• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 25 خرداد 1402
کد مطلب : 194557
+
-

خدمات طب سنتی مشمول بیمه هست یا نه؟

استقبال مردم از درمان بیماری‌ها با استفاده از روش‌های طب سنتی در سال‌های اخیر رشد قابل‌توجهی داشته است، اما هزینه‌های بالای این شیوه درمانی و تحت پوشش قرار‌نداشتن خدمات درمانی آن، باعث شده تا نه‌تنها مردم به پزشکان و متخصصان طب ‌سنتی که به‌صورت علمی و تخصصی به فعالیت در این حوزه مشغول هستند مراجعه نکنند، بلکه در سایه گران‌بودن خدمات درمانی این بخش جذب افرادی در این بخش شوند که نه از تخصصی برخوردارند، نه علم این کار را دارند.
به اعتقاد خیلی از کارشناسان، یکی از علت‌های اصلی رشد قارچ‌گونه مراکز طب سنتی و فعالیت تعداد قابل‌توجهی از افراد در این حوزه به‌عنوان درمانگر طب سنتی همین گران‌بودن خدمات در کلینیک‌های طب‌سنتی یا همان سلامتکده‌هایی است که زیرنظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی مشغول فعالیت هستند.
سال گذشته که قانون بیمه‌شدن خدمات طب سنتی به تصویب رسید، این امیدواری ایجاد شد که دیگر همه مردم امکان بهره‌مندی از این خدمات درمانی را پیدا می‌کنند، اما بعد از گذشت حدود یک سال از تصویب این قانون و بی‌تمایلی بیمه‌ها برای اجرای آن، صدای اعتراض مردم از طریق رسانه‌های گروهی شنیده شد. مردم می‌گفتند داروهای طب سنتی با وجود مجوز غذا و دارو تحت پوشش بیمه قرار ندارند و این امر دریافت خدمات طب سنتی را با وجود اقبال ما، گران کرده است.
مردم معترض حتی برای اینکه ضرورت اجرای این قانون را مورد تأکید قرار دهند، کمپینی راه‌اندازی کردند و موفق شدند بخشی از این خدمات را تحت پوشش بیمه قرار دهند.
به‌گفته مدیرکل طب ایرانی وزارت بهداشت، در حال حاضر ویزیت متخصصان طب ایرانی تحت پوشش بیمه قرار دارد و تا پایان امسال هم 3خدمت طب سنتی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد: «‌تاکنون استاندارد ۶خدمت (حجامت تر، حجامت خشک (بادکش)، فصد، حقنه، زالودرمانی، بخور و انکباب) از خدمات طب ایرانی از طرف معاونت درمان ابلاغ شده است، اما  اینکه در قانون برنامه و بودجه سال‌جاری، بندی وجود دارد که حداقل تا پایان سال‌جاری 3خدمت از خدمات طب سنتی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.»
نفیسه حسینی درخصوص بیمه داروهای طب سنتی هم می‌گوید: «یکسری داروهای طب سنتی تحت پوشش بیمه هستند، اما اینکه  اقدامی برای کدینگ توسط سازمان غذا و دارو صورت گرفته است یا خیر، مشخص نیست.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید