• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 6 خرداد 1402
کد مطلب : 192934
+
-

بحران اعتماد به نهادهای صهیونیستی

ادامه 5‌ ماه اعتراض علیه نتانیاهو بارزترین نشانه افول چشمگیر اعتماد به نهادهای رسمی در رژیم صهیونیستی به شمار می‌آید

رضا عمویی- روزنامه‌نگار

فلسطین اشغالی حداقل از حدود 5‌ماه پیش تاکنون صحنه اعتراضات و درگیری‌های داخلی است. اعتراضاتی که علیه برنامه‌های کابینه تندروی «بنیامین نتانیاهو» و همزمان با روی کارآمدن مجدد او در ابتدای زمستان سال گذشته آغاز شد و همچنان ادامه دارد. این اعتراضات به‌صورت ثابت در همه شامگاه‌های شنبه برگزار شده و در مواردی نیز اعتراضات به سایر روزهای هفته نیز کشیده شده است. اعتراضاتی که زیر باران موشکی جهاد اسلامی علیه اشغالگران هم برگزار شد و ساکنان مناطق اشغالی نشان دادند که حتی با وجود جنگ اما همچنان به جنبش اعتراضی خود علیه نتانیاهو ادامه خواهند داد.

دیکتاتور نتانیاهو!
تازه‌ترین اعتراضات ضدنتانیاهو روز پنجشنبه مقابل اقامتگاه او در قدس اشغالی برگزار شد. سایت عبری‌زبان وای‌نت اعلام کرد، حدود ۵۵۰شهروند اسرائیلی در اعتراض به طرح اصلاحات در دستگاه قضایی مقابل منزل بنیامین نتانیاهو تظاهرات کردند و پلیس رژیم صهیونیستی نیز برای پراکنده‌کردن جمعیت معترضان به زور متوسل شد. گفته شده پلیس در این راستا با ایجاد موانعی از حضور تظاهرات‌کنندگان در نزدیکی منزل نتانیاهو جلوگیری و 2 نفر از معترضان را هم بازداشت کرده است. براساس این گزارش، معترضان اسرائیلی در شعارهای خود اعلام کردند که اینجا آمدیم تا به دیکتاتور (نتانیاهو) بگوییم انقلاب حقوقی را متوقف کند چراکه به‌خاطر آن آمریکا او را تحریم کرده و امنیت ما نیز به خطر افتاده است. 2 روز قبل از اعتراضات روز پنجشنبه نیز معترضان در روز سه‌شنبه) علیه اقدام کابینه نتانیاهو در خصوص اختصاص مبالغ بالایی به یهودی‌های مذهبی در بودجه سال جدید، در شهر قدس اشغالی تظاهرات کرده و ائتلاف راست حاکم را به غارت اموال دولت متهم کرده بودند. ادامه اعتراضات در 5‌ماه گذشته بارزترین نشانه افول اعتماد به نهادهای رسمی در رژیم صهیونیستی است. در واقع ادامه این اعتراضات حکایت از ترس ساکنان مناطق اشغالی از ادامه کار کابینه نتانیاهو و برنامه‌های جنجالی دارد.‌

تعطیلی نیروگاه‌های برق در روزهای شنبه
ساکنان مناطق اشغالی فلسطین به‌شدت نگران اجرایی شدن طرح نتانیاهو برای تغییرات قوانین قضایی هستند. این طرح قرار است اختیار دیوان عالی رژیم صهیونیستی برای نظارت بر مصوبه‌های کنست(پارلمان رژیم صهیونیستی) را محدود کند و نمایندگان حاضر در کنست خواهند توانست بدون نگرانی از رد قوانین تصویب شده از سوی دیوان عالی، هر طرحی را که می‌خواهند به قانون تبدیل کنند. کنست رژیم صهیونیستی در حال حاضر در اختیار گروه‌های تندرو و فوق افراطی «حریدی» است و اگر نظارت دیوان عالی بر عملکرد آن حذف شود، نمایندگان تندرو طرح‌های موردنظر خود را در چارچوب قانون در جامعه صهیونیستی اجرایی خواهند کرد. ازجمله پیش‌تر، یکی از نمایندگان تندرو کنست اعلام کرده بود که با‌توجه به حرمت فعالیت‌‍ در روزهای شنبه براساس آموزه‌های یهودیت، فعالیت نیروگاه‌های تولید برق در این روز باید تعطیل شود. این طرح در حال حاضر نمی‌تواند به قانون تبدیل شود، چون حتی با وجود تصویب کنست، دیوان عالی آن را رد خواهد کرد، اما اگر نظارت و اختیارات دیوان عالی بر عملکرد کنست براساس طرح نتانیاهو حذف شود، نمایندگان تندرو، این طرح و سایر طرح‎‌های جنجالی خود را قانونی خواهند کرد.

فرار از پرونده‌های فساد
 «میدل ایست‌ای» در گزارشی نتانیاهوی امروزی را یک نخست‌وزیر شکست خورده می‌داند که به استثنای گروه‌های تندرو حریدی، سایر گروه‌های سیاسی و حتی متحدان راست‌گرا و افراطی سابق او نیز به جمع مخالفانش پیوسته‌اند. صدای بلند اعتراضاتی که در همه شنبه‌شب‌های 5‌ماه گذشته در تل‌آویو و دیگر شهرها بلند شده است، بر توقف طرح تغییر قوانین قضایی نتانیاهو تأکید دارد، اما به‌نظر می‌رسد که نتانیاهو تصمیمی به عقب‌نشینی در برابر موج اعتراضات ندارد، چون این طرح قضایی تنها راه فرار نتانیاهو از محکومیت زندان است. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دارای 4پرونده فساد در سیستم قضایی رژیم صهیونیستی است که به پرونده‌های 1000تا 4000هزار مشهورند. این پرونده‌ها شامل استفاده از خدمات دولتی در مصارف شخصی، دریافت هدایای گرانبها به‌عنوان رشوه و پرونده فروش زیردریایی هستند که پس از گذشت 7سال از زمان مطرح شدن نخستین آنها هنوز هیچ‌یک به نتیجه نرسیده‌اند و دادگاه، پرونده را باز نگه داشته است. نتانیاهو امیدوار است با تغییر قوانین قضایی و دادن اختیار بیشتر به نمایندگان، بتواند حکم تبرئه خود را از کنست بگیرد و از محکومیت‌های سنگین فرار کند. فراتر از این، این سطح از تنش سیاسی در تاریخ رژیم موقت صهیونیستی بی‌سابقه بوده و نشانه‌ای غیرقابل تردید از افول و نابودی صهیونیست‌ها به شمار می‌آید.








 

این خبر را به اشتراک بگذارید