پشت پرده صف طولانی انتظار برای رسیدن اتوبوس چه بود؟
محمد سرابی
در روزهای گذشته تصویری از یک صف طولانی اتوبوس در فضای مجازی منتشر شده است. در این تصویر جمع بزرگی از مسافران در کنار خیابان ولیعصر منتظر رسیدن اتوبوسهای بیآرتی هستند و صف آنقدر طولانی است که از ایستگاه خارج شده و در حاشیه خیابان ادامه پیدا کرده بود. انتشار این تصویر موجب انتقاداتی به وضعیت خدمات اتوبوسرانی شده بود. اما بهگفته روابطعمومی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران تصویر منتشرشده در برخی از پایگاههای اطلاعرسانی، متعلق به سالهای گذشته است. دیروز روابطعمومی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در بیانیهای اعلام کرد: «خدماترسانی ناوگان اتوبوسرانی با تمام ظرفیت و براساس برنامه زمانبندی مشخص مطابق با تقاضای سفر خطوط مختلف در خدمت شهروندان است و عوامل خطوط این شرکت بهصورت میدانی و همچنین از طریق سیستمهای هوشمند نسبت به رصد لحظهای فعالیت خطوط نظارت کرده و درصورت نیاز درخصوص اعزام اتوبوس کمکی اقدام میکند. تصویر منتشره مربوط به سالهای گذشته است و باتوجهبه نگاه ویژه شهردار محترم تهران و مجموعه مدیریت شهری، با برنامهریزیها و اقدامات صورتگرفته در سالجاری نسبت به تقویت ناوگان از طریق نوسازی و بازسازی اتوبوسها اقدام میشود.»
پایتخت با مشکل کمبود اتوبوس روبهرو است. تهران به ۹هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد این در حالی است که تا 2سال پیش، تنها ۱۸۰۰دستگاه اتوبوس در این شهر مشغول بهکار بودند و در حال حاضر حدود ۳هزار دستگاه فعال هستند. تأمین اتوبوس هزینه کلانی برای شهرداری تهران دارد. اتوبوسهای دستدوم خارجی نزدیک به نو حدود ۲.۵ تا ۳میلیارد و اتوبوسهای خارجی نو حدود ۸میلیارد تومان قیمت دارند. شهرداری تهران براساس رویکرد همکاری با تولیدکنندگان داخلی قصد خرید اتوبوس از سازندگان ایرانی را هم دارد که در نتیجه آن تا پایان سال۱۴۰۲ قرار است ۲هزار اتوبوس ساخت داخل به اتوبوسرانی تحویل داده شود. مأموریت خرید هزار دستگاه اتوبوس وارداتی نیز از سوی شرکتهای تولیدکننده داخلی دنبال میشود.