• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 22 خرداد 1397
کد مطلب : 19444
+
-

خبر نادرست پولی شدن گوگل مپس

چشم انداز
خبر نادرست پولی شدن گوگل مپس


برخی رسانه‌ها گزارش‌هایی با تیتر «پولی شدن گوگل مپس» منتشر کرده‌اند که باعث نگرانی کاربران شده است. اما سرویس نقشه گوگل یا همان گوگل مپس که بسیاری از کاربران روی گوشی‌های موبایل خود از آن استفاده می‌کنند هیچ تغییری نداشته و گوگل برای پولی کردن آن قصدی ندارد. گوگل از روز گذشته تنها یک پلتفرم جدید برای برنامه‌نویسان، دولوپرها و کاربران تجاری معرفی کرده است. این پلتفرم نحوه دسترسی این استفاده‌کننده‌ها را به سرویس نقشه گوگل به‌عنوان نمونه برای استفاده در اپلیکیشن‌ها یا سایت‌ها تغییر می‌دهد. سرویس نقشه گوگل برای کاربران تجاری شاهد بزرگ‌ترین تحول خود در ۱۳سال گذشته بوده است. بر همین اساس گوگل سرویس Google Maps Platform را معرفی کرده است. به گزارش وبلاگ گوگل، در این پلتفرم جدید 18 API جداگانه در 3محصول جمع شده‌اند. بر این اساس، بسته‌های تجاری سرویس نقشه گوگل هم تغییر کرده و گوگل سرویس قیمت‌گذاری جدیدی برای دسترسی به هسته همه API‌های خود معرفی کرده است. طرح‌های استاندارد و Premium سرویس نقشه گوگل برای استفاده تجاری ادغام شده‌اند. پیش از این سرویس Premium با امکانات بیشتر مثل دسترسی به سرویس پشتیبانی پولی بود اما اکنون همه کاربران تجاری باید از یک بسته استفاده کنند و همه‌‌چیز در یک مدل استفاده جمع شده است. بر این اساس، کاربران تجاری می‌توانند تا 200 دلار به صورت رایگان  از سرویس جدید استفاده کنند. اما نکته اصلی ماجرا این است که کاربران تجاری برای استفاده از سرویس‌های نقشه گوگل باید از این پس یک کلید API  معتبر و یک حساب کاربری برای پرداخت هزینه خدمات داشته باشند. گوگل قول داده که کدهای فعلی به‌کار رفته توسط دولوپرها تغییری نکند.



دسترسی نداشتن سایت‌های ایرانی

از چند روز قبل گوگل ارتباط API  سرویس نقشه خود را برای آن دسته از سایت‌های ایرانی که از دامنه ‌ ir. استفاده می‌کنند، قطع کرده است. این گمانه‌زنی وجود دارد که این سیاست بخشی از تحریم‌های جدیدی است که گوگل علیه ایران اعمال کرده، هنوز مقامات گوگل در این‌باره به‌طور رسمی اظهارنظر نکرده‌اند. سایت‌های با دامنه ir. برای دسترسی به سرویس نقشه گوگل با پیام خطایی مبنی بر اینکه وب‌سایت یا اپلیکیشن مورد نظر به‌دلیل عدم‌سازگاری با قوانین گوگل‌مپس مسدود شده است، روبه‌رو می‌شوند.


مکث

جزئیات تغییرات تجاری گوگل مپس




گوگل رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی (API) گوگل مپس را از ۱۸ رابط به ۳ رابط (نقشه‌ها، مسیرها و مکان‌ها) تقلیل داده است؛ اهالی مانتن ویو امیدوار هستند این تغییر باعث ساده‌تر شدنِ استفاده از این پلتفرم شود. در کنار این مسئله، گوگل امکانات ویژه‌ای نیز برای تاکسی‌های اینترنتی و شرکت‌های مسیریابی ارائه کرده است. شایان ذکر است که توسعه دهندگان برای استفاده از سرویس نقشه‌ها باید دارای یک حساب مالی باشند. در عین حال، گوگل اعتباری مجانی به مبلغ ۲۰۰ دلار را برای توسعه‌دهندگان در نظر گرفته است. بنابر ادعای گوگل، همین اعتبار مجانی ۲۰۰ دلاری برای اغلب کاربران کفایت خواهد کرد. گوگل تنها به‌ازای سرویس‌هایی که شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌دهند از آن‌ها هزینه‌ ماهانه دریافت خواهد کرد و خبری از مبالغ اضافه مانند حق عضویت، هزینه‌ جمع‌آوری سرویس و... نخواهد بود. از نگاه گوگل، این مسئله به کسب و کارهای کوچک اجازه می‌دهد در ابتدا با پرداخت هزینه‌ای مناسب استفاده از سرویس نقشه‌ها را شروع کنند و با افزایش حجم تجارت خود، هزینه بیشتری نیز برای استفاده از سرویس نقشه‌ها پرداخت کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید