• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 11 خرداد 1402
کد مطلب : 193398
+
-

عاشقانه جنجال و نواک این بار در پاریس

عاشقانه جنجال و نواک این بار در پاریس

جواد نصرتی

نام نواک جوکوویچ، بعدها در تاریخ تنیس، به‌عنوان یکی از بهترین تنیسورها و در عین حال یکی از پرحاشیه‌ترین و جنجالی‌ترین آنها ثبت خواهد شد؛ تنیسور صرب، این بار در اوپن فرانسه جنجال‌سازی کرده و با پیامی سیاسی، واکنش‌های متفاوت زیادی را برانگیخته است.
او این پیام را بعد از پیروزی‌اش در دور اول رقابت‌ها نوشت. تنیسور صرب بعد از پیروزی 3بر صفر برابر الکساندر کواچویچ آمریکایی، به سنت بازی‌ها به سمت یک دوربین رفت تا با ماژیک چیزی روی آن بنویسد. معمولا برنده‌ها، لنز دوربین را امضا می‌کنند اما جوکوویچ، روی آن نوشت: «کوزوو قلب صربستان است. خشونت‌ها را متوقف کنید.» این نوشته او، ارجاعی به درگیری‌ها در کوزوو است؛  منطقه‌ای که سال2008 از صربستان جدا شده است.
این اقدام او، بلافاصله با واکنش مقامات ورزشی کوزوو مواجه شد و آنها گفتند که این کار جوکوویچ، مستقیما بر افزایش تنش‌ها اثر خواهد گذاشت. مقامات کمیته المپیک این کشور هم از کمیته بین‌المللی المپیک خواسته‌اند به‌خاطر این رفتار سیاسی تنیسور 36ساله، پرونده‌ای علیه او باز کنند. در آخرین واکنش، وزیر ورزش فرانسه این رفتار جوکوویچ را «نادرست» خوانده و گفته که نباید دیگر تکرار شود. آملی- اودیا کاسترا خواسته است که اصل بی‌طرفی در زمین بازی توسط بازیکنان رعایت شود.
با این حال جوکوویچ از پیام خود دفاع کرده است. اوپن فرانسه، امسال متاثر از تحولات سیاسی در اروپاست و یک رخداد دیگر با پس‌زمینه سیاسی، در بخش زنان خبرساز شده است. مارتا کوستیوک از اوکراین، بعد از شکست در 2 ست برابر آرینا سابالنکا بخت دوم قهرمانی، حاضر به‌دست دادن با او نشد. سابالنکا، اهل بلاروس است؛ کشوری که در جنگ اوکراین، متحد روسیه است. هواداران به‌شدت از این رفتار کوستیوک ناراضی بودند و او را هو کردند. این تنیسور هم گفته است که هواداران باید از خود خجالت بکشند. جدا از این اتفاق‌های سیاسی، اوپن فرانسه دیروز شاهد برد آسان استفانوس سیتسی‌پاس یونانی و صعود او به دور سوم بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید