• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 17 خرداد 1402
کد مطلب : 193811
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/wjZVJ
+
-

توصیه‌های طلایی به والدین

چگونه برای اوقات فراغت نوجوانان برنامه‌ریزی کنیم؟

گزارش
توصیه‌های طلایی به والدین

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

این روزها که به فصل تابستان نزدیک می‌شویم، والدین، دغدغه برنامه‌ریزی برای گذران و غنی‌سازی‌ اوقات فراغت فرزندان را دارند. برخی والدین ترجیح می‌دهند از تعطیلات تابستانی برای تقویت دروس فرزندانشان استفاده کنند، اما در مقابل تعدادی از والدین هم انتخابشان این است که با ثبت‌نام در کلاس‌های مختلف مانع از وقت‌گذرانی به بطالت فرزندان شوند. در میان این چالش‌ها نکاتی هست که والدین نباید از آنها غفلت کنند، چرا که بی‌توجهی به توصیه‌های طلایی روانشناسان نه‌تنها منجر به غنی‌سازی‌ اوقات فراغت نمی‌شود، بلکه می‌تواند آسیب‌های جسمی و روحی به فرزندان ایجاد کند. بنفشه حیرت‌نگاری، روانشناس بالینی 10توصیه طلایی به والدین دارد که می‌تواند راهنمای خوبی در برنامه‌ریزی فراغت تابستانه باشد.

اول
 پرکردن تمام ساعات فراغت با ثبت‌نام در کلاس‌های متعدد، سبب خستگی جسمی و ذهنی می‌شود؛ بنابراین بهتر است در تابستان زمان خالی برای فرزندان پیش‌بینی شود.
دوم
خلاقیت ذهنی همواره مورد توجه فرزندان است؛ بنابراین گاهی مواقع ممکن است خارج از برنامه‌های فراغتی نوجوانان به مسائل مورد علاقه خود بپردازند. در چنین مواقعی والدین زمینه را برای رشد خلاقیت فرزندان فراهم کنند.
سوم
فعالیت‌های بدنی، استرس و افسردگی را کاهش می‌دهد. در این میان بازی با همسالان و دوستان، بهترین گزینه است. پس والدین به این موضوع توجه داشته باشند.
چهارم
کلاس‌های ورزشی، پرطرفدارترین گزینه‌های غنی‌سازی‌ فراغت هستند. نکته مهم این است که والدین در انتخاب کلاس‌های ورزشی با فرزندان مشورت کرده و رشته‌ها را متناسب با توانایی جسمی نوجوان خود انتخاب کنند.
پنجم
غنی‌سازی‌ فراغت از طریق اشتغال هم می‌تواند لذتبخش باشد. البته والدین در این حوزه باید نظارت بیشتری داشته باشند و کسب‌وکاری را که مورد دلخواه فرزندان و متناسب با استعداد آنهاست، انتخاب کنند.
ششم
تابستان، فرصتی مناسب برای گذراندن اوقات با فرزندان است. والدین از این موضوع غفلت نکنند و زمانی را برای گشت یا تفریح همراه با فرزندان اختصاص دهند. این امر سبب تقویت عواطف بین پدر و مادر با فرزندان می‌شود.
هفتم
نوجوانان تمایل دارند با دوستان و همسالان خود برای تماشای فیلم به سینما بروند. والدین با یک تعامل صمیمی می‌توانند این فرصت را برای فرزندان ایجاد کنند.
هشتم
صله رحم یا همان دید و بازدید نباید فراموش شود. در شرایط کنونی که اکثر خانواده‌ها تک‌فرزند هستند، برگزاری مهمانی خانوادگی می‌تواند در تقویت روابط اجتماعی فرزندان تأثیر‌گذار باشد.
نهم
کتابخوانی گزینه خوبی برای غنی‌سازی‌ فراغت تابستانی است. والدین از طریق معرفی یا هدیه دادن کتاب‌های مناسب می‌توانند در این امر به فرزندان خود کمک کنند.
دهم
برخی از نوجوانان در تابستان مشغول درس خواندن هستند تا بتوانند در آزمون سراسری کنکور رتبه خوبی کسب کنند. والدین با ایجاد فضای آرام در خانه می‌توانند حامی فرزندانشان در این انتخاب باشند.










 

این خبر را به اشتراک بگذارید