• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 11 خرداد 1402
کد مطلب : 193460
+
-

ایران 2023 در جمع قدرت‌های نظامی جهان

ایران از منظر قدرت نظامی در میان کشورهای منطقه و جهان، رتبه‌های قابل توجهی را کسب کرده است

بهاره محبی- روزنامه‌نگار

امنیت ملی و توان دفاعی، هر 2 از عوامل ضروری و فوق‌العاده مهم یک کشور هستند؛ به‌ویژه در عصر جدیدی که همه‌‌چیزش دستخوش تغییر شده و کمتر نشانی از نظم پیشین جهانی در آن دیده می‌شود. وب‌سایت تخصصی «گلوبال‎فایر پاور» که هر ساله گزارشی را درباره قدرت‌های نظامی جهان منتشر می‌کند، در جدیدترین گزارش خود با در نظر گرفتن60عامل، جایگاه نظامی 145کشور جهان را تعیین کرده است. براساس این گزارش، 5کشور آمریکا، چین، روسیه، هند و آلمان به‌ترتیب بیشترین بودجه نظامی را در سال 2023داشته‌اند. علاوه بر این، آمریکا، روسیه، چین، هند و انگلیس جزو 5قدرت برتر نظامی جهان معرفی شده‌اند.
طبق این گزارش، ایران هفدهمین کشور قدرتمند نظامی جهان در سال 2023است. جایگاه کشورمان در میان کشورهای خاورمیانه پس از ترکیه و مصر، ‌در رتبه سوم قرار گرفته و در منطقه خلیج‌فارس نیز رتبه اول را به‌خود اختصاص داده است. گلوبال‌فایر پاور همچنین در ارزیابی خود، ایران را در برخی زمینه‌ها ازجمله قدرت ناوگان تانک، پرتاب‌کننده موشک و راکت و مجموع نیروی نظامی فعال در فهرست ۱۰کشور برتر جهان قرار داده است.
براساس این ارزیابی تخصصی، آمریکابا ۹۲ ناوشکن، ۱۱ ناو هواپیمابر، ۱۳هزار و ۳۰۰ فروند هواپیما و ۹۸۳ فروند بالگرد تهاجمی رتبه اول قدرت نظامی جهان را به‌خود اختصاص داده است. روسیه اما با وجود حمله به اوکراین جایگاه دوم خود را همچنان در رتبه‌بندی گلوبال فایر پاور حفظ کرده است. این در حالی است که چین به‌عنوان سومین قدرت نظامی جهان، در حال نزدیک شدن به روسیه و کسب مقام دومی است. این کشور تا آوریل ۲۰۲۳ ۵۰ فروند ناوشکن و ۷۸ فروند زیردریایی در اختیار داشته است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید