میلاد احمدی مرزاله- کارشناس سلامت در بلایا و فوریتها
آمارها نشان میدهد تعداد کلی مصدومیتهای ترافیکی در جهان رو به افزایش است، اما روند کلی مرگ ناشی از آسیبهای ترافیکی در کشورهای با درآمد بالا از دهه ۱۹۷۰ رو به کاهش و در کشورهایی با درآمد کم و متوسط رو به ازدیاد بوده است. طبق برآورد صورت گرفته جایگاه مصدومیتهای ترافیکی بهعنوان یک عامل سهیم در بار جهانی بیماریها، از رتبه دهم در سال ۲۰۰۲ میلادی به رتبه هشتم در سال ۲۰۳۰ ارتقا مییابد.
در دنیا مهمترین علت حوادث و مصدومیتها، حوادث ترافیکی است. بهطور کلی هر تصادفی که صورت میگیرد بر اثر 4عامل انسان، جاده، وسیله نقلیه و محیط است. بر مبنای آمار سازمان بهداشت جهانی درخصوص تصادفات جادهای در سال ۲۰۱۸ میلادی، هر ۲۴ ثانیه یک نفر در جادههای جهان جان خود را از دست میدهد. براساس همین آمار، حوادث جادهای، هشتمین علت اصلی مرگومیر مردم در تمامی سنین و نخستین علت اصلی مرگومیر برای گروه سنی 5 تا 29 سال است.
بیش از نیمی از مرگومیرهای جادهای در میان عابران پیاده، دوچرخهسواران و موتورسیکلتسواران است که در بسیاری از کشورها در طراحی سیستمهای ترافیکی جادهای اغلب نادیده گرفته میشود.
رعایت نکردن مقررات از سوی رانندگان، نقص فنی خودروها، فقدان آگاهی، نگرش، عملکرد صحیح و در یک جمله «ضعف فرهنگ ترافیکی» عواملی است که باعث شده روزبهروز شاهد افزایش حوادث دلخراش و عوارض ناشی از آن ازجمله مرگومیر، معلولیتها، بیکاری، خسارت مالی و اشغال هزاران تخت بیمارستانی باشیم.
برای پیشگیری از حوادث ترافیکی باید ضمن سیاستگذاری درست و برنامهریزی هدفمند به مقوله آموزش و فرهنگسازی هم توجه کنیم.
صبور بودن و تصمیمگیری مناسب پس از رفع عصبانیت و خستگی نیز از دیگر ضروریات در کاهش حوادث ترافیکی است. برای تقویت این رفتار لازم است فرهنگسازی شود؛ چراکه بسیاری از رفتارهای خشونتآمیز در شرایط عصبانیت و خستگی رانندگان اتفاق میافتد.
عاشقان سرعت همیشه غافل از این هستند که سرعت چه نقش زیادی در افزایش آسیبهای تصادفات دارد. سرعت غیرمجاز بهعنوان یک عامل خطر جدی در آسیبهای تصادفات جادهای است. این مولفه هم بر خطر تصادف و هم بر شدت آسیبهای ناشی از آن تأثیر میگذارد. احتمال مرگ سرنشینان خودرو با سرعت ۸۰کیلومتر در ساعت، ۲۰ برابر زمانی است که سرعت خودرو ۳۰کیلومتر در ساعت است.
استفاده از کمربند ایمنی، ارتقای کیفیت خودروها، استفاده از صندلی ویژه کودک و استفاده از کلاه ایمنی از دیگر الزامات در کاهش تصادفات درونشهری و برونشهری است.
عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی
چهار شنبه 17 خرداد 1402
کد مطلب :
193741
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/8qO6o
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved