• شنبه 22 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 3 ذی القعده 1445
  • 2024 May 11
یکشنبه 21 خرداد 1402
کد مطلب : 194124
+
-

ماجرای اختصاص بودجه شرکت‌های دولتی به عرصه فرهنگ

ماجرای اختصاص بودجه شرکت‌های دولتی به عرصه فرهنگ

نمایندگان مردم در مجلس در بررسی لایحه بودجه سال1402، در اسفندماه، شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت را مکلف کردند تا یک درصد از بودجه جاری خود را به هم‌افزایی و ارتقای فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی اختصاص دهند. در همین رابطه، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حاشیه برگزاری جلسه هیأت دولت هفته قبل در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره تدوین آیین‌نامه بند «ه» تبصره۹  قانون بودجه در هیأت دولت، گفت: در جلسه چهارشنبه این بحث مطرح شد که توافقات خوبی داشتیم و امیدواریم نواقص آن را در جلسات بعدی برطرف کنیم.
وی افزود: در این بند از قانون بودجه، شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت مندرج در این قانون، مکلف هستند یک درصد از هزینه‌های خود را برای هم‌افزایی و ارتقای فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی از قبیل موضوعات قرآنی، نمایشی، جوانی جمعیت، مطبوعاتی، رسانه‌های نوین، نشر و کتاب و تولید محتوای فرهنگی فاخر فارسی در فضای مجازی، گردشگری و توسعه و آموزش سواد رسانه‌ای اختصاص دهند.
اسماعیلی گفت: آیین‌نامه اجرایی این بند توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری وزارتخانه‌های میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و امور اقتصادی و دارایی و سازمان‌های برنامه و بودجه کشور و تبلیغات اسلامی و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه تهیه می‌شود تا به تصویب هیأت وزیران برسد.
در این بین کارگروهی به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای رصد این اقدام ارزشمند دولت و مجلس در این آیین‌نامه درنظر گرفته شده و مسئول اجرای این آیین‌نامه نیز بالاترین مقام اجرایی هر دستگاه درنظر گرفته شده  است، باید درنظر داشت با توجه به ابعاد بسیار عظیمی که این ردیف می‌تواند داشته باشد، انتظار می‌رود این موضوع در قالب یک سامانه شفاف، عملیاتی شود و مشخص باشد دستگاه‌ها برای هر اثری چه میزان هزینه می‌کنند. این شفافیت که امکان دسترسی عمومی برای نظارت عمومی را نیز در پی داشته باشد، می‌تواند مانع از تبدیل این فرصت طلایی به یک تهدید و شکل‌گیری فضای رانتی در توزیع اعتباراتی شود که از این طریق برای فضای فرهنگی کشور آزاد می‌شود و می‌تواند به شکل‌گیری حرکت‌های عظیم فرهنگی و تولید محصولات قابل توجه منتهی شود. بنابراین اکنون امکانی فوق‌العاده فراهم شده تا در سایه شفافیت و پیگیری متولیان امر به‌ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فضای تولید آثار فرهنگی را دستخوش تغییرات اساسی کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید