• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 9 خرداد 1402
کد مطلب : 193238
+
-

پیاده‌رو‌ها در اشغال دستفروشان با حمایت اوباش

همشهری آخرین وضعیت محور ولیعصر و تئاتر شهر را بررسی کرد

گزارش
پیاده‌رو‌ها در اشغال دستفروشان با حمایت اوباش

محمد سرابی-روزنامه‌نگار

همه دستفروشان چهارراه ولیعصر و محوطه تئاتر شهر، از آن دسته افرادی که همه ما به‌عنوان دستفروش می‌شناسیم، نیستند. گروهی از آنها این محدوده را تصاحب کرده‌اند و با سلاح سرد مأموران را تهدید می‌کنند، از بقیه دستفروشان باج می‌گیرند و با یکدیگر درگیر می‌شوند. مأموران شهرداری که قصد باز کردن مسیر پیاده‌رو را دارند بار‌ها مورد تهدید و ضرب و شتم این گروه قرار گرفته‌اند و اکنون کار به جایی رسیده است که این افراد خود را مالک پیاده‌رو می‌دانند.
چهارشنبه پیش اوباش قمه به دست، ساختمان شهرداری یکی از نواحی منطقه11 را محاصره کردند. آن روز مأموران سد معبر، بساط یکی از دستفروشان چهارراه ولیعصر را جمع‌ کرده بودند. وقتی نگهبان ساختمان ناحیه شهرداری دید که چند نفر می‌خواهند اجناس جمع‌آوری شده را از ساختمان خارج کنند، مانع شد. آنها هم رفتند و کمی بعد 7موتورسیکلت و 14نفر ساختمان را محاصره کرده بودند. کارکنان شهرداری و شهروندانی که به آنجا مراجعه کرده بودند از پشت نرده‌ها اراذل و اوباش را می‌دیدند که جمع شده‌اند و آنها را تهدید می‌کنند و ظاهرا هیچ ترسی از تعقیب و پیگیری ندارند.
محمدرضا موسوی، شهردار منطقه 11 که محدوده تئاتر شهر و بخش شرقی پیاده‌رو در حوزه‌اش قرار دارد می‌‌گوید: اقدام برای ساماندهی دستفروشان نیازمند همکاری سایر دستگاه‌های قضایی و اجرایی است که در حال تعامل هستیم و قطعا شهرداری نمی‌تواند به تنهایی با این معضل کنار بیاید. ساماندهی دستفروشان چهارراه ولیعصر در دستور کار است و ما مطابق قانون با درنظر گرفتن شرایط معیشت دستفروشان اقدام می‌کنیم.

کرایه 4 تا 15میلیون تومان
ماموران شهرداری هم در خطر ضرب و جرح قرار دارند و هم در معرض این اتهام که چرا با دستفروشان مقابله می‌کنند. بدتر اینکه مشتریان این بساط‌ها هم از مأموران حمایت نمی‌کنند زیرا تصور می‌کنند همه دستفروشان محروم و نیازمند هستند غافل از اینکه برخی دستفروشان این منطقه هم درآمد زیادی دارند و هم کرایه زیادی به اوباش محلی پرداخت می‌کنند. هر دستفروشی به نسبت موقعیت خود ماهانه بین 4 تا 15میلیون تومان به سرکرده پرداخت می‌کند.
بهمن سال پیش شهرداری تهران قصد داشت در پیاده‌رو غرفه‌هایی را برای ایجاد بازارچه در این محل نصب کند. برنامه نصب این غرفه‌ها در ساعت 11شب اجرا شد تا مشکلی برای تردد خودرو‌ها و ترافیک چهارراه ولیعصر ایجاد نشود اما اراذل و اوباش به سرعت در محل حاضر شده و با قمه هرکسی که قصد فیلم گرفتن داشت را تعقیب کردند. هیچ‌کدام از اوباشی که این کار را انجام می‌دادند ترسی از دستگیری نداشتند.
پس از کشمکش‌های فراوان این غرفه‌ها نصب شدند و بازارچه برای شب عید و مدتی پس از آن به فعالیت پرداخت. پس از پایان زمان مقرر، مأموران شهرداری قصد جمع‌آوری سازه‌های موقت را داشتند اما این‌بار چند تن از کسانی که به‌کار عرضه غذا می‌پرداختند غرفه‌های خود را ترک نکردند و دوباره کار به تهدید و درگیری کشیده شد.کسی که درگیری اصلی را هدایت می‌کند و ادعا دارد که هیچ‌کس قادر به بیرون کردن او از این محل نیست «ج» نام دارد و صاحب 2بساط اصلی است و افرادش همیشه در این چهارراه حاضر هستند. اگر احیانا شخص نیازمندی بخواهد با پهن کردن بساط دستفروشی، به کسب‌وکار موقت بپردازد باید پیش از هر چیز «باج» را پرداخت کند.

استانداری و شورای تأمین ورود کنند

مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران:
من پیشنهاد می‌کنم که مسئولان به همراه خانواده خود به چهارراه ولیعصر بیایند و از پیاده‌رو‌های این محدوده عبور کنند و سوار مترو و اتوبوس شوند. اگر مسئولان رفت‌وآمد در این محدوده را تجربه کنند، نسبت به اتفاقی که در آن در حال رخ ‌دادن است، بی‌‌توجه نخواهند بود. ضروری است که استانداری تهران، فرمانداری و شورای تامین استان به این مسئله بپردازند و ما هم در شورای اسلامی شهر تهران وظیفه خود می‌دانیم از همکاران خود که در مسیر اعمال قانون حرکت می‌کنند پشتیبانی کنیم. نگاه ما این نیست که دستفروش‌ها نتوانند ارتزاق کنند اما معتقدیم که باید ساماندهی شوند و فضای مشخصی برای آن در نظر گرفته شود.در همه این موارد پای شبکه‌های اراذل و اوباش که دارای منافعی هستند مشاهده می‌شود و اینها با استخدام افرادی که دست به شرارت و چاقوکشی می‌زنند، همکاران ما را در شهرداری مورد تعرض قرار می‌دهند.

تئاتر شهر حریم دار می‌شود
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
درخصوص حریم تئاتر شهر باید وزارت گردشگری مجوز می‌داد زیرا بنا تاریخی است. همچنین یک توافقی را با شهرداری تهران امضا کردیم برای آنکه حریم ساخته شود و دوستان‌مان در شهرداری بایستی زودتر زحمت بکشند. به همکارانم گفته‌ام اگر در مدتی که تعیین کرده‌ایم بخش‌هایی که باید همکاری کنند، همکاری نکنند خودمان ان‌شاءالله اقدام می‌کنیم و امسال این کار را به اتمام خواهیم رساند. نشستی با مسئول تئاتر شهر، معاون هنری‌مان و بخش‌های عمرانی وزارتخانه داشته‌ایم. کار هم در حال انجام است و الان همه زیرساخت‌ها مهیاست.

تبدیل محیطی فرهنگی به جولانگاه اوباش
سیدمحمدجواد طاهری،رئیس مجموعه تئاترشهر
اکنون موضوعی محیط فرهنگی و اجتماعی مجموعه تئاترشهر را تبدیل به جولانگاهی برای فروشندگان مواد‌مخدر و اراذل و اوباشی کرده که قطعا بر روند حضور مخاطبان و تماشاگران در این مجموعه تأثیر منفی به جای گذاشته و اصلا با طرح‌های موقتی قابل حل نیست.ما برای حریم مجموعه تئاترشهر به‌ویژه معبر منتهی به ایستگاه مترو و حتی بوستان دانشجو طرح‌هایی داریم. موضوعی که با همراهی نیروی انتظامی و دستگاه محترم قضایی برای برخورد جدی‌تر با مزاحمت‌های موجود در محوطه و پاکسازی این منطقه از شر اراذل و اوباش ممکن می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید