• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 22 خرداد 1402
کد مطلب : 194242
+
-

لیتیوم ایران؛ عامل نگرانی صهیونیست‌ها

کشف لیتیوم در ایران می‌تواند موازنه قدرت در منطقه را تحت‌تأثیر قرار داده و موقعیت بی‌سابقه ژئوپلیتیکی و اقتصادی به تهران دهد

«ایران یکی از 10دارنده بزرگ ذخایر لیتیوم در جهان است، امری که می‌تواند توجه جامعه جهانی را بیش از پیش به ذخایر منابع معدنی در خاورمیانه جلب کند.» این بخشی از گزارش وب‌سایت ماینینگ درباره کشف ذخایر عظیم لیتیوم در ایران است، امری که موجی از نگرانی را در میان رقبای منطقه‌ای ایران به‌ویژه در سرزمین‌های اشغالی ایجاد کرده است.
ماه مارس گذشته (اسفند ۱۴۰۱) بود که «محمدهادی احمدی» معاون وزیر صنعت، معدن‌ و تجارت ایران، از کشف ذخایر بزرگی از لیتیوم در کشورمان خبر داد و اعلام کرد که میزان لیتیوم کشف شده ۸.۵میلیون تن [کانسنگ] تخمین زده می‌شود. به‌گفته احمدی 4سال طول می‌کشد تا عملیات بهره‌برداری از معدن کشف شده اورانیوم که محدوده‌ای 6کیلومترمربعی را در برمی‌گیرد آغاز شود.

تغییرات ژئوپلیتیکی در راه است
روزنامه صهیونیستی «معاریو» با اشاره به کشف ذخایر لیتیوم در ایران که نخستین مورد در خاورمیانه به شمار می‌رود، پیش‌بینی کرده است که این رویداد جایگاه ژئوپلتیک تهران در منطقه را تقویت خواهد کرد. «آنات هوخبرگ ماروم» کارشناس مسائل ژئوپلیتیک، به معاریو گفته که کشف منابع لیتیوم در ایران می‌تواند به تغییر موازنه قدرت در منطقه منجر شده و یک موقعیت بی‌سابقه ژئوپلیتیکی و اقتصادی به تهران دهد. این کشف همچنین بازارهای انرژی و محصولات معدنی را نیز به‌شدت تحت‌تأثیر قرار خواهد داد.
روزنامه صهیونیستی معاریو نوشته آنچه خبر کشف ذخایر عظیم لیتیوم در ایران را بیش از پیش (برای صهیونیست‌ها) نگران‌کننده کرده، این است که چنین ذخایری در کنار توان نظامی ایران، نزدیکی روزافزون روابط با کشورهای عربی به‌ویژه عربستان‌سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر و همچنین مانورهای نظامی دریایی ازجمله با هند و پاکستان موقعیت منطقه‌ای و جهانی ویژه‌ای را در اختیار تهران قرار می‌دهد. پیشتر نیز روزنامه هندی «ایندیا اکسپرس» درباره ذخایر لیتیوم ایران نوشته بود که این کشف دستاورد مهمی برای اقتصاد ایران محسوب می‌شود که با چندین دهه تحریم از سوی آمریکا مواجه است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید