• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 25 خرداد 1402
کد مطلب : 194575
+
-

خروج آمریکایی‌ها از تایوان برای فرار از جنگ احتمالی

دولت آمریکا در یک برنامه 6ماهه شهروندان خود را از جزیره تایوان خارج می‌کند

در میانه افزایش تنش‌ها بین چین و تایوان، آمریکا روند خروج شهروندان خود را از این جزیره آغاز کرده است. راشاتودی همزمان با آغاز رزمایش بزرگ چین در شمال دریای چین گزارش داده است از آنجایی که احتمال درگیری نظامی میان چین و تایوان بالا گرفته، آمریکایی‌ها تصمیم گرفته‌اند تا شهروندان خود را از این جزیره خارج کنند چون به‌دلیل شرایط جغرافیایی خاص تایوان روند خروج سریع شهروندان از این جزیره امکان‌پذیر نیست و ممکن است که درصورت وقوع احتمالی جنگ، در این غائله گرفتار شوند. به‌گفته یک مقام اطلاعاتی آمریکا، روند برنامه‌ریزی برای خروج شهروندان آمریکایی از تایوان دست‌کم 6‌ماه است.
منابع آگاه گفته‌اند برنامه‌ریزی برای خروج آمریکایی‌ها از تایوان در سکوت انجام می‌شود چون یک مسئله حساس برای دولت تایپه است. تا سال ۲۰۱۹، بیش از ۸۰هزار آمریکایی در تایوان ساکن بودند.
پس از سفر جنجالی سال گذشته «نانسی پلوسی» رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان آنچه تنش‌ها بر سر تایوان را به اوج خود رساند، دیدار «کوین مک کارتی» رئیس فعلی مجلس نمایندگان آمریکا و «تسای اینگ ون» رئیس‌جمهور تایوان، در آمریکا بود که باعث شد تا ارتش چین مانورهای بزرگ و کم‌سابقه‌ای را در اطراف آب‌های جزیره برگزار کند.

رزمایش بزرگ چین در شمال دریای چین شرقی
چین قرار است چهارشنبه (دیروز) یک رزمایش جداگانه در منطقه‌ای در شمال دریای چین شرقی برگزار کند. رزمایش دریای چین شرقی چین، همزمان با رزمایش دریایی چهارجانبه در دریای فیلیپین است که از جمعه با حضور آمریکا، ژاپن، کانادا و فرانسه آغاز شده است.
تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعا‌های جدایی‌طلبانه دارد؛ ادعا‌هایی که کشور‌های جهان و سازمان ملل متحد به‌رسمیت نمی‌شناسند. پکن همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به‌ویژه مسئولان ارشد سیاسی یا نظامی از کشور‌هایی که پکن با آنها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیرو‌های جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.
این در حالی است که دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، که ظهور چین را به‌عنوان قدرت شماره یک جهان تهدیدی برای موقعیت کشورش در جامعه جهانی می‌بیند از سال 2021موضع به‌شدت خصمانه‌ای را در قبال پکن اتخاذ کرده است. آمریکا با افزایش حضور نظامی خود در آسیاپاسیفیک و تأکید بر حمایت از تایوان در برابر هرگونه حمله احتمالی چین، بارها پکن را بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین رقیب واشنگتن خوانده است که واکنش متقابل چینی‌ها را به‌دنبال داشته است.
«شی جین‎پینگ» رئیس‌جمهور چین، که مأموریت اصلی خود را حفاظت از چین یکپارچه عنوان کرده با خطرناک خواندن اقدامات تحریک‌آمیز غرب تأکید کرده به کسانی که سعی دارند تا حاکمیت و امنیت این کشور را تضعیف کنند هیچ امتیازی نخواهد داد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید