• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 17 خرداد 1402
کد مطلب : 193767
+
-

هایپرسونیک؛ گنج پنهان دفاع‌مقدس

دیدگاه
هایپرسونیک؛ گنج پنهان دفاع‌مقدس

ابراهیم عزیزی*

آنچه روز گذشته در حوزه دفاعی کشور رونمایی شد، نشان از اقتدار ملی و رشدیافتگی صنعت دفاعی کشور داشت. این رویداد درواقع یک فرصت بی‌بدیل برای صنعت دفاعی و نیروهای مسلح است که نشان دادند قادرند شعار «ما می‌توانیم» را به توانسته‌ایم تبدیل کنند. امروز ما در قله‌های رفیع علمی در حوزه صنعت دفاعی هستیم و این به مدد روحیه و مدیریت و فرهنگ جهادی حاکم در این حوزه است.
رونمایی از موشک هایپرسونیک سپاه برخاسته از اراده‌های متکی بر ایمان و باورهای انقلابی و مظهری از رشدیافتگی مدیریت‌های مبتنی بر توان و قابلیت‌هایی است که در طول سال‌ها و بعد از حماسه دفاع‌مقدس شکل گرفته است. این رونمایی نشان داد، ایران برای دفاع از تمامیت ارضی و حفظ امنیت خود ملاحظه‌ای جز منافع ملی و امنیت ملی ندارد.
 امیدواریم این حرکت ارزشمند، رو به رشد، توسعه‌یافته و پیشرفته هر بار گام‌های بزرگ‌تری را به سمت تعالی و پیشرفت بردارد.
این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که آزمایش برد 1400کیلومتری این موشک به‌معنای ناتوانی در دسترسی به بردهای بالاتر و بیشتر نیست، بلکه ما
گام‌به‌گام و با نگاه جامع و هوشمندانه درصدد افزایش بردهای موشکی خواهیم بود. دشمنان ما بدانند که ما در این حوزه به نقطه و قله‌ای رسیده‌ایم که می‌توانیم با بهره‌گیری از تکنولوژی روز دفاعی هر غیر ممکنی را ممکن و نیازهای اساسی نیروهای مسلح را تامین کنیم.
توفیقاتی که امروز در حوزه دفاعی به آن دست پیدا کرده‌ایم همگی در سایه برکات جنگ تحمیلی به‌دست آمده است. رونمایی از موشک هایپرسونیک یکی ازهمان گنج‌های پنهانی است که در دفاع‌مقدس آن را به‌دست آوردیم؛ چراکه ساخت این موشک در سایه تحقق خواستن و توانستن رخ داد.
کشوری که در دوران جنگ تحمیلی قادر به تهیه سیم خاردار نبود، با مشکل و کمبود گونی برای ساخت سنگر روبه‌رو شده و حتی در تامین سلاح انفرادی برای رزمندگانش در جبهه‌ها با مشکلات جدی مواجه بود، حالا به اندازه‌ای دانش فنی و تکنولوژیکی به‌دست آورده است که می‌تواند نام خود را در زمره معدود کشورهایی قرار دهد که به این فناوری دفاعی مجهز هستند.
رسیدن به چنین جایگاهی تنها در سایه اراده، ایمان، باور و تفکر جهادی شدنی بود که آن را باید مرهون رشادت مردان بزرگی دانست که این مسیر را برای ما هموار کردند.
چنین ویژگی‌هایی میان جوانان و نخبگان ما در صنایع دفاعی و نظامی نوید روزهایی را می‌دهد که بتوانیم حرکت‌های عظیم‌تر و بزرگ‌تری را در طراحی و اجرای سیستم‌های بازدارنده در مقابل دشمن به انجام برسانیم. دشمنان ما باید بدانند که ما فرصت‌های کم‌نظیر و بی‌نظیری را برای خلق حماسه‌های بزرگ در اختیار داریم. جمهوری اسلامی ایران همیشه آماده است در راستای دفاع از منافع خود و تامین امنیت ملی‌اش از همه ظرفیت‌هایی که تاکنون از آن رونمایی کرده و هنوز رونمایی نکرده است در راستای حفظ ثبات و امنیت منطقه بهره‌برداری کند و در این راستا از کسی نیز اجازه نمی‌گیرد.
همسایگان نیز باید بدانند که رونمایی از موشک هایپرسونیک برای کشورهای منطقه پیام صلح و اقتدار به همراه دارد. دستیابی ایران به فناوری ساخت چنین موشکی به سران کشورهای منطقه این پیام را می‌دهد که آنان نیز می‌توانند با خودباوری و بدون نیاز و توسل به حضور بیگانگان، امنیت خود را با کمک هم و در کنار ایران تامین کنند و نیازی به حضور نیروهای فرامنطقه‌ای برای تامین امنیت‌شان در منطقه ندارند.

*نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

این خبر را به اشتراک بگذارید