• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 23 خرداد 1402
کد مطلب : 194301
+
-

هیولای بی‌همتا

جوکوویچ به پرافتخارترین تنیسور تاریخ تبدیل شده و همچنان برای آینده برنامه‌های مفصلی دارد

هیولای بی‌همتا

جواد نصرتی

نواک جوکوویچ، تنیسور صرب، تاریخ تنیس را به قبل و بعد از قهرمانی خود در رقابت‌های اوپن فرانسه تبدیل کرده و وعده داده است که بیش از پیش زندگی را برای رقبایش تنگ کند.
نوله، آنطور که هوادارانش او را می‌خوانند، یکشنبه در فینال اوپن فرانسه، کسپر رود تنیسور جوان نروژی را مقهور کلاس و آمادگی ذهنی و روحیه شکست‌ناپذیری‌اش کرد و با پیروزی در 3ست متوالی، بیست و سومین قهرمانی‌اش در رقابت‌های گرند اسلم را کسب کرد. او حالا یک جام بیشتر از رافائل نادال رقیب دیرینه‌اش در رقابت‌های گرنداسلم دارد و تنها تنیسور تاریخ است که در هر 4گرند اسلم دنیا، دست‌کم 3بار قهرمان شده. اگر پای اعداد در میان باشد، می‌توان گفت که جوکوویچ بهترین تنیسوری است که تاریخ بشریت به‌خود دیده است. او حالا در مجموع بخش زنان و مردان، با 23قهرمانی سرنا ویلیامز برابر شده و این شانس را دارد که در مسابقات ویمبلدون پیش رو، به رکورد 24قهرمانی گرنداسلم مارگارت کورت برسد.
جوکوویچ البته باهوش‌تر و بااعتماد‌ به‌نفس‌تر از این است که وارد بازی «چه‌کسی از دیگران بهتر است» شود و بعد از قهرمانی تاریخ‌ساز در پاریس، به روش خودش به این مقایسه همیشگی پاسخ داد: «نمی‌خواهم وارد این بحث شوم. من تاریخ خودم را می‌سازم. نمی‌خواهم بگویم که من بهترین هستم. این بحث‌ها را به دیگران واگذار می‌کنم.»

بخش بزرگی از زندگی حرفه‌ای جوکوویچ 36ساله، در رقابت نزدیک با نادال و راجر فدرر اسطوره سوئیسی تنیس که قبلا از دنیای تنیس خداحافظی کرده و دیگر نمی‌تواند هیچ جامی به 20قهرمانی‌اش در گرنداسلم‌ها اضافه کند، تعریف می‌شود. نادال هم ماه‌هاست درگیر مصدومیت و جراحی است و گفته که سال آینده، از دنیای تنیس خداحافظی خواهد کرد. هرچند نادال قبلا هم از مصدومیت برگشته و برنده چند گرنداسلم شده اما به سختی می‌توان او را چالشی جدی برای جوکوویچ خواند. نوله درباره پیش افتادن از این دو تنیسور گفته است: «دانستن اینکه از هر دوی آنها در گرنداسلم‌ها جلو افتاده‌ام عالی است اما در عین حال، هر کسی تاریخ خودش را می‌نویسد. من فکر می‌کنم که قهرمانان بزرگ هر نسلی، اثر و میراث عمیقی به جا گذاشته‌اند. من ایمان، ‌اعتقاد و باور زیادی به‌خودم، ‌کارهایی که می‌کنم، کسی که هستم و توانایی‌هایم دارم. این جام تأییدیه‌ای دیگر بر کیفیت تنیسی است که همچنان می‌توانم بازی کنم.»
و مسئله همین کیفیت است؛ از نادال و فدرر که بگذریم، این کیفیت برای نسل نوی بازیکنان تنیس هم زیادی بران و ویرانگر بوده و با وجود بالارفتن سن جوکوویچ، ستاره‌های جوان همچنان تهدیدی جدی برای تنیس جوکوویچ به شمار نمی‌روند. رود که در فینال حتی نتوانست یک ست هم از نوله بگیرد، یکی از امیدهای آینده تنیس و یکی از بهترین‌ها در زمین‌های خاکی خوانده می‌شود. او شاگرد آکادمی نادال بوده و بسیاری گمان می‌کردند جایگزین نادال در زمین‌های خاکی خواهد شد. کارلوس آلکاراز، دیگر ستاره درخشان دنیای تنیس هم که هموطن نادال است و فصلی استثنایی را پشت سر می‌گذاشت، در نیمه‌نهایی چنان مقهور تقابل با جوکوویچ شده بود که به‌خاطر فشار عصبی، دچار گرفتگی‌های شدید عضلات پا شد و در نهایت تنها یک ست از جوکوویچ گرفت. دیگر ستاره‌های جوان هم در سال‌های اخیر نتوانسته‌اند خود را به غول صرب تحمیل کنند طوری که نواک، برنده 3جام از 4گرنداسلم اخیر بوده است. قهرمان همین اوپن فرانسه در سال گذشته، نه یکی از جوان‌ها که نادال بوده است.
ذهن آماده و بی‌نظیر جوکوویچ، احتمالا او را به اندازه کافی تیز، باانگیزه و جاه‌طلب نگه خواهد داشت که به فکر بردن جام‌های بیشتر باشد. تنها مسئله، آمادگی بدنی اوست که به‌نظر می‌رسد در اینجا هم نگرانی خاصی در تیم او وجود ندارد. جوکوویچ رژیم غذایی خاصی دارد و نگاه خاصی به خورد و خوراک و وارد کردن انواع دارو به بدنش دارد. او در اوج کرونا، با نزدن واکسن فرصت بازی در اوپن استرالیا، رقابت‌های محبوبش را از دست داد. جوکوویچ اخیرا با مصدومیت‌هایی مواجه بوده اما گوران ایوانیسویچ مربی قدیمی‌اش گفته است که این مصدومیت‌ها، چندان نگران‌کننده نیستند و او فعلا می‌تواند در سطح بالا به تنیس ادامه دهد.
این وضعیت، ناامیدی محض برای هواداران نادال و فدرر و دیگر ستاره‌های جوان دنیای تنیس است که مدت‌هاست منتظر پایان عطش جوکوویچ هستند. به‌عبارت دقیق‌تر، این وضعیت علیه هواداران پرتعدادی از تنیس است که چندان از جوکوویچ خوش‌شان نمی‌آید. تنیسور صرب، به‌خاطر جنجال‌‌ها و حاشیه‌سازی‌هایش و البته شخصیت نسبتا مغرورش، از نظر محبوبیت مثل نادال و فدرر نیست و دیگر عادی است که در رقابت‌هایی که با اقتدار قهرمان می‌شود، ازجمله همین رقابت اخیر اوپن فرانسه، هو شود. او رفتارهای سیاسی جنجالی داشته، به‌خاطر نزدن واکسن کرونا مردم را عصبانی کرده، در ورزشی که پرنسیپ و دیسیپلین و جنتلمن بودن مهم است بارها با بازی‌های ذهنی رقبایش را سردرگم کرده و بارها برخلاف روح حاکم بر این ورزش علنا گفته بود که می‌خواهد از نادال و فدرر پیشی بگیرد. همه اینها، در مسئله هواداری، علیه او بوده‌اند.
اما او چنان دستاورد بی‌همانندی در تاریخ تنیس داشته که نمی‌توان نادیده‌اش گرفت. جوکوویچ حتی اگر یک هوادار هم در دنیای تنیس نداشته باشد، یکی از بی‌نظیرترین بازیکنان تاریخ تنیس است و به‌نظر می‌رسد فعلا برای ناامیدکردن آنهایی که هو می‌کنند برنامه دارد: «کار هنوز تمام نشده. حالا که همچنان دارم گرنداسلم می‌برم، اصلا چرا باید به پایان کاری که 20سال است در جریان است فکر کنم؟ همچنان به اندازه کافی انگیزه دارم که در این تورنمنت‌ها بازی کنم. هر چه باشد همین تورنمنت‌ها هستند که بیشتر از هر چیزی در تاریخ ورزش ما اهمیت دارند.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید