• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
جمعه 12 خرداد 1402
کد مطلب : 193516
+
-

نیش پشه از ره کین است!

ترفندهای سفر
نیش پشه از ره کین است!

سفر یکی از جذاب‌ترین شیوه‌های تفریح است که بسیاری از افراد، خیلی حرفه‌ای و برنامه‌ریزی شده به آن می‌پردازند. برنامه‌ریزی‌هایی که بر کیفیت سفر می‌افزاید و خاطره‌انگیز بودن آن را دو چندان می‌کند. این میان گاهی نکات کوچکی وجود دارند که اگر در دل برنامه‌ریزی سفرها قرار نگیرد، می‌تواند مشکلات و دردسرهای بزرگی به‌وجود بیاورد. نکات و مسائل کوچکی مانند حشرات و پشه‌ها! گاهی گزیدگی توسط یک حشره می‌تواند ضمن از بین بردن لذت سفر، پیامدهای جدی مانند ابتلا به حساسیت و بیماری‌های خطرناک به همراه داشته باشد. با این چند ترفند می‌توانید از شرپشه‌ها هنگام سفر در امان بمانید.

بسیاری از حشرات بومی مناطق از خون انسان تغذیه می‌کنند و ممکن است بیماری‌هایی مثل مالاریا، تب زرد و ویروس دانگ را به افراد انتقال دهند یا باعث شیوع بیماری‌های پوستی شوند. بنابراین در نخستین گام بهتر است در مسافرت و طبیعت‌گردی از لباس مناسب استفاده کنید. لباس‌هایی پوشیده با جنس نخ و کتان و نیز با رنگ‌های روشن می‌توانند از شما مانند سپری در برابر گزیدگی محافظت کنند.

فراموش نکنید حشرات معمولا روی زمین حرکت یا کمی بالاتر پرواز می‌کنند، پس پیشنهاد می‌کنیم جوراب را روی شلوار و شلوار را روی پیراهن خود بکشید.

عطر و اسپری ممنوع! چراکه برای در امان‌ماندن از نیش حشرات در سفر و دردسرهای دردناک بعد از آن بهتر است از عطر، ادکلن، اسپری و لوازم آرایشی معطر استفاده نکنید. زیرا حشرات جذب رایحه و بوهای خوش می‌شوند! مانند زنبورهای زرد که به بوی صابون‌های معطر، ادکلن، الکل و عرق حساس هستند و همیشه دنبال منبع این بوها می‌گردند.

به‌جای عطر و ادکلن می‌توانید از اسپری یا کرم دافع حشرات در سفر استفاده کنید. این محصولات با تولید گاز بی‌رنگ، مانع انتشار گاز‌هایی می‌شوند که حشرات به آنها علاقه دارند. زیرا حشرات به گازهای دی‌اکسیدکربن، آمونیاک، رطوبت و مواد خوشبوکننده حساسیت دارند و جذب آنها می‌شوند.

استفاده از پشه‌بند هم یکی دیگر از راه‌هایی ا‌ست که می‌تواند لذت سفر را برایتان تضمین کند. به‌ویژه زمانی که مقصد سفرتان در نواحی گرمسیر و مرطوب است. در این مقصدهای گردشگری، حتما هنگام استراحت و خواب از پشه‌بند استفاده کنید. اگر در فضای بسته نیز قرار دارید تا جایی که امکان دارد از باز گذاشتن پنجره‌ها به ویژه در طول شب خودداری کنید. مگر اینکه پنجره‌ها مجهز به توری باشند.

ویتامین‌ها نیز می‌توانند به کمک شما بیایند تا گزند حشرات، کام‌تان را در سفر تلخ نکند. مصرف ویتامین‌هایی مانندB1 که اگر مصرف آن را از یک هفته پیش از سفر آغاز کنید در مدت سفر کمتر حشره‌ای سراغ‌تان خواهد آمد. پشه‌ها از بوی این ویتامین متنفر هستند و به همین سبب نزدیک‌تان نمی‌شوند.

از خوردن برخی خوراکی‌ها مانند موز هم هنگام سفر خودداری کنید. جذب روغن موز در خون باعث می‌شود افراد بیشتر در معرض گزیدگی پشه قرار بگیرند. پشه‌ها خون حاوی قند طبیعی را ترجیح می‌دهند.

درست است که حشرات در همه جا حضور دارند اما در برخی مناطق احتمال گزیده‌شدن توسط حشرات بیشتر است. اطراف رودخانه، تالاب‌ها و مناطق باتلاقی مکان بسیار مناسبی برای رشد پشه‌هاست. بنابراین از کمپ و چادر زدن در این مناطق خودداری کنید.

پشه‌ها همیشه هستند و در هر زمانی ممکن است شما را نیش بزنند، با این حال اوج فعالیت آنها پس از غروب آفتاب و در شب است.

حشرات به نور سفید علاقه دارند و معمولا دور لامپ مهتابی جمع می‌شوند. اگر قرار است در سفر از لامپ استفاده کنید از لامپ‌هایی با نور زرد استفاده کنید تا پشه‌ها و حشرات از شما دور بمانند. پشه‌ها معمولا در هوای ساکن پرواز می‌کنند و این بدان معناست که استفاده از پنکه‌های مسافرتی که هوای اطراف ما را جابه جا می‌کند می‌تواند در جلوگیری از گزیدگی مؤثر باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید