• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 10 خرداد 1402
کد مطلب : 193268
+
-

لطفا اینطور نباش!

همه چیزهایی که دوست نداریم در این دربی اتفاق بیفتد

امیرمحمد یعقوب‌پور- روزنامه‌نگار

تقریبا همه می‌دانند که از دربی تهران چه می‌خواهند. همه دوست دارند تیم محبوب خودشان این بازی را ببرد. از سوی دیگر تقریبا همه می‌دانند که از این مسابقه، چه چیزی نمی‌خواهند. اینکه ساعت برگزاری شهرآورد همانند بسیاری از بازی‌های قبلی تغییر کرده، اصلا نشانه خوبی نیست. باید امیدوار باشیم که سایر عادت‌های ناخوشایند فوتبال ایران، عصر امروز روی شهرآورد سایه نیندازد و همه افرادی که از دور و نزدیک مشغول تماشای بازی هستند، از این مسابقه لذت ببرند. دربی برای جذاب بودن، باید از برخی اتفاق‌ها فاصله بگیرد.

  مسئولیتی که پذیرفته نمی‌شود
مربیان 2تیم از همین حالا برای طرف مقابل خط و نشان کشیده‌اند و بازار حرف و حدیث‌ها را بیش از حد داغ کرده‌اند. یحیی گل‌محمدی در کنفرانس خبری، در مورد داوری صحبت کرده و حتی تیمش را از داور دربی قبلی طلبکار دانسته است. ساپینتو نیز تنها کسی بود که در پایان لیگ برتر، پرسپولیس را سزاوار قهرمانی لیگ نمی‌دانست و معتقد بود که نباید قهرمانی را به این تیم تبریک گفت. این برخورد از سوی دو مربی حرفه‌ای که سال‌ها قبل از این نیز به مربیگری مشغول بوده‌اند، اصلا پذیرفتنی نیست. این نگرانی وجود دارد که در پایان فصل نیز مربی بازنده با شرایط کنار نیاید و عوامل مختلفی را به‌عنوان بهانه شکست معرفی کند. هم یحیی و هم ساپینتو در این فصل نشان داده‌اند که اگر نتیجه دلخواه‌شان به‌دست نیاید، افسانه‌های زیادی برای تعریف کردن دارند. با وجود این کاش حداقل در شام آخر فوتبال ایران و اختتامیه فصل، دیگر خبری از این رفتارها نباشد. در همین فصل از بوندس‌لیگا، سرمربی دورتموند قهرمانی را جلوی 80هزار نفر از دست داد اما در نخستین جمله به بایرن‌مونیخ تبریک گفت. یک تبریک ساده آنقدرها هم که تصور می‌شود دشوار نیست. بهتر است ساپینتو و یحیی این کار را در انتهای همین مسابقه امروز انجام بدهند.

  داوری هراس‌آور
این فقط مربیان 2تیم نیستند که باید مسئولیت نتیجه را بپذیرند. بازیکنان 2تیم نیز باید به تصمیم‌های داور احترام بگذارند. اعتراض مداوم به داور، فقط جو مسابقه را خراب‌تر خواهد کرد. اگر قرار باشد 2تیم برای هر سوت ساده اعتراض کنند، جو بازی کاملا به هم می‌ریزد و طبیعتا اشکان خورشیدی هم نمی‌تواند قضاوت خوبی داشته باشد. خود گروه داوری که این بار پرشمارتر از گذشته هستند نیز باید روز خوبی را تجربه کنند. اگر اشتباه بزرگی اتفاق بیفتد، این فصل نیز در اوج جار و جنجال به پایان خواهد رسید و این موضوعی نیست که بتوان به آن افتخار کرد. داورها همیشه در دربی بیشتر از هر موقعیت دیگری زیر ذره‌بین هستند.

  بازار «همیشه» سیاه
در دربی گذشته صحبت از حضور 15هزار تماشاگر در ورزشگاه بود اما در نهایت 50هزار نفر بازی را از نزدیک تماشا کردند. حالا نیز صحبت از حضور 35هزار نفر است و شاید تعداد بسیار بیشتری از هواداران روی سکوها حاضر باشند. همین حالا خرید بلیت برای تماشاگرها بسیار دشوار بوده و طبیعتا بعضی‌ها نیز به سراغ بلیت‌های بازار سیاه خواهند رفت و هزینه سنگینی پرداخت خواهند کرد. مسئولان برگزاری مسابقه باید دقت بیشتری در این زمینه به خرج بدهند و هواداران بدون بلیت را به سمت سکوهای استادیوم نفرستند. تداوم این بلبشو و بی‌نظمی در آزادی، ممکن است به رقم خوردن یک فاجعه بزرگ ختم شود. باید هر چه زودتر جلوی این بازار سیاه و این ازدحام در مقابل ورزشگاه گرفته شود.

  افراط در احتیاط
سطح کیفی خود مسابقه نیز به‌شدت به تاکتیک‌های مدنظر تیم‌ها بستگی خواهد داشت. یحیی و ساپینتو دو مربی ترسو نیستند و هر دو دوست دارند ابتکار عمل را در دست داشته باشند اما شاید حساسیت این بازی، تأثیر منفی زیادی روی کیفیت کار 2تیم بگذارد. اگر آنها سراغ احتیاط افراطی بروند، دربی بسیار کسل‌کننده از کار درمی‌آید. شاید ترجیح هر 2تیم این باشد که تا می‌توانند گل نخورند و از تک فرصت‌ها نیز برای گلزنی استفاده کنند. اگر چنین اتفاقی بیفتد، این شهرآورد ارزش دیدن نخواهد داشت. یک گل زودهنگام همه آن چیزی است که این بازی برای جذاب شدن به آن نیاز دارد. باید منتظر ماند و دید که 2تیم با چه نقشه‌ای به سراغ این بازی می‌آیند. کاش در این شهرآورد خبری از افراط در احتیاط نباشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید