشت خانوارهای کم‌درآمد در دهک‌های اول تا سوم و همچنین تشویق آنها به استفاده از طرح کالابرگ و اختصاص یارانه نقدی به خرید مواد غذایی، از امروز به آن دسته از خانوارهای 3 دهک کم‌درآمد که حداقل 80درصد از یارانه 400هزارتومانی خود را در شبکه کالابرگ الکترونیک صرف خرید 11قلم کالای اساسی کنند، 20درصد یارانه بیشتری اختصاص می‌دهد و یارانه آنها از 400هزار تومان به 480هزار تومان به ازای هر نفر افزایش می‌یابد. البته هرکدام از خانوارهای یارانه‌بگیر مختار به انتخاب بین یارانه نقدی و کالابرگ است و نظام فعلی واریز یارانه نقدی هیچ تغییری نمی‌کند.

اطلاعیه شروع طرح تشویقی
دیروز مرکز روابط‌عمومی و امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی اطلاعیه‌ای از آغاز طرح ملی کالابرگ الکترونیک و افزایش ۲۰ درصدی اعتبار یارانه برای همه خانوارهای دهک اول، دوم و سوم از امروز (دوشنبه ۲۹ خرداد) خبر داد. در این اطلاعیه آمده است: در راستای پوشش کامل 3 دهک اول درآمدی و تحقق حمایت‌های دولت برای تأمین سبد غذایی خانوارها، افزایش اعتبار برای هر 3 دهک اعمال می‌شود و شرط بهره‌مندی از اعتبار افزایشی، خرید بیش از ۸۰ درصد یارانه ۴۰۰ هزارتومانی، معادل ۳۲۰ هزار تومان به ازای هر نفر است.

کالابرگ اختیاری
در طرح ملی کالابرگ الکترونیک، همه خانوارهای یارانه‌بگیر می‌توانند یک‌ماه زودتر از واریز یارانه نقدی، از اعتبار یارانه خود استفاده کنند و 11قلم کالای اساسی شامل شیر کم‌چرب بطری، پنیر، گوشت مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی، برنج ایرانی، لبنیات، قندوشکر، حبوبات و گوشت منجمد گوساله، یا هرکدام از آنها را به هر حجمی که تمایل داشتند، از فروشگاه‌های طرف قرارداد خریداری کنند. البته این طرح برای همه مشمولان یارانه، اختیاری است و هر میزان از یارانه نقدی که در طرح کالابرگ استفاده نشود، طبق روال سابق در بیستم هرماه به‌حساب سرپرست خانوار واریز خواهد شد.

مکث
فروشگاه‌های طرف قرارداد

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید: 67هزار فروشگاه به طرح کالابرگ الکترونیک متصل شده‌اند و 6فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ در این طرح مشارکت دارند. ضمن اینکه در شهرهای کوچک و روستاها نیز برای فروشندگان، بارکدخوان نصب می‌شود تا دسترسی و امکان بهره‌مندی عموم مردم از کالابرگ الکترونیک فراهم شود. همه خانوارهای مشمول طرح می‌توانند با نصب برنامه «شبکه ملی اعتبار» (شما) یا شماره‌گیری کد دستوری #۱۴۶۳* ۵۰۰* از باقیمانده اعتبار خود مطلع شوند. همچنین مردم می‌توانند با نصب برنامک یا اپلیکیشن کاربردی شبکه ملی اعتبار (شما) ضمن اطلاع از فروشگاه‌های نزدیک محل خود، میزان اعتبار باقیمانده و کالاهای مشمول طرح کالابرگ، به پاسخ بسیاری از سؤالاتی که با آن مواجه می‌شوند دسترسی پیدا کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید