• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 10 خرداد 1402
کد مطلب : 193273
+
-

مشت آخر

جدال یحیی- ریکاردو بر سر چیزی فراتر از یک جام است؛ بوی یک تقابل حیثیتی می‌آید

تیتر یک
مشت آخر

بهروز رسایلی

دربی ستاره‌های اثرگذار زیادی درون زمین دارد؛ از مهدی قائدی و محمد محبی استقلال تا علیرضا بیرانوند و مهدی ترابی پرسپولیس. با این همه نمی‌توان از نقش کلیدی و سرنوشت‌ساز سرمربیان 2تیم غفلت کرد؛ کسانی که بر سر آخرین لبخند فصل در جدال هستند و البته این بازی برای آنها نوعی تقابل حیثیتی هم به‌شمار می‌آید.

  یحیی و ضربه فنی خارجی‌ها
یحیی گل‌محمدی فصل خوبی را در پرسپولیس پشت سر گذاشت و هر توضیح بیشتری در مورد تیمی که در آن کورس فشرده قهرمان لیگ شده، اضافه است. با این حال آنچه ارزش توفیق گل‌محمدی را دوچندان می‌کند، برتری او در مقابل 2سرمربی پرسروصدای خارجی است. پرسپولیس در هیچ‌یک از 2بازی رفت و برگشت موفق به شکست سپاهان و ژوزه مورایس نشد اما یحیی طعم این پیروزی را آن هم با بهترین ورژن یعنی برد 4گله، در اصفهان در برابر طلایی‌پوشان چشید؛ در همین جام حذفی. به علاوه او در لیگ هم سپاهان پرستاره را کنار زد و قهرمان شد. در مورد ساپینتو، برتری رودررو در دور برگشت لیگ اتفاق افتاد؛ زمانی که پرسپولیس با تنها گل بازیکن تعویضی یحیی رقیب سنتی را برد و خیز بلندی به سمت قهرمانی برداشت. حالا فقط یک پیچ دیگر از دوئل حساس و حیثیتی او با خارجی‌ها باقی مانده که جای خیلی مهمی هم هست. اگرچه شکست احتمالی در فینال حذفی هم نمی‌تواند موفقیت بزرگ پرسپولیس در لیگ را تحت‌الشعاع قرار بدهد اما به هر حال سخت است که مسابقات را با غم و اندوه تمام کنی. پس یحیی با این انگیزه رودرروی استقلال قرار می‌گیرد که برنده باشد و با واپسین لبخند یک فصل پرماجرا عکس یادگاری بگیرد.

  ساپینتو و جام سرنوشت
قهرمانی در مسابقات حذفی برای ریکاردو ساپینتو خیلی بیشتر از رقیب سنتی اهمیت دارد. پرسپولیس کیک اصلی را برده و دنبال خامه روی آن است اما استقلال قصد دارد پاداش فوتبال زیبایی را که در طول ماه‌های گذشته ارائه داده، به‌صورت عینی و ملموس بگیرد. ساپینتو هنگام عقد قرارداد قول داده بود در این فصل 4جام با استقلال بگیرد. آسیا که اصلا در کار نبود، لیگ هم پرید و فقط یک سوپرجام نه‌چندان سخت به آبی‌ها رسید. حالا جام‌حذفی آخرین سنگر مربی پرتغالی برای اعاده حیثیت است؛ آن هم برابر مردی که 38روز پیش مچ او را خواباند. ساپینتو نشان داده اهل هضم و پذیرش شکست نیست؛ به همین دلیل هم از زمان باخت در دربی قبلی تا همین حالا یک نفس غر زده است. با این حال اگر باخت به پرسپولیس تکرار شود و جام دیگری از دست برود، بهانه‌های ریکاردو از هر زمان دیگری نامقبول‌تر خواهد شد. از همه اینها که بگذریم به‌نظر می‌رسد تمدید قرارداد ساپینتو منوط به نتیجه دربی شده و اگر او موفق به فتح جام‌حذفی نشود، باشگاه دلسرد خواهد شد. حداقل تبعات تکرار شکست در دربی این است که حتی اگر استقلال قرارداد این مربی را تمدید کند، مرد پرتغالی دیگر در بحث شرط و شروط دست بالا را در اختیار نخواهد داشت و باید تن به بازی باشگاه بدهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :