• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
شنبه 27 خرداد 1402
کد مطلب : 194696
+
-

دریانورد ایرانی؛ سرمایه ملی

نگاه
دریانورد ایرانی؛ سرمایه ملی

محمدرضا مدرس خیابانی-مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

بدون شک دریانوردان ایرانی، سرمایه‌های انسانی ارزشمندی هستند که سکان ناوگان قدرتمند کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را به‌دست گرفته و با تردد در آبراه‌های بین‌‌المللی، نقش‌آفرینی جدی در حوزه حمل بار صادراتی دارند. به‌نحوی که نقش جدی در تامین نیازهای داخلی و تامین مواداولیه مورد نیاز تولیدکنندگان و خطوط تولیدی، داشته‌اند. در این بین می‌توان گفت اقتدار و توانمندی گروه کشتیرانی، حاصل تلاش حرفه‌ای و تخصصی آنها و همراهی و همدلی خانواده‌هایشان بوده که رکوردهای جدیدی را در حوزه حمل بار در سنوات گذشته به جای گذاشته‌اند.
بر این اساس، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با درک صحیح از تلاش‌های شبانه‌روزی افسران و ملوانان تلاشگر ناوگان خود، همواره تلاش کرده تا به‌عنوان شانزدهمین شرکت بزرگ حمل‌ونقل کانتینری دنیا، با برنامه‌ریزی برای جذب نیروی متخصص در کنار آموزش نیروی انسانی دریانورد از یک سو و توسعه ناوگان از سوی دیگر، زمینه را برای نقش‌آفرینی جدی‌تر دریانوردان خبره ایرانی در راهبری شناورهای ناوگان فراهم کند. این در حالی است که در سال ۱۳۹۸ تعداد ۶۷۰ نفر از دریانوردان گروه کشتیرانی، تبعه کشورهای خارجی بودند که در سال 1400، این تعداد به 380نفر کاهش یافت. در حال حاضر هم تعداد نیروهای خارجی در ناوگان تقریبا به صفر رسیده است و نیروهای توانمند داخلی، محور اصلی فعالیت‌های ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران شده‌‌اند.
از سوی دیگر، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اتکا به توانمندی دریانوردان خدوم این ناوگان، ماموریت‌های ویژه‌ای را برای خود در حوزه‌های مختلف حمل بار به مقاصد گوناگون تعریف کرده است. نقش‌آفرینی این شرکت بزرگ بین‌المللی علاوه بر تردد در تمامی آبراه‌های بین‌المللی دنیا و حضور ویژه در برخی مقاصد خاص ازجمله روسیه، سوریه و ونزوئلا، مشخصا روی کریدور شمال- جنوب متمرکز شده است. این رویکرد در کنار تبدیل‌شدن به یک شرکت لجستیکی، زمینه را برای رشد و توسعه فعالیت‌‌ها در مسیرهای مختلف فراهم کرده است که باز هم، نقش‌آفرینی اصلی با دریانوردان این ناوگان خواهد بود.
۴ تیرماه، روز جهانی دریانورد فرصت مغتنمی است که ضمن عرض تبریک به تمامی دریانوردان تلاشگر ایران اسلامی، به ویژه دریانوردان عزیز گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، تلاش آنها را ارج نهاد.

این خبر را به اشتراک بگذارید