• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 17 خرداد 1402
کد مطلب : 193759
+
-

دخالت‌های سفیر آمریکا در امور داخلی عراق و تهدید شخصیت‌‌های عراقی، واکنش قاطع گروه‌های مقاومت را در پی داشت

خط‌و‌نشان گروه‌های مقاومت عراق برای آمریکا

گزارش2
خط‌و‌نشان گروه‌های مقاومت عراق برای آمریکا

دخالت‌های آمریکا در امور داخلی عراق با تهدید شخصیت‌های عراقی از سوی سفیر این کشور در بغداد وارد مرحله جدیدی شده و خشم گروه‌های مقاومت را برانگیخته است. در تازه‌ترین تحول، سفیر آمریکا در بغداد به اطلاع برخی شخصیت‌های سیاسی عراقی رسانده که شاید واشنگتن بعضی رهبران مقاومت عراق را هدف قرار دهد.
 به‌گزارش صابرین نیوز «الینا رومانسکی» سفیر آمریکا در عراق به برخی طرف‌های سیاسی اعلام کرده که واشنگتن ممکن است رهبران گروه‌های عراقی و در رأس آنها شیخ «اکرم‌الکعبی» دبیرکل مقاومت اسلامی نُجَباء را به‌خاطر حمله به منافع آمریکا هدف قرار دهد.

   اعتراض به دخالت در امور داخلی عراق
پیش‌تر نیز شبکه العالم گزارش داده بود: مداخلات گسترده سفیر آمریکا در عراق و به‌طور خاص مداخله او در تصویب بودجه دولت، بسیاری از فراکسیون‌های پارلمانی عراق را واداشته تا نارضایتی خود را در این زمینه اعلام کنند و از دولت بخواهند برای پایان دادن به اقدامات غیردیپلماتیک سفیر آمریکا به‌سرعت وارد عمل شود. «صباح‌العکیلی» تحلیلگر سیاسی عراق به شبکه العالم گفته: «سفیر آمریکا در عراق بیش از 40 دیدار در 6ماه داشته است. این نشان می‌دهد که او یادآور نماینده عالی انگلیس در دوره پادشاهی است که در زمینه همه مسائل حکومت عراق، مداخله می‌کرد. به‌نظرم این اقدامات برای وجهه حکومت عراق بد و به منزله نقض حاکمیت عراق و حتی زیر پا گذاشتن قوانین بین‌المللی درباره وظیفه یک سفیر در کشوری دیگر است. به‌نظرم اکنون باید وزیر خارجه با ایفای نقش، وی را احضار کند و به او تذکر دهد که فعالیت وی در چه حد باید باشد.»

   هشدار گروه مقاومت اصحاب‌الکهف
تهدید فوق پس از آن صورت گرفت که دبیرکل نُجَباء آشکارا اعلام کرد که به سفیر آمریکا اجازه نمی‌دهد در قامت وکیل‌و‌وصی عراق رفتار کند. این تهدید شیخ‌اکرم‌الکعبی پس از آن بود که رومانسکی در مصاحبه‌ای مدعی شده بود که آمریکایی‌ها هرگز منطقه غرب آسیا را ترک نخواهند کرد. این مقام آمریکایی در مصاحبه با شبکه اسکای‌نیوز در اظهاراتی غیردیپلماتیک مدعی شده بود که مردم عراق گروه مقاومت الحشد‌الشعبی را نمی‌خواهند. رومانسکی در حالی از این گروه مقاومت-که زیرنظر نخست‌وزیر و به‌ شکل یک نیروی رسمی در عراق فعالیت می‌کند- به عنوان «میلیشیا» یاد کرده که حشدالشعبی در جریان مبارزه با گروه‌های تروریستی به‌ویژه داعش در عراق نقش بسیار پررنگی داشته‌است. سخنان الینا رومانسکی با واکنش شدید گروه‌های مقاومت و رهبران سیاسی عراقی مواجه شد. ازجمله گروه مقاومت موسوم به اصحاب‌الکهف عراق به آمریکا هشدار داد درصورت ارتکاب چنین جنایتی، باید منتظر کشته‌های فراوان در میان نظامیانش باشد. این گروه با بیان اینکه هرکس بخواهد از آمریکا حمایت کند شکست می‌خورد، تأکید کرد آمریکا در هراس و وحشت است و پایگاه‌های آن از عراق تا سوریه دیگر امنیت ندارد. در بیانیه این گروه تأکید شده گزند وارد کردن به هر فرمانده جهادی، عملیات اخراج آمریکایی‌ها را از منطقه شتاب می‌بخشد و تعداد کشته‌های آمریکا حین عملیات اخراج بسیار بالا خواهد بود. در این بیانیه آمده است که مقاومت اسلامی شیعیان در عراق این‌بار آماده اقدامات کاملا متفاوتی است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید