• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 17 خرداد 1402
کد مطلب : 193740
+
-

استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی برای ترویج فرهنگ رانندگی بی‌خطر

یکی از3 عامل مرگ‌ومیر در ایران مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات و سوانح است؛ موضوعی که وقتی از دیدگاه جامعه‌شناسی به آن نگاه می‌شود، ابعاد فرهنگی‌اجتماعی موضوع، بحث رفتارها و هنجارهای رایج در جامعه و ضرورت اصلاح و تغییر رفتارها باید در آن مورد بررسی قرار بگیرد.
امید خراسانی، جامعه‌شناس و رفتار‌شناس، با این توضیح به همشهری می‌گوید:« تصادفات رانندگی منجر به جرح، مرگ، معلولیت، کاهش بهره‌وری، سوگواری، مشکلات اجتماعی و روانی و همچنین تخریب گسترده اموال می‌شود. درواقع تصادفات رانندگی که باید از آن به‌عنوان یک چالش بهداشتی پیش روی جوامع یاد کرد، قربانیانی در سنین 15تا 44ساله دارد؛ یعنی جمعیت جوان یک جامعه. جمعیتی که می‌تواند در سایه برخورداری از امنیت در افزایش تولیدو ثروت‌اندوزی برای کشور نقش مؤثری داشته باشد.
این رفتارشناس اجتماعی در ادامه با اشاره به خسارت‌های میلیاردی تصادفات بر پیکره جامعه معتقد است، هزینه‌های اجتماعی این حوادث ماندگار‌تر و متأسفانه تأثیرگذارتر از خسارت‌های مادی است:«‌ازدست‌دادن نان‌آور خانواده و نبود نیروی انسانی و ارزش‌های مادی و معنوی افراد، معلولیت و نقص عضو آنها که باعث کاهش کارایی و حذف آنها از چرخه تولید ثروت برای کشور می‌شود و درگیرشدن خانواده متوفی  با آسیب‌های اجتماعی بسیار، همه و همه تنها بخشی از آسیب‌های اجتماعی‌ای است که بعد از بروز حوادث ترافیکی دامن جامعه را می‌گیرند.»
او با تأکید بر ضرورت کارفرهنگی برای کاهش حوادث ترافیکی درون شهری و برون شهری می‌گوید:«برخلاف خیلی از کارشناسان که معتقدند کار فرهنگی در دراز مدت جواب می‌دهد و در بعد حوادث ترافیکی باید با توجه به بالابودن خسارات ناشی از آن بر پیکر جامعه دست به دامن روش‌های ساندویچی و زودبازده شویم، تجربه ثابت‌کرده است که کارهای فرهنگی اصولی و مستمر نقش بسزایی در ترویج یک فرهنگ دارد که مصداقش ترویج فرهنگ استفاده صحیح از کمربند ایمنی در رانندگی بود. »


 

این خبر را به اشتراک بگذارید