• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 25 خرداد 1402
کد مطلب : 194596
+
-

ماجرای نظارت بر آثار خارجی پلتفرم‌ها

در حالی ‌که در پلتفرم‌ها حضور فراوان آثار خارجی را شاهد هستیم که برخی از آنها با دوبله و یا زیرنویس‌های اختصاصی عرضه می‌شوند، اما سؤال این است آیا نظارت کافی بر آثار مختلف موجود در این فضا صورت می‌گیرد؟ ساترا و سازمان سینمایی 2 نهادی هستند که ادعای نظارت بر وی‌اودی‌ها را دارند؛ تا جایی که محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی مصمم به سپردن مسئولیت نظارت بر شبکه نمایش خانگی به سازمان سینمایی است، اما از طرفی پیمان جبلی، رئیس رسانه ملی، نظر قطعی خود را در دفاع از ساترا برای نظارت بر پلتفرم‌ها اظهار داشته است. در جمع‌بندی این تفاوت دیدگاه‌ها قرار بر این شد که اولا مجوز صادرشده از سوی سازمان سینمایی برای نمایش اینترنتی فیلم‌های سینمایی، کفایت کند و فیلم‌ها نیازمند مجوزی تازه از سوی ساترا برای نمایش در پلتفرم‌ها نباشند. ثانیا بررسی و صدور مجوز برای سریال‌های خانگی، از سوی سازمان سینمایی متوقف شده و همه این امور به ساترا محول شود.
حال در این میان هر قالب محتوایی ارائه شده در شبکه نمایش خانگی، ناظر و متولی مخصوص به ‌خود را دارد، سریال‌ها را ساترا مجوز داده و سینمایی‌ها با مجوز سازمان سینمایی اکران آنلاین می‌شوند، اما قالبی مهم که از اساس برای تهاجم فرهنگی کاربرد دارد متولی‌اش مبهم است، پخش و نمایش آثار خارجی، بعضا با دوبله‌های اختصاصی در پلتفرم‌ها همانند دیگر بخش‌های تولیدی، نیازمند ناظر است.
مطابق با شنیده‌ها نظارت بر این بخش هم وظیفه ساتراست که البته سازمان سینمایی در حال رایزنی برای دریافت آن است؛ فارغ از اینکه کدام نهاد به چه شکلی وظیفه نظارت بر این محتوا را دارد، لزوم این اتفاق، امری انکارنشدنی است. ناگفته پیداست که نظارت بر آثار خارجی پخش شده در شبکه نمایش خانگی اگر بیشتر از آثار تولید داخل نباشد، کمتر نیست، چرا که برخی از فیلم‌ها و تولیدات دیگر کشورها از اساس با اِلمان‌های خاص و جهت اهدافی از پیش تعیین شده برای جامعه مخاطبان این آثار تولید شده‌اند که همین نکته، لزوم نظارت بر آنها را تقویت می‌کند. براساس گزارش فارس از مسئولان سازمان سینمایی، نظارت بر آثار خارجی در وی‌اودی‌ها به‌عهده ساترا بوده و این سازمان قصد دارد با مذاکراتی، این مهم را به‌عهده بگیرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید