• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 17 خرداد 1402
کد مطلب : 193729
+
-

کام والیبال تلخ شد

بازی اول تیم ملی ایران در لیگ ملت‌های‌2023 با شکست مقابل ژاپن همراه شد؛ شکست سنگین 3 بر صفر

کام والیبال تلخ شد

25- 16، 25- 22 و 25-19؛ این نتیجه ست‌های بازی‌ دیروز تیم ملی والیبال ایران در مقابل ژاپن است؛ نتیجه‌ای که قابل پیش‌بینی بود و جایی برای دفاع از عملکرد تیم ملی باقی نمی‌گذارد. قبل از اینکه تیم ملی، ایران را ترک کند و به ژاپن و شهر ناگویا برسد، قبل از اینکه ظهر دیروز وارد سالن گایشی‌هال شود و بازی را شروع کند، می‌شد حدس زد که ایران برنده از زمین بیرون نمی‌آید اما نه در بازی 3سته و با این نتیجه.
 به چند دلیل شکست ایران در بازی اول لیگ ملت‌ها قابل پیش‌بینی بود. در چند دوره‌ای که تیم ملی در این لیگ حاضر بوده، بازی‌های اول را ضعیف آغاز کرده است. همیشه صحبت از این بوده که تیم ملی به‌خاطر نداشتن بازی‌های تدارکاتی، خیلی آماده راهی مسابقات نمی‌شود. هر‌چند این‌بار ایران در ترکیه 2بازی با تیم ملی این کشور انجام داد و در ژاپن قبل از شروع مسابقات با فرانسه روبه‌رو شد، اما باز هم تیم خیلی آماده و سرحال نبود. تیم ملی مثل هر سال تغییراتی هم داشت؛ نفرات جدید به تیم اضافه شده‌اند و چند نفری هم کنار تیم نیستند. طبیعی است که تا بازیکنان جدید با فضای مسابقات آشنا شوند، به زمان نیاز دارند و این موضوع هم یکی از دلایل ضعف تیم در بازی اول بود. اما مهم‌تر از همه، ضعف روانی تیم در این بازی بود. ژاپن در چند سال اخیر قدرت گرفته و از نظر کارشناسان بهترین تیم چند دهه اخیر را در اختیار دارد. با توجه به این قدرت و چند شکستی که ایران در مسابقات گذشته مقابل این تیم داشت، به‌نظر می‌رسید که بازیکنان و حتی مربیان با ذهنیت از پیش باخته مقابل این تیم قرار گرفتند. صحبت‌های اعضای تیم ایران قبل از راهی‌شدن به ژاپن، چیزی غیر از این را نشان نمی‌داد.
تیم ایران دیروز بازی را خوب شروع نکرد. ژاپن با پشتوانه تماشاگرانش و با استفاده از روحیه ضعیف بازیکنان حریف از همان امتیاز اول بازی را در دست گرفت. چند امتیازی هم که در ابتدای ست اول نصیب ایران شد، به‌خاطر سرویس‌هایی بود که ژاپنی‌ها به بیرون زدند. اختلاف در این ست حتی به 11امتیاز هم رسید. در ست دوم ایران بازی اصلی‌اش را انجام داد اما فقط تا امتیاز15. با یک امتیازی که ژاپن جلو افتاد، دوباره آشفتگی سراغ تیم آمد و بازیکنان اشتباهاتی کردند که محمد موسوی کاپیتان تیم، آنها را اشتباهات بچگانه می‌داند. در ست سوم هم همین اتفاق تکرار شد. در مقابل اشتباهات ایران، هر‌چند به‌نظر می‌رسید ژاپنی‌ها هم از فرم اصلی‌شان فاصله دارند، اما بی‌نقص بازی کردند؛ به‌خصوص در توپ‌گیری. با توپ‌‌گیری خوب بود که ژاپن 47امتیاز از حمله گرفت ولی سهم ایران از حمله فقط 29امتیاز بود.

   ولی‌زاده بهتر از همه
غایب بزرگ تیم ایران در لیگ امسال میلاد عبادی‌پور است که به‌خاطر پدر شدن، ترجیح داده فعلا کنار تیم نباشد. در نبود او تیم بهروز عطایی فعلا روز اول را به‌خوبی سپری نکرد. امیرحسین اسفندیار که ست اول در ترکیب بود، در ست دوم نیمکت‌نشین شد. دیگر هم‌پستی‌های میلاد هم درخشش چندانی نداشتند. عطایی دیروز به 3بازیکن تازه‌وارد هم فرصت بازی داد؛ پوریا خانزاده، علی حاجی‌‌پور و محمد ولی‌زاده. در بین این نفرات بازی ولی‌زاده چشم‌نوازتر بود. حضور او در زمین و بازی نسبتا قابل‌قبولش این امید را به والیبال داد که می‌تواند بازیکنی در حد موسوی را در دفاع وسط داشته باشد. هم پرش‌های ولی‌زاده خوب بود و هم اعتماد‌به‌نفسش‌. در بازی دیروز امتیازآورترین بازیکن ایران هم امین اسماعیل‌نژاد بود. او 11امتیاز گرفت البته مقابل 20امتیاز یوکی ایشیکاوا.

   بازی بعدی
عطایی قبول کرده که تیمش در بازی اول ضعیف بوده و بازیکنانش نتوانستند بازی را مدیریت کنند. اما او این وعده را داده است که تیمش در بازی‌های بعدی این شکست را جبران می‌کند: «قطعا نمایشی که از بچه‌های ایران در بازی‌های بعدی خواهیم دید، متفاوت از این بازی است. سعی می‌کنیم این بازی را فراموش کنیم، حداقل 11بازی دیگر پیش‌رو داریم و برای آنها برنامه‌ریزی می‌کنیم.» بازی بعدی ایران ظهر پنجشنبه مقابل لهستان برگزار می‌شود.


 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید