• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 23 خرداد 1402
کد مطلب : 194362
+
-

کودکان کار زیر ذره‌بین قرارگاه اجتماعی

محمد سرابی؛ روزنامه‌نگار

با گذر در معابر اصلی شهر می‌توان کودکانی را دید که در چهارراه‌ها به پاک کردن شیشه خودرو‌ها می‌پردازند و یا کیسه به پشت، زباله‌ها را در جست‌وجوی ظرف‌های پلاستیکی زیرورو می‌کنند. روز پیش رسانه‌ها به مناسبت روز جهانی کار کودک به موضوع کودکان کار و خیابان در تهران پرداختند و مانند گذشته انتقاداتی درباره وضعیت و تعداد این کودکان و سازمان‌های مسئول در این زمینه مطرح شد. اما چه ارگانی مسئول رسیدگی به این ساکنان کوچک شهر است و آیا می‌توان این مشکل را به تمامی حل کرد؟
شهرداری برای جمع‌آوری و رسیدگی به کودکان کار و خیابان مسئولیت مستقیم ندارد، اما در مهر‌ماه سال 1400و با تشکیل قرارگاه اجتماعی شهرداری تهران، بخشی از امکانات این ارگان برای رسیدگی به وضعیت کودکان کار و خیابان اختصاص پیدا کرد. همچنین در این قرارگاه از دیگر ارگان‌های مرتبط مانند نیروی انتظامی، بهزیستی و... برای همکاری دعوت شد. به‌گفته سوده نجفی، رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران۷۰هزار کودک کار در خیابان‌های این شهر وجود دارند که ۸۰ درصد از آنها ایرانی نیستند. یک پدیده دیگر هم باعث شده که رسیدگی به شرایط این کودکان دشوار باشد. بخش زیادی از آنها «کودک خیابان» نیستند، بلکه «کودک کار» هستند؛ به این معنا که خانواده‌ و محل سکونت ثابتی دارند. به محض جمع‌آوری این کودکان، والدین آنها به مراکز نگهداری مراجعه می‌کنند و کودک را با خود می‌برند. در نتیجه روز بعد کودک در همان محل قبلی مشغول به کار می‌شود. علیرضا زاکانی، شهردار تهران در ابتدای فعالیت قرارگاه اجتماعی از شبکه‌هایی خبر داده بود که با به‌کار‌گیری کودکان کار، آنها را استثمار می‌کنند.
مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در این‌باره می‌گوید: شهرداری تهران متولی ساماندهی وضعیت کودکان کار و خیابان نیست، اما از سال گذشته اعلام کرده‌ایم که آمادگی داریم درصورت واگذاری اختیارات قانونی ساماندهی کودکان کار و خیابان به شهرداری تهران، در یک بازه زمانی ۳ساله این معضل را ریشه‌کن کنیم.
احمد احمدی‌صدر می‌افزاید: در حال حاضر متولی ساماندهی وضعیت کودکان کار و خیابان سازمان بهزیستی است. براساس اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی طرح ساماندهی و جذب کودکان کار در شهر تهران طی سال‌های گذشته موفق نبوده و این طرح با ۳۲مرحله اجرا، نتوانسته به سرانجام برسد؛ برهمین اساس از سال گذشته مکاتبه شهردار تهران با رئیس‌جمهور در ارتباط با کودکان کار و خیابان صورت گرفت و در آن نامه درخواست شد که مسئولیت کودکان کار به شهرداری سپرده و یک‌بار برای همیشه این مسئله حل شود. رئیس‌جمهور به معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری دستور داد تا موضوع واگذاری مسئولیت کودکان کار به شهرداری را بررسی کند و در این زمینه یک جلسه نیز برگزار شد، اما مخالفت‌هایی از سوی برخی از نهادها در واگذاری وجود دارد.
او افزود: ما ذیل قرارگاه اجتماعی کلانشهر تهران حدود ۱۰جلسه کارشناسی با بیش از ۴۰ گروه از کارشناسان، نهادهای مردمی، سازمان‌های مردم‌نهاد و... برگزار کردیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید