• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 27 خرداد 1402
کد مطلب : 194691
+
-

روزی به نام دریانورد

4تیرماه روزی برای قدردانی از زحمات دریادلان و جلب توجه بیشتر به نحوه زندگی، معیشت و اقتصاد آنهاست

روزی به نام دریانورد

چهارم تیرماه هر سال روز جهانی دریانورد است؛ روزی که تمامی ارگان‌ها و نهادهایی که به نوعی با دریا و دریانوردان سر و کار دارند، تلاش می‌کنند برای تجلیل از مقام شامخ دریانوردان، از آنها قدردانی کنند و با برگزاری مراسم، یادآوری کنند که به یاد دریانوردان، تلاش‌ها، ازخودگذشتگی‌ها و رشادت‌های آنها هستند. به هرحال چند سالی هست که روز دریانورد از سمت سازمان‌های جهانی و به تبع آن در ایران به‌عنوان یک کشور دارای سواحل و بنادر پرشمار، گرامی داشته می‌شود؛ اما اگر بخواهیم مرور کنیم که تاریخچه نامگذاری روز دریانورد چه بوده است، باید به این نکته اشاره کنیم که نامگذاری «روز جهانی دریانورد» به کنفرانس دیپلماتیک بازنگری کنوانسیون استانداردها، آموزش و گواهینامه‌های دریانوردی (STCW) برمی‌گردد که در ژوئن 2010میلادی در شهر مانیل برگزار شد.
کنوانسیون STCW اصولا به مقوله دریانوردان می‌پردازد و کنوانسیون مذکور در این کنفرانس، مورد تجدید نظر قرار گرفت و نگارش جدید آن در روز 25ژوئن 2010میلادی در مانیل به تصویب رسید.
یکی از مهم‌ترین مصوبات کنفرانس مانیل این بود که اعضا تصمیم گرفتند تا برای قدردانی از زحمات دریانوردان کشورهای عضو، در 25ژوئن هر سال (مصادف با چهارم تیرماه) مراسمی تحت عنوان روز دریانورد برگزار شود و همه کشورهای عضو هم موظف شدند تا روز دریانورد را در تقویم دریایی خود ثبت کنند و از دریانوردان به پاس زحمات فراوانی که می‌کشند در این روز تقدیر و تشکر به عمل آورند. به همین دلیل، چهارم تیرماه هر سال از سوی سازمان بنادر و دریانوردی ایران هم به‌عنوان «روز دریانورد» تعیین و در تقویم دریایی کشور درج شده است. هر ساله در این روز مهم، مراسمی برای قدردانی و سپاس از زحمات هزاران دریانوردی که در بخش‌های مختلف صنعت حمل‌ونقل بین‌المللی دریایی و خدمات وابسته به آنها در ساحل و در دریا و روی کشتی‌های کوچک یا پهن‌پیکر به‌کار و تلاش مشغول هستند، به عمل می‌آید که مهم‌ترین هدف آن، جلب توجه بیشتر به نحوه زندگی، معیشت و اقتصاد این قشر زحمتکش و دریادل جامعه تعیین شده است. برآوردها نشان می‌دهد که در حال حاضر بیش از یک و نیم میلیون دریانورد در سر تا سر جهان مشغول فعالیت هستند.


یکی از مهم‌ترین مصوبات کنفرانس مانیل در ژوئن 2010 این بود که اعضا تصمیم گرفتند تا برای قدردانی از زحمات دریانوردان کشورهای عضو، در 25ژوئن هر سال (مصادف با چهارم تیرماه) مراسمی تحت عنوان روز دریانورد برگزار شود.

عدد خبر
1.5میلیون
دریانورد براساس آمار سازمان جهانی دریانوردی در سر تا سر جهان مشغول کارند.
3500 تعداد دریانوردان شاغل در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران






 

این خبر را به اشتراک بگذارید