• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 7 خرداد 1402
کد مطلب : 193034
+
-

کدام استان‌ها در معرض سیل هستند؟

استان‌های فارس،گلستان، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، خوزستان و اصفهان بیشترین آسیب را از وقوع سیل دیده‌اند

گزارش
کدام استان‌ها در معرض سیل هستند؟

محمود مولایی- روزنامه‌نگار

پدیده خشکسالی در کشور احتمال سیلاب در استان‌های مختلف را افزایش داده است؛ حتی در همین روزها که گرمای هوا امان شهروندان را بریده هم وقوع بارش‌های رگباری موجب سیل در برخی مناطق می‌شود. در سال‌های اخیر وقوع سیل در برخی از استان‌ها مانند لرستان، فارس و... علاوه بر خسارات مالی، خسارات جانی هم به همراه داشت.
به گزارش همشهری، در سال1401 بیشترین رواناب‌های جاری شده در استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان، فارس، کرمان و سیستان‌و‌بلوچستان اتفاق افتاده است. البته زنجان، تهران، کرمانشاه، گیلان، اصفهان، فارس، سمنان، خراسان‌جنوبی، قم، گلستان، خراسان‌شمالی، کرمان، بوشهر و البرز جزو استان‌هایی هستند که پروژه مدیریت سیل در آنجا اجرا شده است.

فراوانی 70ساله سیل
سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در بازه زمانی نزدیک به 70سال آمار فراوانی سیل در 31استان را منتشر کرده که استان فارس با تعداد 850وقوع سیل بیشترین فراوانی سیل در کشور را داشته است. استان گلستان با تعداد 826وقوع سیل بعد از فارس قرار دارد و جالب اینکه تعداد 479وقوع سیل تنها در یک دهه گذشته در این استان رخ داده است. همچنین خراسان‌رضوی با 577، هرمزگان با 568و کرمان با 528وقوع سیل در رده‌های بعدی قرار دارند. البته سیستان و بلوچستان نیز با 426وقوع سیل بیشترین فراوانی سیل را در حدود 70سال اخیر داشته است. کمترین فراوانی سیل در این بازه زمانی نیز با 39وقوع سیل متعلق به استان قم است.
همچنین زنجان (83) و کهگیلویه و بویراحمد(91) نیز کمترین فراوانی سیل را داشته‌اند.

بیشترین مناطق در معرض سیل
در عین حال، در نقشه اطلس سیل در کشور تعداد مراکز جمعیتی در معرض سیل آمده است. به این ترتیب، فارس در 288مرکز جمعیتی در خطر سیلاب قرار دارد. همچنین خراسان رضوی با 283نقطه، اصفهان با 269نقطه، سیستان و بلوچستان با 227نقطه و کرمان با 213نقطه در معرض خطر سیلاب هستند.
به‌گفته معاون امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، براساس آمار موجود تاکنون بیش از 7217مورد سیل در کشور ثبت شده که علاوه بر تلفات جانی، خسارات مالی زیادی نیز به کشور وارد کرده که بیشتر شامل تخریب منازل مسکونی، تأسیسات شهری، اراضی زراعی، پل‌ها و جاده‌ها بوده که در زمان امدادرسانی به مردم محصور در سیل نیاز به این راه‌های ارتباطی دوچندان می‌شود. حسن وحید پیش‌تر گفته بود که 450شهر در معرض سیل قرار دارند: «در یک دهه گذشته بیش از 1600سیل رخ داده است و ۴۵۰شهر و 8650روستا و آبادی کشور در معرض تهدید سیل قرار دارند.»‌‌




 

این خبر را به اشتراک بگذارید