• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 24 خرداد 1402
کد مطلب : 194465
+
-

روایت تهران هوشمند در بروکسل

شهردار پایتخت در نشست شهرداران شهرهای بزرگ دنیا به تشریح تجربه‌های موفق تهران پرداخت

گزارش
روایت تهران هوشمند در بروکسل

سیمین برادران- دبیر گروه شهری

 علیرضا زاکانی، شهردار تهران یکشنبه ۲۱خرداد۱۴۰۲ به‌منظور شرکت در مجمع عمومی متروپلیس (انجمن کلانشهرهای مهم جهان) راهی بروکسل، پایتخت بلژیک شد. در جریان این مجمع، شهردار تهران در نشست هم‌اندیشی شهرداران حاضر شد و در چهاردهمین کنگره جهانی متروپلیس سخنرانی کرد.
زاکانی در این اجلاس با اشاره به چالش‌های کلانشهر تهران در مسیر توسعه به بخشی از برنامه‌های توسعه شهر در ابعاد مختلف پرداخت. شهردار تهران با توجه به محور این هم‌اندیشی بر رویکرد مدیریت شهری کلانشهر تهران برای توجه توامان به جسم و جان شهر و همچنین نشاط و معنویت شهروندان تأکید کرد.
او برخی از رویکردهای مدیریت شهری را در قالب چند سرفصل ازجمله مناسب‌سازی شهر برای اقشار مختلف مانند بانوان، سالمندان، معلولان و جانبازان، حرکت از به‌کارگیری سوخت‌های فسیلی به سمت انرژی‌های نو در حمل‌ونقل عمومی، توسعه فضاهای سبز شهری، مدیریت منابع آبی و بازچرخانی آب، مدیریت پسماند و فرهنگسازی و مدیریت تفکیک پسماند برشمرد.
وی با پرداختن به انتقال چندجانبه دانش و تجربه مدیران کلانشهرهای جهان برای حل معضلات مشابه شهری همچون آلودگی هوا، ترافیک و... بر توجه ویژه به استفاده از فناوری‌های نوین در مدیریت شهری و هوشمندسازی و نیز کمک به توسعه فناوری با تکیه بر مشارکت نخبگان و مردم تأکید کرد.
گفتنی است فیلیپ کلوز، شهردار بروکسل به‌عنوان میزبان این دوره از کنگره جهانی متروپلیس با انتشار عکس یادگاری از حاضران این نشست ازجمله علیرضا زاکانی، شهردار تهران و یکی از نایب‌رئیسان این سازمان بین‌المللی، شرحی از آنچه تاکنون در این کنگره گذشت را بیان کرد. وی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «شهرداران صدها شهر در سراسر جهان این هفته در بروکسل برای BUS2023 گردهم آمدند! یک کنگره بسیار جالب با سازمان متروپلیس با تمرکز بر توسعه پایدار و شمول اجتماعی.»

تشریح تجربه موفق کمپین من شهردارم
عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به جزئیات حضور شهردار تهران در بروکسل در گفت و گو با همشهری عنوان کرد: سخنرانی شهردار تهران در پایتخت بلژیک با استقبال اعضای مجمع متروپلیس همراه شد.
محمدخانی با اشاره به اینکه در این جلسه موضوعات مرتبط با توسعه شهر تهران با تأکید بر مشارکت مطرح شد، افزود: شهردار تهران تجربه موفق کمپین «من شهردارم» را به اعضای مجمع متروپلیس توضیح داد و اینکه چطور شهرداری تهران در جریان بررسی بودجه و با مشارکت شهروندان پروژه‌های توسعه محلی را کلید زد، شرح داده شد که مورد توجه اعضا قرار گرفت.

دیدارهای شهردار تهران در بروکسل
سخنگوی شهرداری تهران در ادامه به برخی از دیدارهای زاکانی اشاره کرد و گفت: شهردار پایتخت در جریان این سفر با جوردی واکور، دبیرکل مجمع جهانی متروپلیس دیدار داشت و روز گذشته هم دیدارهای دوجانبه‌ای با شهرداران پایتخت‌های کامرون و کنگو و دبیرکل سازمان «شهرهای متحد و دولت‌های محلی» آفریقا داشت.
 مصاحبه با رسانه‌های محلی درخصوص موضوعات مدیریت شهری از دیگر برنامه‌های روز گذشته زاکانی بود. شرکت در کنگره متروپلیس، اجلاس سالانه شهرهای اروپایی و ششمین دوره شهرداران OECD (سازمان همکاری‌های اقتصادی) از دیگر برنامه‌هایی بود که شهردار پایتخت در بروکسل به انجام رساند.

صادرات خدمات شهرداری تهران به کشورهای آفریقایی
محمدخانی به بحث همکاری‌های اقتصادی و انتقال تجربه و دانش شهرداری تهران شهرهای آفریقایی اشاره کرد و گفت: صادرات خدمات و محصولات شهرداری تهران به کشورهای آفریقایی در جریان این دیدارها طرح و بررسی شد.
به‌گفته او در جریان این سفر نیز جلسه‌ای با هیأت‌مدیره و کمیته اجرایی متروپلیس برگزار شد و برای امروز نیز جلسه‌ای در مورد دیپلماسی شهری برگزار خواهد شد. همچنین علیرضا زاکانی در مجمع عمومی متروپلیس به‌عنوان نایب‌رئیس مشارکت خواهد داشت.
سخنگوی شهرداری تهران در پایان افزود: نایب‌رئیسی شهرداری تهران نیز در این دوره تثبیت شد و عضو ثابت هیأت‌مدیره متروپلیس نیز از دیگر عنوان‌های شهردار تهران خواهد بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید