• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 11 خرداد 1402
کد مطلب : 193368
+
-

کشت پنبه در شرق مازندران

گزارش روز
کشت پنبه در شرق مازندران

مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور اعلام کرده در حالی میانگین بارش اردیبهشت مازندران با ۳۸درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل به ثبت رسید اما تهدید خشکسالی بر کشاورزی همچنان وجود دارد. در چنین شرایطی کشاورزان به بهره‌برداری از شرق استان برای پنبه‌کاری به‌عنوان مهم‌ترین محصول جایگزین متناسب با شرایط اقلیمی این منطقه، روی آورده‌اند و کشت پنبه پس از سال‌ها فراموشی تدریجی بار دیگر رونق گرفته‌است.
به‌گزارش ایرنا، مدیر جهادکشاورزی بهشهر با اظهار اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال در این شهرستان ۸۰۰هکتار زیر کشت پنبه برود، گفت: پنبه به‌عنوان یکی از محصولات جایگزین برای عبور از بحران کم‌آبی است و تاکنون ۴۰۰هکتار اراضی زراعی شهرستان بهشهر زیرکشت این طلای سفید رفت.
غلامرضا قنبری با بیان اینکه ارقام گلستان و لطیف توسط پنبه‌کاران این شهرستان کشت شده است، افزود: بیشترین سطح زیرکشت مربوط به دهستان میانکاله است.
وی ادامه داد: پنبه به‌عنوان یک گیاه صنعتی که طلای سفید هم نامیده شده طیف وسیعی از بخش‌های اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرد و این محصول به‌علت ایجاد 5 شغل جانبی به ازای هر یک شغل در بخش کشت، دارای اهمیت فراوانی در اشتغال و اقتصاد است.مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی مازندران با اظهار اینکه تا ۹۷درصد کشت پنبه در شهرستان بهشهر در شرق استان انجام می‌شود، گفت:کمبود آب سبب شد تا شماری از کشاورزان این منطقه به کشت جایگزین پنبه و سویا روی بیاورند.
خلیل حقیقی با بیان اینکه سال گذشته 1181هکتار از زمین‌های شرق مازندران زیرکشت پنبه رفته است، افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال این سطح به 1300هکتار افزایش بیابد.وی تصریح کرد: جهادکشاورزی برای استقبال بیشتر کشاورزان به کشت این محصول مهم، بذر و کودهای شیمیایی یارانه‌ای مورد نیاز بهره‌برداران را تامین و توزیع کرده است.
این کارشناس ارشد کشاورزی مازندران میزان مصرف آب در کشت پنبه را به‌مراتب کمتر از برنجکاری دانست و افزود: اگر مدیریت تغذیه کشت پنبه به درستی انجام شود، طی 3 تا 4 مرحله آبیاری تناوبی در فرایند رشد گیاه پنبه، می‌توانیم به تولید قابل‌قبولی برسیم.پنبه‌کاری در سال‌های نه‌چندان دور یکی از مشغله‌های اصلی کشاورزی مازندران بود و به همین دلیل نیز صنعت نساجی در این استان چنان رونق داشت که گویی صنعت ویژه این استان است.
صنعت نساجی مازندران از قبیل کارخانه‌های نساجی قائمشهر و چیت‌سازی بهشهر و دیگر کارخانه‌ها و کارگاه‌ها در اقصی نقاط استان سال‌هاست که به تاریخ پیوسته‌اند، ولی بازگشت دوباره کشت پنبه به مزارع استان امید احیای این صنایع را هم زنده خواهد کرد.
براساس آمار سازمان جهادکشاورزی مازندران، در دهه ۵۰تا ۴۵هزار هکتار از زمین‌های استان هر ساله زیرکشت پنبه می‌رفت ولی سطح زیرکشت این محصول در سال۷۳ به حدود ۱۶هزار هکتار با تولید ۲۷هزار تن و در سال۹۳ به 1600هکتار با تولید  2700تن و سال۱۳۹۶ به کمترین میزان یعنی ۴۰۰هکتار کاهش یافت.کاهش پنبه‌کاری به‌عنوان کشت دوم مزارع شرق مازندران در همه این سال‌ها در حالی شتاب گرفت تا به صفر نزدیک شود که در مقابل کشت محصول آب دوست مانند برنج به‌دلیل قیمت مناسب و تعریف بسته‌های حمایتی ویژه و همچنین کشت دانه روغنی کلزا به‌عنوان کشت دوم مورد توجه قرار گرفت.زمان کشت پنبه به‌عنوان کشت دوم در مازندران اوایل خرداد و برداشت آن نیز اواخر شهریور و اوایل مهر است.
طبق آمار شرکت آب منطقه‌ای مازندران خشکسالی و کمبود بارش در سومین سال متوالی بیشتر رخ نشان داد و بارندگی‌های نسبتا مناسب بهار امسال نیز نتوانسته به افزایش ذخیره آب برای فصل کشاورزی کمک چندانی کند. در چنین شرایطی توجه به توصیه‌های کارشناسان درباره رعایت مسائل مربوط به مصرف آب کشاورزی و همچنین جدی گرفتن اعلام ممنوعیت کشت در برخی نقاط استان به عبور بهتر و کم‌هزینه‌تر از دوره بحران خشکسالی کمک خواهد کرد.

 ***
اگرچه برای کشاورزان مازندرانی کشت برنج، کلزا و گندم در 2دهه اخیر به لحاظ اقتصادی مقرون‌به‌صرفه‌تر است، اما افزایش قابل توجه قیمت پنبه و کمبود آب سبب شد تا کشت این محصول در شرق مازندران جانی دوباره بگیرد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید