• پنج شنبه 14 تیر 1403
  • الْخَمِيس 27 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 04
چهار شنبه 17 خرداد 1402
کد مطلب : 193776
+
-

موشک فتاح ضامن قطعی امنیت ایران

یادداشت
موشک فتاح ضامن قطعی امنیت ایران

محمد شلتوکی؛کارشناس مسائل دفاعی

موشک جواب موشک؛ کلیدواژه‌ای که 39سال پیش و در کوران جنگ تحمیلی که رژیم بعثی عراق شهرهای بی‌دفاع کشورمان را آماج حملات موشکی و راکتی خود قرار داده بود، منجر به تشکیل یگان موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد؛ یگانی که پیشاپیش آن مردی با آرزوهای دوربرد قرار داشت؛ مردی که همواره فراتر از امکاناتش کار می‌کرد؛ چون اعتقاد راسخ داشت که فقط انسان‌های ضعیف به اندازه امکانات‌شان کار می‌کنند.
حسن طهرانی‌مقدم در سال 1363با یارانی چون امیرعلی حاجی‌زاده، نهالی را غرس کرد که در سال‌های بعدش باید ضمن نگهداری از آن، پرورش‌اش هم می‌دادند؛ نهال موشکی که با خون طهرانی‌مقدم و یارانش آبیاری شد و میراث مقدم، چراغ راه نسل‌های جوان بعدی شد.
قدرت موشکی ایران، اکنون درخت تنومندی شده که ریشه سترگش در سراسر خاک ایران گسترده است؛ در جای جای جغرافیای ایران، کوه‌ها، دشت‌ها، جنگل‌ها و...؛ حالا اما میراث‌داران مقدم که پس از او راهش را چه‌بسا پرقدرت‌تر از گذشته ادامه داده‌اند، افتخاری جدید آفریده‌اند که آوازه‌اش دیگر محدود به جغرافیای ایران و منطقه نیست؛ جهان به حیرت این دستاورد بزرگ نشسته است.
موشک مانورپذیر هایپرسونیک فتاح جدیدترین دستاورد وارثان مقدم و یاران امیرعلی حاجی‌زاده در نیروی هوافضای سپاه است که جمهوری اسلامی ایران را وارد باشگاهی متشکل از تنها 4کشور جهان کرده‌است، اما آورده این دستاورد بزرگ تنها در ثبت رکورد یا دستیابی به جایگاه‌های برتر جهان در فناوری موشکی نیست؛ آورده اصلی و حقیقی موشک هایپرسونیک فتاح، تضمین امنیت و قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران دست‌کم تا چند دهه آینده است؛ گزاره‌ای که شاید در نگاه نخست، ادعایی بزرگ به‌نظر برسد، اما در بطن خود نکات پیدا و پنهان قابل‌توجهی دارد.
اصلی‌ترین ویژگی موشک‌های هاپیرسونیک، سرعت بسیار بالای آنهاست. در علم هوافضا به سرعت‌های بالاتر از 5ماخ (5برابر سرعت صوت) هایپرسونیک گفته می‌شود؛ به‌عبارت ساده‌تر اگر سرعت یک جسم پرنده بیش‌از 6124کیلومتر بر ساعت باشد، آن جسم قابلیت پرواز در سرعت هایپرسونیک را دارد. سرعت بالای موشک فتاح که بنابر اعلام رسمی چیزی بالغ بر 15ماخ یا بیش‌از 18هزارکیلومتر بر ساعت است، عملا فرصت هرگونه واکنشی را از سامانه‌های سپر موشکی دشمن سلب می‌کند و این یعنی هر هدفی در برابر این موشک تسلیم محض است.
اما این تنها سرعت بالا نیست که از فتاح یک موشک با ویژگی‌های برترساز میدان نبرد ساخته است؛ فتاح از این قابلیت برخوردار است تا در این سرعت با استفاده از فناوری پیچیده تغییر بردار رانش، مانورهای سنگین به‌منظور ایجاد خطا در سامانه‌های دفاع هوایی دشمن نیز اجرا کند.
مجموع آنچه گفته شد و بررسی قابلیت‌های علم فعلی بشریت نشان می‌دهد که تاکنون هیچ راه مقابله‌ای برای درگیری با موشک‌های هایپرسونیک به‌وجود نیامده است و حتی علم فعلی بشریت، هیچ افق و چشم‌اندازی نیز برای آن متصور نیست و این ویژگی است که گزاره تضمین امنیت جمهوری اسلامی ایران را تا چند دهه آینده تأیید کرده و به اثبات می‌رساند.
پرواضح است که فتاح ایستگاه پایانی تقویت قدرت موشکی ایران نیست و فتاح‌های دیگری نیز در آینده نزدیک در راه خواهند بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید