• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 7 خرداد 1402
کد مطلب : 193044
+
-

برخورد با فساد در 3سطح

گزارش
برخورد با فساد در 3سطح

شهردار تهران درباره فساد ۲۰هزار میلیارد تومانی مربوط به ادوار گذشته و برخورد با فساد در 3سطح توضیح داد. علیرضا زاکانی، شهردار تهران دیروز در مراسم پنجاه‌وهفتمین شنبه‌های امید و افتخار گفت: فساد را به 3دسته تقسیم‌بندی کرده‌ایم؛ یک دسته فساد تعبیر به این بود که خورد و برد، برداشت و برد که شهرداری در این زمینه متضرر شده و برای این مسئله برنامه خاصی را شروع کرده‌ایم و حق و حقوق شهرداری را در قراردادها و پروژه‌ها پیگیری کردیم و 20هزار میلیاردی که اخیراً در رسانه‌ها به‌عنوان کشف فساد در شهرداری تهران مطرح شده است مربوط به بازگشت مبالغ ما از قراردادها و پروژه‌ها به شهرداری تهران است که این مسئله شامل زمین، امکان، پول و... است که ما آنها را برگشت داده‌ایم و ربطی هم به دوره فعلی ندارد.
وی افزود: این مسئله و بازگشت ۲۰هزار میلیارد تومان به شهرداری تهران به ادوار مختلف شهرداری مربوط است و این پروژه‌های متنوعی است که به دوره‌های مختلف ارتباط دارد؛ لذا ما بخشی از امکانات شهر را برگردانده‌ایم که عدد این امکان حداقلش ۲۰هزار میلیارد تومان اشاره شده است و هیچ ربطی هم به دوره ما ندارد و اهتمام شورای ششم و شهردار منتخب شورا بر این بوده که بتوانند حق مردم را بازگردانند و این اتفاق افتاده است.
زاکانی افزود: در همین بخش نیز مجموعه‌هایی بودند که ما آنها را به شهرداری بازگرداندیم و پس گرفتیم که عدد آن ۱۱۰ مجموعه است و ما توانستیم این مجموعه‌ها را بازگردانیم و عدد آن حدود ۹هزار میلیارد تومان است و این عدد جدای آن رقم ۲۰هزار میلیارد تومان است.
شهردار تهران ادامه داد: ما البته علاقه‌ای نداریم بازگویی این موارد را در فضای عمومی عنوان کنیم. علاقه داریم که برویم آنها را بگیریم و برای شهر و شهروندان نگه داریم. این موضوع به‌صورت جدی پیگیری می‌شود. یکی از کارهای بزرگی که در این دوره انجام شده به نظارت فنی سیستمی شده شهرداری برمی‌گردد و بزرگ‌ترین تحولی است که در حوزه شهری درخصوص جلوگیری از فساد انجام خواهد شد؛ به‌عنوان مثال ما در یک پرونده سال گذشته بررسی کردیم که ۷میلیارد تومان از سوی مالک پرداخت کرده بود که مالک برای اخذ پایان‌کار به شهرداری مراجعه کرده بود و ما بررسی کردیم که مالک باید 1۲۷میلیارد تومان پرداخت می‌کرده است که در این زمینه ۱۲۰میلیارد تومان حذف و تنها ۷میلیارد تومان از سوی مالک پرداخت شده بود و ۱۲۰میلیارد تومان را به‌روزرسانی و به ارزش روز قیمت‌گذاری کردیم و به هزار میلیارد تومان رسید که از این رقم مبلغ پرداخت شده به قیمت روز کسر و فرد ۸۴۰میلیارد تومان به شهرداری پرداخت و در نهایت پایان‌کار خود را اخذ کرد و این مسئله نشان‌دهنده این است که با این‌گونه اقدامات راه فساد در مجموعه شهرداری بسته خواهد شد.
زاکانی گفت: البته ناگفته نماند که این موارد هیچ‌کدام به این دوره ارتباط ندارد و به ادوار گذشته برمی‌گردد. شهردار تهران با تأکید بر اینکه ما به هیچ عنوان از حق و حقوق شهروندان نخواهیم گذشت گفت: این موضوع به‌صورت جدی توسط مدیریت شهری اعم از شورا و شهرداری پیگیری می‌شود و با سیستمی شدن نظارت‌ها می‌توانند جلوگیری از فساد را در بدنه شهرداری داشته باشند.
وی با اشاره به رویکرد شهرداری تهران برای شفافیت در قراردادها، گفت: در بخش کمیسیون ماده۵ نیز باید به این نکته اشاره کنم که همه موارد در سامانه شفافیت بارگزاری می‌شود و همه مصوبات را می‌توانند رؤیت کنند.
شهردار تهران ادامه داد: یکی از مواردی که جنجالی شد چیزی بود که خودمان رفتیم و ۵نفر را شناسایی و خودمان عنوان کردیم و برخورد هم صورت گرفت و این مسئله را به دفتر ما انتصاب می‌دادند که اشتباه بود. یک نفر هم که از دفتر ما دستگیر شده بود اصلاً موضوعش فساد نبود؛ موضوعش خرید یک اسلحه از همان شبکه اشاره شده بود.
شهردار تهران گفت: این مسئله توسط دستگاه امنیتی پیگیری شد و کسی هم که اسلحه را فروخته بود، گفت می‌خواهد مجوز هم بگیرد و درواقع فرد اشاره شده به امید داشتن مجوز اقدام به خرید اسلحه کرده بود که دستگاه امنیتی موضوع را بررسی کرد.
زاکانی گفت: ما در موضوع مبارزه با فساد مصر هستیم و علاقه هم نداریم تنها شعار بدهیم و بنا داریم راه‌های فساد را ببندیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :