• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 22 خرداد 1397
کد مطلب : 19435
+
-

تفاهم ایران و چین بر سر تجارت با پول ملی


نخستین دستاورد عینی سفر حسن روحانی به چین گذشته از امضای 4تفاهمنامه همکاری،  توافق بر سر تجارت بین تهران و پکن برای تجارت با پول ملی دو کشور بود، افزون بر اینکه مقامات چینی قول داده‌اند مشکلات بانکی دانشجویان ایرانی در این کشور را حل کنند.

به گزارش ایرنا،  حسن روحانی که برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری‌ شانگهای به چین سفر کرده بود با همتای چینی خود مذاکره داشت که چینی‌ها اعلام کردند یک صندوق با 4میلیارد دلار سرمایه تاسیس می‌کنند تا برای موارد مرتبط با برخی از طرح‌های اجرای سازمان شانگهای مورد استفاده قرار گیرد.چین علاوه بر اینکه نخستین شریک تجاری ایران است و در یک دهه گذشته این سطح را در روابط حفظ کرده، نخستین و بزرگ‌ترین خریدار نفتی و بزرگ‌ترین مشتری صادرات غیرنفتی ایران به‌عنوان عضو اصلی گروه 1+ 5به شمار می‌رود. حجم مبادلات تجاری دو کشور ایران و چین در سال 2017حدود 37میلیارد و 300میلیون دلار بود که به نسبت سال 2016حدود 19.3درصد رشد داشته است. روحانی در دیدار با همتای چینی خود با بیان اینکه این کشور در سال‌های گذشته شریک نخست تجاری ایران بوده است،  تجارت با پول ملی دو کشور را باعث تداوم این روند برشمرد و گفت: توسعه همکاری‌های بانکی بزرگ‌ترین پشتوانه برای اجرای توافق‌های دو کشور و ارتقای سطح همکاری‌هاست. ‎ روحانی افزود: دو کشور پروژه‌های بسیار مهم و همکاری‌های راهبردی در حوزه‌های انرژی،  حمل‌ونقل و صنعت دارند و لازم است در چارچوب برگزاری سریع‌تر کمیسیون مشترک دو کشور،  این طرح‌ها و همکاری‌ها شتاب گیرند.

رئیس‌جمهور چین افزود: دو کشور باید با افزایش تماس‌ها و همکاری‌ها در سازمان ملل و سازمان شانگهای و اتحادیه سیکا با یکجانبه گرایی آمریکا مقابله کنند. ‎وی با تأکید بر ضرورت فعال شدن کمیسیون مشترک و تسهیل همکاری‌ها در حوزه انرژی،  صنعت و سرمایه‌گذاری گفت: چین از تشکیل یک کارگروه مشترک با ایران در چارچوب طرح یک جاده – یک کمربند استقبال می‌کند. ‎رئیس‌جمهور چین با بیان اینکه افزایش همکاری‌های بانکی و استفاده از پول ملی از اهمیت زیادی در توسعه مناسبات برخوردار است،  گفت:مشارکت چین در ساخت راه‌آهن سریع‌السیر تهران – اصفهان در مرحله اجرایی است و امیدواریم عملیات مسیر تهران- مشهد هم به‌زودی آغاز شود.



جزئیات 4تفاهم جدید تهران - پکن

یادداشت تفاهم برنامه مشترک تحقیقاتی بین معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و وزارت علوم و فناوری چین، یادداشت تفاهم در زمینه همکاری در پیشگیری و مبارزه با تولید غیرقانونی،  قاچاق و سوء‌مصرف مواد‌مخدر،  داروهای روانگردان و پیش سازها،  تفاهمنامه فیمابین سازمان بورس ایران و کمیسیون قانونگذاری اوراق بهادار چین و همچنین تفاهم همکاری فیمابین وزارت اقتصاد ایران و کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات جمهوری خلق چین بر تشکیل برنامه همکاری مشترک دو جانبه ایران - چین در چارچوب ابتکار طرح کمربند و راه،  4سندی است که به امضا رسید.



توافق پولی ایران و چین

مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران گفت: طبق تفاهمنامه امضاشده بین ایران و چین ارزهای ملی هر دو کشور در مبادلات تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. او افزود: همچنین طبق این تفاهمنامه،  روابط تجاری هر دو کشور در چارچوب طرح یک جاده یک کمربند ترسیم که در آن بر تعیین سهم هر دو کشور در نقشه راه این طرح تأکید شد.کرباسیان گفت: درخصوص افزایش حجم مبادلات بین دو کشور هم مباحثی در این سفر در زمینه افزایش حوزه‌های مختلف بانکی،  نفتی،  پتروشیمی و حجم تجاری صورت گرفت.



مشکل دانشجویان ایرانی برطرف می‌شود

رئیس‌کل بانک مرکزی هم خبر داد: طبق تفاهم صورت گرفته با مسئولان چینی در سفر حسن روحانی به این کشور مشکلات بانکی دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در چین به‌زودی مرتفع می‌شود.

 او افزود: با پیگیری‌های انجام شده از سوی جمهوری اسلامی ایران،  رئیس‌جمهور کشور خلق چین دستور بررسی این مشکلات را صادر کرد و امیدواریم در آینده نزدیک این مشکلات حل شود. سیف گفت: روابط بانکی و نظام بانکی مناسب از نقاط مورد اشاره روسای جمهور هر دو کشور برای بسط و گسترش روابط تجاری بین ایران و چین در این تفاهمنامه‌ها بود که مقرر شد این هدف با همکاری مسئولان هر دو کشور پیگیری و اجرایی شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید