• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 23 خرداد 1402
کد مطلب : 194340
+
-

دیپلماسی ایرانی در حیاط‌خلوت آمریکا

جزئیات سفر رئیس‌جمهور به ونزوئلا از زبان سفیر ایران در کاراکاس

حجت‌الله سلطانی، سفیر جمهوری‌اسلامی ایران در ونزوئلا درباره جزئیات و مهم‌ترین برنامه‌های سفر رئیس‌جمهور به این کشور با همشهری آنلاین گفت‌وگویی انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

مهم‌ترین اهداف سفر
  حجم مبادلات تجاری ایران و ونزوئلا در سال‌گذشته به بیش‌از 3میلیارد دلار افزایش یافته که بالاترین رکورد در تاریخ روابط دوجانبه است و با توجه به توافق‌هایی که در این سفر میان 2کشور صورت می‌گیرد، این انتظار وجود دارد حجم مبادلات فی‌مابین در 2 تا 3سال آتی به 2 یا 3‌برابر میزان فعلی افزایش یابد.
حوزه علم، فناوری و انتقال تکنولوژی، به‌عنوان عرصه جدید همکاری، مورد توجه ویژه 2کشور قرار گرفته و تلاش بر این است که با سرمایه‌گذاری و تولید محصولات دانش‌بنیان از طریق ایجاد شرکت‌های مشترک، بازارهای جدیدی برای تولیدات این شرکت‌ها در منطقه ایجاد شود.
درحال‌حاضر خط مستقیم پروازی میان 2کشور برقرار و جابه‌جایی مسافر و هیأت‌های تجاری و صنعتی تسهیل شده‌است. به‌علاوه در این سفر قرارداد ایجاد خط مستقیم کشتیرانی نیز به امضا می‌رسد.
پیش‌بینی می‌شود با رایزنی‌های صورت گرفته، سفر رئیسی به ونزوئلا تحول بزرگی در روابط ایجاد کند. در این سفر احیای کارخانجات تولید خودرو و تراکتور ایران در کشور ونزوئلا و آغازبه‌کار خط تولید این محصولات در دستورکار قرار دارد. با توافقاتی که در بخش بهداشت و تجهیزات پزشکی صورت گرفته، با صادرات دستگاه‌های همودیالیز ساخت جمهوری اسلامی ایران به ونزوئلا، یک مرکز همودیالیز با تکنولوژی کاملا ایرانی توسط یک شرکت دانش‌بنیان در شهر کاراکاس راه‌اندازی خواهد شد.
تقویت و گسترش حوزه‌های همکاری ایران و ونزوئلا در بخش‌های علم و فناوری، تبادل دانشجو، صادرات تجهیزات پزشکی و دارو، انرژی، پالایشگاهی، نیروگاهی و صدور خدمات فنی و مهندسی از مهم‌ترین اهدف این سفر است.

عبور از کارشکنی‌ها
کارشکنی‌های آمریکا یا هیچ قدرت دیگری نمی‌تواند خللی در مراوده‌های تجاری قانونی ایران و ونزوئلا ایجاد کند. البته طبیعی است که آمریکا تلاش می‌کند با توسل به ابزارهای غیرقانونی، ازجمله تحریم در روابط 2کشور خدشه ایجاد کند که این قبیل اقدامات فراقانونی به‌هیچ‌وجه از مشروعیت و مقبولیت بین‌المللی برخوردار نیستند.
ایران و ونزوئلا موافقتنامه‌های پایه، ازجمله تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری خارجی، اجتناب از اخذ مالیات مضاعف، همکاری‌های گمرکی، حمل‌و‌نقل هوایی و دریایی، همکاری بازرگانی و از همه مهم‌تر سند جامع همکاری‌های بلندمدت 20ساله را امضا کرده‌اند و از لحاظ وجود بستر حقوقی و قانونی لازم، هیچ کمبودی در روابط 2کشور وجود ندارد؛ به‌گونه‌ای که این ساختارها برای شرکت‌های 2کشور امنیت حقوقی لازم جهت انجام فعالیت‌های اقتصادی و تجاری را به‌وجود آورده‌است.

همکاری‌های حوزه انرژی
با توجه به اینکه طی سال‌های گذشته تحریم‌های مشابهی علیه ونزوئلا اعمال شده، 2کشور می‌توانند در قالب همکاری برد – برد، با یکدیگر همکاری داشته باشند. هیأت‌های مختلف ونزوئلایی، ازجمله در بخش‌خصوصی که از نمایشگاه تولیدات محصولات پتروشیمی و نفتی در ایران بازدید داشته‌اند، از سطح عالی و کیفیت بالای این تولیدات شگفت‌زده شده و در همین راستا جناب آقای مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا در افتتاح نخستین شهرک علمی _ فناوری ونزوئلا که با الگوبرداری از پارک فناوری پردیس ایران ساخته شد، مکررا به پیشرفت‌های علمی ایران اشاره کرده و گفته:
 «هر کسی خواهان پیشرفت است، باید به ایران سفر کند. در مقایسه با سفر قبل، چنین احساس کردم که گویی افرادی از فضا آمده و این توسعه و پیشرفت را در ایران رقم زده‌اند.»

مناسبات برد _ برد
ایران و ونزوئلا ازنظر نیازمندی‌ها و توانمندی‌های اقتصادی نه‌تنها رقیب یکدیگر نیستند، بلکه مکمل یکدیگرند که این امر، بستر لازم برای همکاری برد _ برد میان2 کشور را فراهم کرده‌است. کشور ونزوئلا با برخورداری بیش‌از 30میلیون هکتار زمین حاصلخیز با میانگین بارش 1200میلی‌متر در سال، فرصت مناسبی برای کشت فراسرزمینی توسط شرکت‌های ایرانی فراهم آورده‌است.
با اجرای چنین پروژه‌هایی نه‌تنها می‌توان امنیت غذایی کشور را تامین کرد، بلکه خواه ناخواه بازار مناسبی برای صادرات تولیدات کشورمان نظیر بذر، کودهای شیمیایی، ادوات و تجهیزات کشاورزی و فناوری‌های ذیربط نیز فراهم خواهد شد. درصورت تحقق این پروژه، حتی امکان اعزام نیروی انسانی نیز به ونزوئلا میسر خواهد
 شد.
برای تامین اقلام و مواد خام موردنیاز صنایع کشور نظیر چوب، پودر آلومینا، سنگ آهن، کک، نفت و... که جزو نیازمندی‌های ایران بوده و بعضا به‌خاطر تحریم‌ها، واردات این اقلام با مشکل مواجه است، می‌توان از ظرفیت‌های موجود در ونزوئلا برای تامین این نیازها استفاده کرد.
ونزوئلا واردکننده دارو، تجهیزات پزشکی، علم و فناوری، تجهیزات صنعتی، خودرو، کالاهای مصرفی، موادغذایی، مصالح ساختمانی و... است که بخش زیادی از آنها توسط شرکت‌های ایرانی قابل تامین است. محصولات دانش‌بنیانی که در ایران تولید می‌شوند، نه‌تنها در ونزوئلا، بلکه در سایر کشورهای این منطقه تولید نمی‌شوند و اغلب وارداتی هستند؛ لذا با نگاه به آینده و با هدف تثبیت بازار، در این سفر، خانه فناوریجمهوری اسلامی ایران در کاراکاس راه‌اندازی خـــواهد شد.






 

این خبر را به اشتراک بگذارید