• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 6 خرداد 1402
کد مطلب : 192930
+
-

ترور پوتین، از تکذیب تا تأیید

ترور پوتین، از تکذیب تا تأیید

روایت ترور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، وارد فصل جدیدی شده است؛ «فصل کی‌ بود، کی بود؟ من نبودم!» درحالی‌که رویکرد ضدونقیض اوکراین در غائله حمله تروریستی چند هفته پیش به کاخ کرملین همچنان ادامه دارد، آمریکایی‌ها که پیش‌تر هرگونه اطلاع از طرح ترور رئیس‌جمهور روسیه را تکذیب کرده بودند حالا با گرفتن انگشت اتهام به‌سوی کی‌یف، ضمن تبری‌جستن از این اقدام تأیید می‌کنند که اوکراینی‌ها در پس این اقدام تروریستی تبلیغاتی قرار داشته‌‎اند. این در حالی است که دولت اوکراین از یک‌سو، همچنان دست داشتن در حمله پهپادی به کاخ کرملین را تکذیب می‌کند و از سوی دیگر، مقام‌های اوکراینی جسته و گریخته از لیست تروری صحبت می‌کنند که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و یوگنی پریگوژین، فرمانده ارتش خصوصی روسیه، موسوم به «واگنر» در صدر آن قرار دارند.
در تازه‌ترین تحول، روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از چند مقام ناشناس آمریکایی نوشته است: اگرچه هنوز مشخص نیست که آیا ولودیمیر زلینسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، از طرح ترور پوتین اطلاع داشته یا نه، اما یک چیز مشخص است و آن اینکه پهپادهای استفاده شده در حمله به کرملین از فاصله کوتاهی در داخل مسکو یا اطراف آن، پرتاب شده و مواد منفجره محدودی که با خود داشتند نشان می‌دهد که اوکراینی‌ها بیشتر علاقه داشته‌اند یک عملیات روانی اجرا کنند تا عملیات مؤثر نظامی.
گزارش این روزنامه آمریکایی در شرایطی است که آمریکایی‌ها پیش‌تر در واکنش به حمله تروریستی به کاخ کرملین، ابتدا این حمله را دروغ رسانه‌ای روس‌ها خواندند اما با انتشار فیلم‌های مربوط به این واقعه، کرملین را به‌دست داشتن در این ماجرا متهم و ادعا کردند که روسیه قصد دارد با چنین اقداماتی تشدید حملات خود در میادین جنگ را توجیه کند.
در گزارش نیویورک‌تایمز آمده که آمریکا مکالمه‌ای از مقام‌های روسی را شنود کرده که در آن از اطلاعاتی صحبت می‌شود که نشان می‌دهد اوکراین در این حملات پهپادی نقش داشته است؛ امری که باعث شده تا سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا متقاعد شوند این حمله توسط خود روس‌ها انجام نشده است.
داستان چند هفته پیش و از جایی آغاز شد که دفتر ریاست‌جمهوری روسیه طی خبری فوری اعلام کرد که محل اقامت ولادیمیر پوتین در کاخ کرملین هدف حمله پهادی قرار گرفته، اما نیروهای امنیتی روسیه موفق شدند با اقدامات جنگ الکترونیکی پهپادهای انتحاری کامیکازه را منهدم کنند. به‌گفته روس‌ها، این حمله خسارت و تلفاتی در پی نداشت و پوتین هم به‌علت اینکه در زمان حمله در خارج از پایتخت بوده، آسیبی ندیده است. دولت روسیه در آن زمان مسئولیت این حمله را متوجه کی‌‌یف دانست و دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، هم تأکید کرد که این اقدام تروریستی برنامه‌‌ریزی‌ شده تلاش برای ترور رئیس‌‌جمهور بوده است. پسکوف تأکید کرد که مسکو هم این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که در زمان و مکان مناسب به این اقدام پاسخ دهد. با این حال میخائیلو پودولیاک، مشاور ولودیمیر زلینسکی بلافاصله با ارسال پیامی به خبرنگاران هرگونه ارتباط دولت و ارتش اوکراین با این حمله را رد کرد و مدعی شد که اوکراین هیچ ارتباطی با حملات پهپادی به کرملین ندارد، ادعاهایی که حالا آمریکایی‌ها نیز آن را رد و تأیید کرده‌اند که اوکراینی‌ها با این اقدام بیشتر به‌دنبال یک عملیات روانی بوده‌اند که البته با توجه به اشراف اطلاعاتی روس‌ها به ضد‌خودشان تبدیل شد.‌‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید