• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
جمعه 26 خرداد 1402
کد مطلب : 194677
+
-

سیاست در هفته‌ای که گذشت

در روزهای سپری شده، مجموعه رویدادهای مهم سیاسی در گوشه و کنار جهان رقم خورد که احتمالا برخی از آنها را از طریق مطبوعات و رسانه‌های مختلف شنیده‌اید، اما احیاناً اگر فرصت نکرده‌اید همه خبرهای مهم این هفته را دنبال کنید، گلچینی از شاخص‌ترین خبرهای سیاسی ایران و جهان را برایتان جمع‌آوری کرده‌ایم.

گفت‌وگوی تلفنی ۹۰دقیقه‌ای مکرون با رئیسی
 براساس اعلام معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور، اوایل هفته امانوئل مکرون با آیت‌الله رئیسی تماس گرفت و ۹۰ دقیقه با یکدیگر گفت‌وگو کردند. به‌گفته محمد جمشیدی، مکرون در این گفت‌وگو تأکید کرده به‌دنبال تعامل با جمهوری اسلامی ایران است و 2رئیس‌جمهور در این گفت‌وگوی طولانی درباره پیشبرد روابط به‌ویژه مذاکرات رفع تحریم و تحولات منطقه‌ای رایزنی و درباره نحوه ادامه تعامل نیز توافق کرده‌اند. رفع تحریم، تحولات منطقه‌ای و ضرورت ادامه تعامل از محورهای این گفت‌وگو بود.

تجهیز ناو شهید سلیمانی
 اواسط هفته هم به نقل از دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام شد، موشک‌های پوشش هوایی عمودپرواز و موشک‌های سطح به سطح کروز دریایی از ۴۰ کیلومتر تا ۲هزار کیلومتر ساخت داخل با یک سامانه کنترل آتش برای نخستین‌بار روی ناو شهید سلیمانی نصب شده‌اند. این کار بزرگ به‌دست افرادی که درس‌خوانده دانشگاه‌های ایران بودند به نتیجه رسیده است.

اختصاص سامانه «شما» برای کالابرگ الکترونیک
 به‌گفته وزیر کشور، افرادی که مایل به دریافت یارانه خود به‌صورت کالابرگ الکترونیکی هستند، می‌توانند به سامانه شبکه ملی اعتبار (شما) مراجعه کنند. احمد وحیدی در حاشیه نشست با استانداران سراسر کشور با بیان اینکه دولت در راستای تامین کالاهای اساسی برای مردم، این طرح را تهیه کرده، گفته: در این زمینه سامانه خوبی طراحی شده و ده‌ها هزار فروشگاه زنجیره‌ای و غیرزنجیره‌ای در استان‌های مختلف عملیاتی شده تا مردم بتوانند نیازهای خود را در قالب ۱۱ کالای اساسی اعلام شده، تامین کنند. سامانه شبکه ملی اعتبار (شما) از طریق نشانی اینترنتی https://shoma.sfara.ir قابل دسترس است.

موافقت کمیسیون اجتماعی مجلس با تعطیلی شنبه‌ها
 عباس گودرزی، نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از تصویب تعطیلی روزهای شنبه علاوه بر جمعه‌ها و افزایش تعطیلات هفتگی به 2روز خبر داد و گفت: کمیسیون اجتماعی مجلس در نشست روز دوشنبه با اصلاح قانون خدمات کشوری و کاهش ساعات کار هفتگی کارکنان دولت از ۴۴ به ۴۰ ساعت موافقت کرد.

آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در برخی کشورها
 محمد مخبر، معاون رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه هیأت دولت اعلام کرده: در تعدادی از کشورها منابع بلوکه شده ایران آزاده شده و در برخی کشورها نیز مقدمات آزادسازی فراهم شده  است .یکی از برنامه‌های جدی دولت سیزدهم از همان ابتدا، کنترل تورم بود. در زمان تحویل دولت، تورم شهریورماه ۵۹.۶ درصد بود، اما دولت سیزدهم این تورم را کنترل کرد؛ به‌طوری که کل تورم سال ۴۶.۲ درصد شد و در شهریور۱۴۰۱ تورم به ۴۰درصد (۳۹.۶ درصد) رسید. در سال ۱۴۰۱ که با مشکلات زیادی اعم از اغتشاشات و حذف ارز ترجیحی مواجه بودیم، با این تفاسیر دولت توانست تورم سالانه را کنترل کند تا افزایش نداشته باشد. به‌گفته معاون اول رئیس‌جمهور از ابتدای سال ۱۴۰۲ تورم تولید‌کننده و تورم مصرف‌کننده کاهش یافته است و در خرداد‌ماه این کاهش چشمگیرتر خواهد بود.

اهدای نشان فداکاری به امیر سرتیپ هاشمی
مراسم اهدای نشان فداکاری به امیر سرتیپ سید حسام هاشمی و ۶ خانواده شهید، صبح  پنجشنبه ۲۵ خردادماه با حضور امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش، امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش، امیر سرتیپ محمد محمودی معاون اجرایی ارتش و جمعی از دانشجویان دانشگاه افسری امام علی(ع) برگزار شد. امیر سرتیپ سید حسام هاشمی از فرماندهان 8 سال دفاع مقدس بود.

آغاز اعطای وام ۲۰ میلیونی برای بازنشستگان
به گفته میرهاشم موسوی مدیرعامل تأمین اجتماعی کشور از شنبه  تسهیلات قرض‌الحسنه به ۴۰ هزار بازنشسته در کشور پرداخت می‌شود. دراین راستا توسعه خدمات درمانی سرلوحه کار تأمین اجتماعی قرار گرفته و ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در بخش سلامت و درمان تخصیص یافته که این اعتبار در قالب ۲۰۰ طرح سلامت محور و درمانی در کشور اجرا می‌شود.این طرح که در سراسر کشور اجرا می‌شود، مبلغ آن از ۱۲ میلیون تومان به ۲۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید