• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
پنج شنبه 25 خرداد 1402
کد مطلب : 194576
+
-

فاجعه در زیرساخت‌های آمریکا

فروریختن بخشی از یک بزرگراه پرتردد در ایالت پنسیلوانیای آمریکا را باید تنها «نوک کوه یخ» فجایع زیرساختی این کشور به شمار آورد

گزارش1
فاجعه در زیرساخت‌های آمریکا

بهاره محبی- روزنامه‌نگار

روز یکشنبه آتش‌سوزی و انفجار یک تریلی حامل ۸۵۰۰گالن محصولات نفتی دریکی از مهم‌ترین  بزرگراه‌های میان‌ایالتی پنسیلوانیا به فروریختن بخشی از لاین جنوب به شمال این بزرگراه در حد فاصل خیابان «وودهیون» و «آرامینگو» منجر شد و فرماندار این ایالت اعلام وضعیت فاجعه کرد. رسانه‌های محلی آمریکا گزارش داده‌اند که بازسازی بخش فروریخته این بزرگراه چندین‌ماه زمان خواهد برد.
اما واقعیت این روزهای آمریکا را نشریه معتبر «نشنال اینترست» در مقاله‌ای با عنوان «استراتژی بزرگ آمریکا: افول پنهان»، از نگاهی کلان‌تر روایت کرده و می‌نویسد که «از عرصه نظامی و تجاری گرفته تا صنعتی هر طرف را که نگاه می‌کنید آمریکایی‌ها یا در حال عقب‌نشینی هستند یا به ‌بن‌بست خورده‌اند. واشنگتن با این حال عمیقا درگیر نوعی خودبرترانگاری آمریکایی است.»

حاتم‌بخشی به اوکراین، فقر زیرساخت‌ها در داخل
یک نمونه از شرایط بحرانی آمریکا به حاتم‌بخشی واشنگتن به اوکراین بازمی‌گردد. آمریکا در شرایطی میلیاردها دلار - ازجمله کمک 75میلیارد دلاری‌اش به اوکراین - در سیاست خارجی ناکارآمد خود هزینه می‌کند که در داخل از سویی درگیر بحران سیاسی دوقطبی شدن جامعه است و از سوی دیگر مشکلات جدی زیرساختی دارد. به‌عنوان مثال، بسیاری از خیابان‌ها و پل‌های این کشور آسیب دیده‌اند. شبکه آبرسانی فرسوده است و تامین برق نیز با مشکلاتی روبه‌رو است. افزون بر این، وزارت مسکن و توسعه شهری آمریکا (HUD) ژانویه۲۰۲۲ میلادی (دی‌ماه سال۱۴۰۰) گزارش داد که ۵۸۲هزارو۴۶۲ نفر بی‌خانمانی را طی یک‌سال اخیر در سراسر آمریکا تجربه کردند. معیار این نهاد برای شمارش نیز، میزان مراجعه افراد بی‌خانمان به پناهگاه‌ در آخرین هفته‌ماه ژانویه هر سال است. قاعدتا کسانی که در این زمان مراجعه نکرده‌اند در شمارش به‌حساب نیامدند! وزارت مسکن و توسعه شهری آمریکا (HUD) تخمین زده با ۲۰میلیارد دلار می‌توان به بحران بی‌خانمانی در ایالات متحده پایان داد. این عدد، یک سوم پولی است که از سوی آمریکا در جنگ اوکراین هزینه شده است. به‌عبارت دیگر، با میزان هزینه دولت بایدن در اوکراین می‌توان میلیون‌ها نفر را در آمریکا از بی‌خانمانی نجات داد!

نمره پایین جامعه مهندسین آمریکا
جامعه مهندسین داخلی آمریکا در جدیدترین گزارشی که درباره وضعیت زیرساخت‌ها در سال2021 منتشر کرده به جاده‌ها نمره D و به پل‌های آن نمره کیفی C داده است. در این گزارش اشاره شده که خسارت فرسودگی زیرساخت‌ها تا سال2039 میلادی معادل 10هزار میلیارد دلار از تولید خالص داخلی این کشور خواهد بود و بیش از 3میلیون شغل را از میان خواهد برد. بنا بر پیش‌بینی کارشناسان، هر خانواده آمریکایی تا سال2039 سالانه 3.300دلار (هفتگی 63دلار) بابت فرسودگی زیرساخت‌ها هزینه خواهد داد. ضمن اینکه تغییرات آب‌وهوایی و خسارات سنگین ناشی از آن مشکلات فعلی مردم آمریکا را دوچندان کرده است.

306میلیارد دلار خسارت بلایای طبیعی
بنا بر آمار رسمی، سال2017 خسارت‌بارترین سال در تاریخ آمریکا از لحاظ بلایای طبیعی با دست‌کم 306میلیارد دلار هزینه بوده است. بنیاد تحقیقاتی‌ National Oceanic and Atmospheric Administration که خسارات میلیارد دلاری این واقعه را ثبت و ضبط می‌کند، عنوان کرده است که هزینه مذکور بر اثر 16حادثه متفاوت رقم خورده است که هر یک بیش از یک میلیارد دلار خسارت به‌بار آورده‌اند که از این میان، می‌توان به آتش‌سوزی تابز (Tubbs) در کالیفرنیای شمالی که 22نفر را کشت و به بیش از 5600ساختمان خسارت زد، اشاره کرد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید