• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 21 خرداد 1402
کد مطلب : 194104
+
-

در راه پله، کرویف، بکن‌باوئر...

مسی نخستین ستاره بزرگی نیست که به آمریکا کوچ می‌کند، احتمال رویارویی مسی و رونالدو در جام‌جهانی باشگاه‌ها

در راه پله، کرویف، بکن‌باوئر...

آخرین باری که لیگ قهرمانان اروپا بدون لیونل مسی و کریستیانو رونالدو برگزار شد، فصل 03-2002بود. حالا پس از 2 دهه کامل باید لیگ قهرمانانی را ببینیم که این دو ابرستاره تاریخ فوتبال در آن حضور ندارند. درباره مسی همه حرف‌ها و اطلاعات گفته شد اما از زاویه‌های دیگری هم می‌توان انتقال او به لیگ آمریکا و تیمی در رده پایین جدول را نگریست. مسی که در حال‌حاضر برای فیفادی و 2بازی دوستانه آرژانتین مقابل استرالیا و چین به خاور دور سفر کرده، خانه یا به‌عبارتی بهتر کاخی 9میلیون دلاری در مایامی خریده که به پول ما حدود 450میلیارد تومان می‌شود؛ تقریبا دو سوم قیمت آپارتمان‌هایی که در شمال تهران آگهی می‌شود. البته او این خانه را سال2019خریده بود. این آپارتمان در برج پورشه دیزاین مایامی و نزدیک برج معروف گلدن‌بیچ مایامی قرار دارد.
   با اخراج فیل نویل انگلیسی، اکنون مسی می‌خواهد تاتا مارتینو را سرمربی تیم جدیدش کند. این مربی آرژانتینی زمانی در بارسلونا هم با کوشش مسی سرمربی شده بود.
   قرارداد مسی سال به سال خواهد بود و احتمالا به‌مدت 3سال. این قرارداد تا ژوئن ۲۰۲۴ اعتبار دارد (۱+۲ سال)، اما بر سر این موضوع همچنان باید مذاکره شود و در پایان هر سال، مسی می‌تواند با توافقی 2طرفه از باشگاه خارج شود.
   قرارداد هنوز رسمی نیست و تلاش بارسلونا و الهلال برای تغییر نظر او ادامه دارد. الهلال پیشنهادش را به 1.5میلیارد یورو برای 3سال افزایش داده است.
   مسی چند سال پیش گفته بود فوتبالش را در باشگاه بچگی‌اش یعنی نیوولز اولدبویز به پایان می‌برد. البته او از 5سالگی فوتبال را در تیم گراندولی، تیمی که پدرش در آن زمان مربی‌اش بود، آغاز کرد. بعدها وقتی در آرژانتین از او انتقادات زیادی ‌شد که مسی فقط برای بارسلونا انرژی می‌گذارد و به تیم ملی اهمیتی نمی‌دهد، تصمیمش را عوض کرد و گفت به آرژانتین برنمی‌گردد چون آنجا برای خانواده‌اش امنیت وجود ندارد. او به بارسلونا هم برنگشت تا خداحافظی‌اش را با هواداران تکمیل کند.
   اسطوره بارسلونا به 3دلیل می‌خواست به بارسلونا برگردد؛ به این تیم علاقه داشت، می‌خواست به‌خاطر کوپاآمریکای سال بعد در لیگی قوی حضور داشته باشد و رکوردهای رونالدو را در لیگ قهرمانان بشکند. 3دلیل که به بارسا برنگشت؛ دلیل فروش یا کاهش حقوق برخی بازیکنان نباشد، تعطیل نشدن Barca TV، دفعه آخر باشگاه رفتار زشتی با او داشت. مسی مثل آلابا و بوسکتس این فرصت را نیافت تا با هواداران خداحافظی کند.
   او اعلام کرده که بعد از پایان فوتبالش می‌خواهد در شهر بارسلون زندگی کند.
   مسی این شانس را دارد تا برای رسیدن به جام‌جهانی باشگاه‌ها تلاش کند. اینتر مایامی به‌عنوان تیم مهمان در لیگ قهرمانان آمریکای جنوبی موسوم به جام لیبرتادورس در فصل 24-2023 بازی خواهد کرد. اگر رونالدو با النصر قهرمان آسیا شود باز هم یک تقابل دیگر از مسی و رونالدو خواهیم دید، این‌بار برای نخستین بار در جام‌جهانی باشگاه‌ها.
   لیگ‌های حال‌حاضر دنیا با بیشترین توپ طلا؛ لیگ آمریکا: ۷توپ طلا (مسی)، لیگ عربستان: ۶توپ طلا (کریستیانو رونالدو)، کل لیگ‌های اروپایی: یک توپ طلا (مودریچ).
   مسی هنوز تمام نشده و قاعدتا در لیگ آسان آمریکا کار راحت‌تری برای ادامه گلزنی دارد. از زمانی که لیونل مسی وارد ۳۰سالگی شده (فصل 18-2017)، برترین آمار را در موارد زیر به ثبت رسانده؛ بیشترین تأثیر مستقیم روی گل (۲۳۲گل+پاس گل)، بیشترین تعداد پاس در عمق موفق (۱۳۲)، بیشترین تعداد اقدام به ارسال پاس در عمق (۲۴۹)، بیشترین تعداد پاس موفق در یک‌سوم دفاعی حریف (۴۹۹۷)، بیشترین تعداد خلق موقعیت مسلم گلزنی (۱۶۸)، بیشترین تعداد شوت داخل چارچوب (۴۳۱)، بیشترین تعداد شوت (۹۴۰)، بیشترین تعداد دریبل موفق (۸۲۵)، بیشترین تعداد گل از خارج محوطه جریمه (۴۰) و بیشترین تعداد گل از روی ضربات آزاد مستقیم (۲۲).
   ستاره‌های بزرگی در تاریخ در باشگاه‌های آمریکایی بازی کرده‌اند. برخی انتقال‌های بزرگ تاریخ فوتبال به مقصد آمریکا: پله، لیونل مسی، دیوید بکام، زلاتان ایبراهیموویچ، وین رونی، تیری آنری، کاکا، داوید ویا، کارلوس والدراما، شواین‌اشتایگر، فرانک لمپارد، استیون جرارد، پیرلو، دروگبا، کیه‌لینی، اینسینیه، گرت بیل، بکن‌باوئر، یوهان کرویف و... .

مسی باشگاه‌دار می‌شود
چه چیزهایی در آمریکا در انتظار ستاره آرژانتینی است؟

مسی در حال‌حاضر با تیم ملی آرژانتین در دورترین نقطه شرق جهان به‌سر می‌برد و در دورترین نقطه‌های غرب امروز تیم اینتر مایامی با تیم رده چهارمی نیوانگلند بازی دارد. برای آنکه بهتر وضعیت این فصل لیگ MLS را متوجه شوید، باید بگوییم که تیم جدید آقای مسی در رتبه 15 بین 15تیم حاضر در کنفرانس شرق حضور دارد. نیم‌فصل این مسابقات به پایان رسیده و این هفدهمین بازی اینتر خواهد بود. آنها با فیل نویل 5برد به‌دست آورده‌اند، 11شکست ثبت کرده‌اند و مساوی نداشته‌اند؛ با 15گل زده و 21گل خورده و 15امتیاز. تعداد تیم‌های حاضر در لیگ حرفه‌ای فوتبال آمریکا از زمانی که دیوید بکام در سال2007 به این لیگ رفت، از 13تیم به 29تیم افزایش یافته و تیم سی‌ام قرار است سال2025 به این لیگ اضافه شود.

دورهمی دوستانه
ممکن است مسی علاوه بر تاتا مارتینو که قرار است به‌عنوان سرمربی معرفی شود، بقیه دوستانش را هم در باشگاه جدیدش جمع کند. بوسکتس از عربستان پیشنهاد مالی فوق‌العاده‌ای دارد اما دوستی با مسی و وسوسه بازی در کنار او می‌تواند مسیرش را به سمت آمریکا کج کند. البته در عربستان هم تجربه بازی در کنار کریستیانو رونالدو نصیب این بازیکن می‌شود. جوردی آلابا و لوییس سوارس دیگر دوستان مسی هستند که برای بازی در کنار او ممکن است به آمریکا بیایند. دی‌ماریا هم به‌تازگی قراردادش را با یوونتوس به پایان رسانده. او هم یکی از گزینه‌های اینتر مایامی است.
افزایش قیمت بلیت با اینکه مسی هنوز قرارداد رسمی نبسته و فقط شفاهی گفته که می‌خواهد به این باشگاه آمریکایی برود، قیمت بلیت بازی‌های این تیم از 29دلار به 329دلار افزایش یافته؛ یعنی 300دلار افزایش در عرض یک روز.

درآمد آینده
درباره قرارداد مسی گفته شده که سالی 100میلیون دلار خواهد بود به‌علاوه درصدی از حق پخش تلویزیونی مسابقات که در اختیار اپل تی‌وی است. اما رقم تقریبی آن می‌شود چیزی بین 125 تا 150میلیون دلار در هر فصل. مسی سال‌2022، 65میلیون دلار از حمایت‌ها و سایر سرمایه‌گذاری‌های تجاری خود درآمد کسب کرده بود؛ 135میلیون دلار درآمد بدون احتساب  مالیات.

باشگاه شخصی
مسی پس از بازنشستگی می‌تواند باشگاه خودش را در آمریکا تاسیس کند. این اتفاق برای بکام هم افتاد و او توانست با پرداخت 25میلیون دلار باشگاه اینتر مایامی را راه‌اندازی کند. باشگاه او سال ۲۰۱۸ با پرداخت ۲۵میلیون دلار تأسیس شد و طی این ۵سال ۲۵۵میلیون دلار درآمد داشته. رقم قرارداد اپل تی‌وی با MLS رقم نجومی 2.5میلیارد دلار است. این شرکت بزرگ به مسی پیشنهاد داده تا از زندگی‌اش سریال ساخته شود.

پیراهن‌فروشی
بعد از حضور بکام در آمریکا هر فصل ۳۰۰هزار پیراهن لس‌آنجلس گلکسی به فروش رفت. حالا نوبت فروش پیراهن مسی در تیراژ بسیار بالاست. خوش به حال آدیداس و خود مسی که درصدی از فروش پیراهن‌ها را به چنگ می‌آورد.

درآمد میلیاردی
طبق گزارش نشریه فوربز، لیونل مسی تاکنون در طول زندگی حرفه‌ای‌اش 1.15میلیارد دلار درآمد کسب کرده است. او می‌توانست با پذیرفتن پیشنهاد الهلال عربستان یک‌و‌نیم برابر همه درآمد عمرش یعنی 1.5میلیارد دلار پول بگیرد. با این‌حال، همین حالا مسی دومین ورزشکار پردرآمد جهان است، پس از کریستیانو رونالدو.

چراغ سبز 5سال پیش
وقتی سال‌۲۰۱۸ امتیاز MLS به این باشگاه اهدا شد، بازیکن آرژانتینی به بکام تبریک گفت. او در ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی گفت: «چه‌کسی می‌داند، شاید چند سال دیگر به من پیشنهاد بدهید.» زمانی که مسی سال۲۰۲۱ بارسلونا را ترک کرد، اینترمایامی به‌سرعت به او پیشنهاد داد اما مسی پاری‌سن‌ژرمن را انتخاب کرد؛ جایی که بکام نیز زمانی در آن بازی می‌کرد. اوایل سال‌جاری، بکام در یکی از جلسات تمرینی پاری‌سن‌ژرمن شرکت کرد و در کنار مسی دیده شد. از آن زمان تا حدودی می‌شد حدس زد که زمانی این اتفاق بیفتد. این باشگاه از ابتدا بر این اساس ساخته شد تا روزی مسی را جذب کند. نشانه‌های آن یکی این بود که ژاوی آسنسی از بارسلونا به‌عنوان مدیر ارشد بازرگانی باشگاه استخدام شد درحالی‌که ویکتور الیور، یکی دیگر از مدیران سابق بارسا، به‌عنوان معاون ارشد انتخاب شد.









 

این خبر را به اشتراک بگذارید