• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 23 خرداد 1402
کد مطلب : 194341
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/8qOzj
+
-

آخرین وضعیت 3پرونده مهم دستگاه سیاست خارجی

حسین کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه دیروز به سؤالات و ابهامات مطرح شده در روزهای اخیر درباره مذاکره ایران و آمریکا و شایعه توافق موقت پاسخ داد.

 مذاکره با آمریکا، پرونده هسته‌ای و تبادل زندانیان
کنعانی درباره گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر مذاکره میان ایران و آمریکا در یکی از کشورهای همسایه گفت که ما با هدف تحرک بخشی به مذاکرات لغو تحریم‌ها از مساعی جمیله عمان و مقامات ارشد این کشور که چندین هفته قبل مطرح شده بود استقبال کردیم و تبادل پیام‌هایی با طرف مقابل داشتیم.طبق گفته کنعانی تبادل پیام‌ها ادامه دارد و این گفت‌وگوها از طریق واسطه انجام می‌شود. همچنین طبق گفته‌های سخنگوی وزارت خارجه موضوع تبادل زندانیان نیز در مذاکرات با واسطه مطرح است و درصورتی که طرف مقابل هم جدیت لازم را داشته باشد می‌تواند این موضوع اتفاق بیفتد. کنعانی البته تأکید کرد که گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای مبنی بر توافق موقت و امثال این موارد که توافقی جایگزین برجام باشد، نمی‌تواند مورد تأیید باشد.

 سفر وزیر خارجه عربستان به ایران
وزیر خارجه عربستان در آینده نزدیک به ایران می‌آید. خبری که دیروز سخنگوی وزارت خارجه آن را مطرح کرد و بازتاب گسترده‌ای داشت.همچنین قرار است در آینده نزدیک سفارت عربستان در ایران و کنسولگری این کشور در مشهد بازگشایی شود و به‌گفته حسین کنعانی زمینه‌های لازم این اتفاق نیز فراهم شده است. پیش از این نیز در هفته گذشته سفارت ایران در عربستان بازگشایی شد.

  احیای روابط ایران و مصر؟
تأکید دوباره بر تمایل ایران برای برقراری رابطه با مصر دیگر محور نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه بود. حسین کنعانی گفت که دولت سیزدهم اولویتش توسعه ارتباط با کشورهای اسلامی و همسایه است و در ارتباط با مصر هم شخص مقام معظم رهبری در این خصوص تصریح کردند، بنابراین درصورت تمایل طرف مصری ما از این موضوع استقبال می‌کنیم.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید