• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 11 خرداد 1402
کد مطلب : 193471
+
-

نامه‌های بی‌پاسخ!

ملیکا گلی برای توجه به حوزه‌ی کتاب نوجوان چندین‌بار به رئیس‌جمهورها نامه نوشته است.
کسب رتبه‌ی دوم جشنواره‌ی بین‌المللی امام‌رضاع شهرکرد در سال‌های 86 و 87، برگزیده‌ی جشنواره‌ی دستان کوچک دعای تبریز در سال86، تقدیر شده‌ی جشنواره‌ی تولیدات رسانه‌ای حجاب و عفاف تهران در سال87، برگزیده‌ی جشنواره‌ی رهاورد سرزمین نور تهران در سال86، تقدیر شده‌ی ویژه‌ی جشنواره‌ی کشف لحظه‌های تهران در سال87، برگزیده‌ی جشنواره‌ی فجر جاوید مشهد در سال86، دریافت لوح سپاس از دوره‌ی چهارم جایزه ی ادبی اصفهان، تقدیر شده‌ی جشنواره‌ی رهاورد سرزمین نور خراسان رضوی در سال87، تقدیر شده‌ی جشنواره‌ی حضور در سال87، تقدیر شده‌ی جشنواره‌ی رهاورد تهران در سال88، تقدیر شده‌ی جشنواره‌ی هنر در آیینه‌ی مطبوعات در سال88 و کسب رتبه‌ی سوم جشنواره‌ی کتاب سال رضوی(کودک) همدان در سال88، بخشی از افتخارات ملیکا در دوران نوجوانی است. ملیکا می‌گوید: «نوشتن کتاب و دانستن علاقه‌ی کودکان، کار آسانی نیست، اما سخت‌تر از آن حمایت نکردن ناشران از نویسندگانی است که می‌خواهند برای کودکان بنویسند.» رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب امسال فرمودند: «برای جذب کودکان و نوجوانان هرقدر می‌توانید از لحاظ کمیت و کیفیت کار کنید. هنوز داستان‌های خارجی مربوط به کودک غلبه دارد که عیب بزرگی است.» ملیکا می‌گوید: «این بیانات نشان‌دهنده‌ی اهمیت کتاب در حوزه‌ی کودک و نوجوان است. نویسندگان ایرانی به‌خصوص نوجوانان وقتی برای چاپ آثارشان مراجعه می‌کنند مجبورند تمام هزینه‌های چاپ را خودشان تقبل کنند. مشکلات چاپ حتی برای نویسندگان مشهور هم وجود دارد. طبیعی است که مانعی بزرگ بر سر راه آن‌هاست و کم‌کم از فعالیت در این حوزه دل‌سرد می‌شوند.»

ماجرای نامه به رئیس‌جمهور و پوتین
ملیکا گلی سال1392برای حمایت از کودکان بی‌سرپرست به رئیس‌جمهور وقت ایران نامه نوشت. او نوشته بود: «آقای رئیس‌جمهور عزیز! از شما خواهش می‌کنم، دستور بدهید لااقل یک کم، یک کوچولو از مالیات مغاز‌ه‌ها را فقط به پرورشگاه‌ها و بچه‌های یتیم یا معلول همان‌جا بدهند. امیدوارم کمک کنید تا سال آینده هیچ بچه‌ی‌ فقیری مجبور نباشد توی هوای گرم یا سرد،  دست فروشی کند.»
ملیکا، زمانی که همراه خانواده در روسیه بود به پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هم نامه نوشت. او ماجرای این نامه را برایمان توضیح می‌دهد: «در همایش هفته‌ی دوستی کودکان ایران‌ و روسیه که در سال92برگزار شد، مراسمی در کتابخانه‌ی ملی روسیه برگزار شد و از من به‌عنوان نویسنده‌ای نوجوان دعوت شد تا کتاب‌هایم را معرفی کنم. بعد از آن، به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، نامه نوشتم تا از او برای توجه ویژه به ادبیات کودک و نوجوان قدردانی کنم.» ملیکا گلی، تا‌کنون هیچ پاسخی از نامه‌هایی که نوشته دریافت نکرده، اما ناامید نیست و امیدوار است روزی آثار مکتوب در حوزه ی نوجوان به جایگاه اصلی خود برسد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید