• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 28 خرداد 1402
کد مطلب : 194831
+
-

بهره‌برداری از طرح‌های کشاورزی در استان‌ها

هفته پایانی خرداد‌ماه به نام هفته جهادکشاورزی نامگذاری و در بیشتر استان‌ها با افتتاح‌طرح‌های شاخص همراه است.

138طرح در اصفهان
138پروژه کشاورزی با اعتباری بالغ بر ۴۲۳ میلیارد تومان در استان اصفهان افتتاح شد. به‌گفته مهرداد مرادمند، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، ۵۶ پروژه ‌ به تولیدات گیاهی، ۳۴ طرح به آب و خاک و امور اراضی، ۲۴ پروژه به منابع طبیعی و آبخیزداری و ۶طرح به امور عشایر مربوط است. همچنین 5 ‌پروژه  با تحقیقات کشاورزی، 5 طرح باتعاون روستایی، 5پروژه با تولیدات دام، طیور و آبزیان و 3 پروژه نیز ‌ با صنایع کشاورزی مرتبط است. رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، شمار بهره‌برداران از طرح‌های نامبرده را 3هزارو۳۴۶خانوار اعلام و تصریح کرد: اشتغال پایدار برای ۴۳۹نفر و تثبیت اشتغال برای ۲۰۲نفر از نتایج پروژه‌هاست.

جایگزینی نخیلات فرسوده در شادگان
جایگزینی نخیلات فرسوده در شهرستان شادگان به وسعت حدود ۳۸۵هکتار با اعتبار ۱۶۰میلیارد ریال از برنامه‌های هفته جهادکشاورزی خوزستان است. به‌گفته جمشید اسلامیان، مدیر جهادکشاورزی شهرستان شادگان این طرح در هر
4 دهستان خنافره، بوزی، حسینی و دارخوین انجام می‌شود و نخل‌های با سن بالا و بی‌سر، حذف و توسط پاجوش‌های تجاری و بومی منطقه جایگزین می‌شوند. توسعه نخیلات در شهرستانی مانند شادگان در ارزآوری و رونق اقتصادی کشور و توسعه پایدار روستایی نقش بسزایی دارد. اسلامیان گفت: «از اواخر فروردین‌ماه تاکنون بیش از ۷۰ هزار تن محصولات زراعی پاییزه تولید و بیش از۵۰ هزار تن گندم از گندمکاران شادگانی به‌صورت تضمینی خرید شده است. همچنین بیش از ۱۲۰هزار تن محصولات باغی که معمولا خرما است در سال زراعی گذشته در شهرستان تولید و ۶۵هزار تن خرما از نخل‌داران خریداری شده است.»

148طرح در کردستان
از ۱۴۸طرحی که به مناسبت این هفته در استان کردستان افتتاح شد، ۳۷طرح مربوط به شهرستان سقز است که با سرمایه‌گذاری ۲۹میلیارد تومان ‌ در زمینه‌های بسته‌بندی ذرت علوفه‌ای، بذر، آب و خاک، اجرای شبکه‌های آبیاری و احداث مجتمع آبیاری مشارکتی به بهره‌برداری رسید. طرح مجتمع بسته‌بندی ذرت علوفه‌ای برای 8نفر در روستای تیزآباد اشتغال‌زایی کرده است. سالانه ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی دامی، باغی و زراعی در شهرستان سقز تولید می‌شود وبه‌طور مستقیم ۱۷هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی در این شهرستان فعالیت می‌کنند. پیمان اسکندری، رئیس سازمان جهادکشاورزی کردستان گفت: «چند انبار مکانیزه و سایت‌های بذر در این شهرستان تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.»

اشتغال‌زایی برای 347نفر در همدان
استان همدان با بهره‌برداری از 49طرح به ارزش ۲۷۳میلیارد تومان و اشتغال ۳۴۷نفر در سطح استان، هفته جهادکشاورزی را سپری می‌کند.آذر محمدی، معاون مدیر امور سرمایه‌گذاری سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: «با اجرای طرح‌های کشاورزی در استان همدان ۷۵۲خانوار روستایی از افتتاح این طرح‌ها بهره‌مند شدند.»  14گلخانه نیز به مساحت ۱۳.۵هکتار و اعتبار ۵۲ میلیاردو۴۰۰میلیون تومان مورد بهره‌برداری قرار گرفت که برای ۱۳۳نفر اشتغال ایجاد کرده است. ‌6 واحد دام و طیور با اعتبار ۱۸۱میلیارد تومان نیز آغاز به‌کار کرد که ۳۲نفر در آنها مشغول به‌کار شدند. ۲طرح صنایع کشاورزی و تبدیلی با ۱۳.۵میلیارد تومان و اشتغال‌زایی 14نفر، ۲۷مورد طرح‌های آب و خاک به ارزش ۲۵میلیاردو۷۰۰ میلیون تومان و اشتغال‌زایی 169نفر نیز از دیگر برنامه‌های این استان است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید