• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
جمعه 12 خرداد 1402
کد مطلب : 193497
+
-

از نخل طلایی تا در کام مرگ

معمولاً طیف‌های وسیعی از شهروندان پیگیر خبرهای فرهنگی و اجتماعی هستند و به لحاظ تعدد برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی و استقبال مخاطبان از کم و کیف آنها، رسانه‌های مختلف هم حجم زیادی از مطالب خود را به این زمینه‌ها اختصاص می‌دهند. اگر در روزهای گذشته نتوانسته‌اید مهم‌ترین اخبار این حوزه را دنبال کنید، به خواندن این ستون ادامه دهید.

شایعه توقف برگزاری برخی از کنسرت‌ها
از چندی پیش خبرهای پراکنده‌ای درباره توقف برخی کنسرت‌ها به گوش می‌رسید که اول این هفته وزیر ارشاد هم به این موضوع ورود و درباره آن اظهارنظر کرد. محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران، مطالب اخیر مطرح‌شده درباره ممنوعیت فعالیت برخی خوانندگان پاپ را «خبرسازی» خواند و تأکید کرد؛ از اساس، این نوع خبرسازی‌ها را رد می‌کند. البته برخی از هنرمندان همچنان از بودن موانعی برای برگزاری کنسرت خبر داده اند تا جایی که به‌عنوان نمونه رضا صادقی، اعلام کرده که از 20اردیبهشت تمام فعالیت‌هایش متوقف شده است. در پی این حواشی، محمد‌الله‌یاری، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بدیهی‌بودن احتمال بروز مشکلاتی در زمینه فعالیت‌های موسیقایی، راه‌حل آن را مراجعه به دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت ارشاد دانسته است.

عبور «فسیل» از مرز ۱۵۰میلیارد تومان فروش
سینما به‌عنوان یک صنعت فرهنگی همواره ارتباط تنگاتنگی میان هنر و صنعت برقرار می‌کند و فروش فیلم‌ها در سینماهای کشور را از این منظر می‌توان ارزیابی کرد. خبر قابل توجهی که در این زمینه در اوایل هفته گذشته رسانه‌ای شد حکایت از رونق صنعت سینما در روزهای اخیر دارد. اعلام شده، فیلم کمدی«فسیل» با عبور از مرز ۱۵۰میلیارد تومان فروش، یک گام بلند دیگر برای فتح تمام عیار گیشه ۱۴۰۲ برداشته است. فسیل، تاکنون ۵۵هزار و۸۰۰ سانس نمایش داشته است و همچنان با فاصله، از دیگر فیلم‌های روی پرده بهتر می‌فروشد.

تغییر نظام‌واره شغلی زنان
این هفته خبری هم در حوزه زنان از زبان انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری رسانه‌ای شد که از تلاش برای تغییر نظام‌واره شغلی زنان ۲۰ تا ۴۰ سال گفته است: «زنان باید به خانواده و فرزندان خود بهره ‌برسانند و به لحاظ نوع کار، ساعات کاری، دورکاری یا حضوری بودن کارشان باید با دید متفاوتی به آن نگاه شود. در این‌باره اگر مشاغلی را می‌توان به خانه منتقل کرد، این مسئله محقق شود و در این مسیر طرح «خانه مولد» را در دستور کار داریم تا زنان بتوانند ابعاد مختلف وجودی خود را به بروز و منصه ظهور برسانند.»

نخل طلای کن به «آناتومی سقوط» رسید
هفتادوششمین دوره جشنواره کن در حالی به‌کار خود خاتمه داد که اغلب فیلمسازان سرشناس حاضر در این دوره دست خالی از فستیوال خارج شدند. کن لوچ، وس‌آندرسون، مارکو بلوکیو، تاد هینز، ویم وندرس و نانی مورتی به‌عنوان شاخص‌ترین کارگردان‌های حاضر در کن امسال، سهمی از جوایز نداشتند. ژوستین تریه، فیلمساز زن فرانسوی برای «آناتومی سقوط» نخل طلا را به خانه برد؛ درام دادگاهی ملتهبی که امسال توجه منتقدان را هم در کن به‌خود جلب کرد و یکی از ستایش‌شده‌ترین فیلم‌های حاضر در این دوره بود. همچنین کن امسال هم سنت توجه به فیلم‌های مرتبط با هولوکاست را رعایت کرد. «منطقه‌ منافع» برنده جایزه بزرگ کن۲۰۲۳ با اقتباسی آزاد از رمانی به همین نام نوشته‌ مارتین آمیس منتشرشده در سال۲۰۱۴ است.

جیمز کامرون «ترمیناتور» جدید را می‌نویسد
خبر قابل توجه دیگر از عالم سینما در این هفته این‌که، جیمز کامرون اعلام کرد که چند ماهی است مشغول نوشتن فیلمنامه فیلم جدید «ترمیناتور» است. هرچند جیمز کامرون اعلام کرده مدتی است در حال نوشتن فیلمنامه یک فیلم جدید «ترمیناتور» است، اما او گفته فعلا برای تمام کردن فیلمنامه دست نگه داشته است و این فیلمنامه را با الهام از رشد هوش مصنوعی می‌نویسد، اما وقتی آن را تمام می‌کند که درباره هوش مصنوعی و آینده آن اطلاعات بیشتری وجود داشته باشد.

برترین عاشیق‌های جوان ایران
آیین اختتامیه نخستین مسابقه «عاشیق‌های جوان ایران» با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان و معرفی و تجلیل برترین‌ها برگزار شد. در این آیین، عارف قاسمی (گروه آتامان) از شهرستان میانه استان آذربایجان شرقی، یعقوب عبادی (گروه آراز) از شهر تبریز آذربایجان شرقی و بهزاد حسن‌پور (گروه ایسکانلی) از شهرستان مغان استان اردبیل به‌ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.

گاز زغال 6نفر را به کشتن داد
خبر تلخی که این هفته خانواده‌ها را نگران کرد، مرگ 6نفر بر اثر گاز زغال بود. براساس این خبر، 6زن و مرد که شب را در یک سفره‌خانه سنتی خوابیده بودند، به‌دلیل وجود زغال قلیان در آنجا دچار مسمومیت با گاز منوکسیدکربن شدند و جان‌شان را از دست دادند. این حادثه در سفره‌خانه‌ای در قرچک ورامین اتفاق افتاد. در آنجا چند نفر از اتباع افغانستان به‌عنوان کارگر کار می‌کردند و شب را نیز همانجا می‌خوابیدند. صبح اما 2نفر از اقوام‌شان هرچه با آنها تماس گرفتند پاسخی دریافت نکردند و وقتی به آنجا رفتند با اجساد 6نفر شامل 2زن و 4مرد که همگی افغانستانی بودند روبه‌رو شدند.

این خبر را به اشتراک بگذارید