• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 11 خرداد 1402
کد مطلب : 193378
+
-

نقل قول

قلیان دلیل اصلی افزایش شیوع مصرف دخانیات در نوجوانان
جعفر جندقی/ رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت

 دلیل اصلی افزایش شیوع مصرف دخانیات در گروه نوجوانان و جوانان ترویج و تمایل به مصرف قلیان است.میزان شیوع مصرف دخانیات در زنان بالای ۱۸ سال، ۴.۴۴ درصد و مردان بالای ۱۸ سال، ۲۵.۸۸ درصد بوده است. استعمال دخانیات ۴ هزار ماده شیمیایی و ۴۰۰ ماده سرطان زا را وارد بدن می‌کند که بسیار خطرناک است.

مصرف روزانه دخانیات در میان 14درصد مردم
غلامرضا حیدری/ ر‌‌ئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

طبق آمار بیش از 20درصد مردان و4 درصد زنان بالای 15سال در کشور مصرف روزانه سیگار دارند و از نظر آماری حدود 14درصد کل افراد جامعه به‌صورت روزانه به استعمال دخانیات می‌پردازند. درصورتی که مصرف تفننی سیگار و قلیان را نیز درنظر بگیریم حدود 20تا 25درصد افراد جامعه (زن و مرد) مصرف دخانیات دارند که در مقایسه با آمارهای جهانی از این نظر در جایگاه متوسطی قرار داریم.

13درصد مرگ‌ومیرها بر اثر مصرف سیگار
بهرام عین‌اللهی / وزیر بهداشت

خوشبختانه در تمامی شاخص‌های حوزه سلامت به جز شاخص مصرف سیگار از کشورهای مدیترانه شرقی جلوتریم که با همکاری نمایندگان مجلس، مالیات سیگار هم به تصویب رسیده است. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که ۱۳ درصد مرگ‌ومیرها بر اثر مصرف سیگار روی می‌دهد و باید به این موضوع توجه ویژه صورت گیرد.

ضعف آموزش  عامل اصلی افزایش مصرف سیگار
قاسم برجوئی‌فرد/معاون بهداشت دانشگاه  علوم پزشکی بوشهر

 ازجمله عوامل مهم تأثیرگذار بر افزایش مصرف دخانیات، ضعف آموزش عمومی و اطلاع‌رسانی درخصوص مضرات مصرف دخانیات و مواجهه با دود حاصل از مصرف آن، نمایش استعمال دخانیات در فیلم‌ها و سریال‌های تولیدی، قاچاق محصولات دخانی با وجود بازار غیررسمی توزیع کالای قاچاق دخانی، فعال نشدن مراکز غیردولتی برای ارائه خدمات مشاوره ترک دخانیات است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :