• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 7 خرداد 1402
کد مطلب : 193041
+
-

تکمیل پروژه 27ساله در 5ماه

فاز اول تصفیه‌خانه خلیج‌فارس افتتاح و کلنگ اجرایی شدن فاز دوم این پروژه در میدان مرکزی میوه‌وتره‌بار زده شد

مهدی اسماعیل‌پور؛ روزنامه‌نگار

پنجاه‌وهفتمین پویش امیدوافتخار به افتتاح تصفیه‌خانه خلیج‌فارس و طرح‌های مدیریت منابع آب و همچنین آیین کلنگ‌زنی فاز دوم تصفیه‌خانه خلیج‌فارس در منطقه۱۹ اختصاص داشت . این پروژه 27سال قبل کلنگ‌زنی شده بود و طی این سال‌ها فقط 30درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

افزایش میزان بازچرخانی آب در تهران
بازچرخانی آب مهم‌ترین هدف تکمیل و بهره‌برداری تصفیه‌خانه خلیج‌فارس است که در مراسم دیروز، علیرضا زاکانی، شهردار تهران به این موضوع اشاره کرد و گفت: «در حوزه رواناب‌ها، با ساماندهی و توسعه شبکه ۵۳۰ کیلومتری آب‌های زیرزمینی، توانستیم شهر تهران به‌ویژه نواحی غرب آن را از خطر سیلاب مصون نگه داریم. مهم‌ترین عامل فرونشست زمین برداشت از سفره آب‌های زیرزمینی است. راهکار عبور از این بحران بازچرخانی آب با هدف به حداقل رساندن استفاده از سفره‌های آب زیرزمینی است. در رابطه با مدیریت مصرف آب شرب، چاره‌ای جز فرهنگسازی‌ و استفاده درست و بهینه از آب نداریم. سال گذشته برای تامین آب باکیفیت ۴۹ چاه آب در شهر تهران مورد استفاده دستگاه‌های مختلف قرار گرفت و در کنار آن ۵۰ نقطه دیگر نیز برای حفر چاه عمیق پیش‌بینی شد. با بهره‌برداری کامل از تصفیه‌خانه خلیج‌فارس، درمجموع سالانه 2و نیم میلیون مترمکعب به ظرفیت بازچرخانی آب در تهران افزوده می‌شود.»

کمبود آب برای آبیاری فضاهای سبز
سالانه ۱۸۵میلیون مترمکعب آب صرف آبیاری فضای سبز در شهر تهران می‌شود که از این میزان، ۱۳۵میلیون مترمکعب به وسیله چاه و باقی با بازچرخانی آب تامین می‌شود و در کل حدود ۱۱میلیون مترمکعب آب تهران نیز سهم رواناب‌هاست. زاکانی با بیان این مطلب تأکید کرد: «مطابق تفاهمنامه‌ای که با وزارت نیرو امضا کردیم تا سال ۱۴۱۰، حدود ۱۴۵میلیون مترمکعب آب تهران از طریق بازچرخانی تامین می‌شود؛ این در حالی است که مطابق افق ۱۴۱۰ برای آبیاری فضای سبز تهران به ۲۱۰میلیون مترمکعب آب نیاز داریم و براساس آمار حتی با وجود تفاهمنامه وزارت نیرو حداقل ۶۵میلیون مترمکعب منابع آبی برای آبیاری فضای سبز تهران کم خواهیم داشت. در چنین شرایطی چاره‌ای نداریم جز اینکه شهرداری تهران جداگانه نیز به فکر افتتاح پروژه‌هایی مانند تصفیه‌خانه خلیج‌فارس باشد.»

احداث تصفیه‌خانه در مرکز و شمال شهر
در ادامه مراسم، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه یکی از بهترین راه‌ها در موضوع آب استفاده از پساب فاضلاب‌های شهری برای آبیاری فضای سبز است که در جنوبی‌ترین نقاط تهران واقع شده‌اند، گفت: «شاید از ابتدا این برنامه‌ریزی درست نبوده که همه فاضلاب و پساب‌های تهران در جنوب شهر تصفیه و بعد به نقاط دیگر شهر بازگردانده شود؛ چراکه بهتر این بود در نقاط مرکزی و شمالی شهر نیز سیستم‌های تصفیه فاضلاب داشته باشیم تا هزینه انتقال کاهش پیدا کند.»

۹۳میلیون مترمکعب برای آبیاری فضای سبز
مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط‌زیست شورای شهر تهران گفت که حدود ۹۳میلیون مترمکعب برای آبیاری فضای سبز از آب‌های زیرزمینی استفاده می‌شود. او ادامه داد: «باید یک تعامل چندوجهی با ذینفعان صورت بگیرد. حوزه کشاورزی بیشتر آب کشور یعنی ۸۷درصد را مصرف می‌کند که ۵۰درصد آن به شکل درست استفاده نمی‌شود و هدر می‌رود.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :