• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 6 خرداد 1402
کد مطلب : 192919
+
-

رفع حصار فرسودگی از حصارک

طرح تفصیلی محله حصارک در جلسات گذشته کمیسیون ماده5 پس از بررسی‌های کارشناسی به تصویب رسید

گزارش2
رفع حصار فرسودگی از حصارک

فرناز محمدزاده-روزنامه‌نگار

اگر خیابان سیمون‌بولیوار را به سمت شمال بروید و از دانشگاه علوم‌وتحقیقات نیز عبور کنید به محله 800هزار هکتاری‌ای با قدمت 500ساله می‌رسید که معروف است به محله حصارک. این محله از محله‌های مشهور غرب تهران به شمار می‌آید که در روزگاری به باغ‌های میوه و قنات‌هایش معروف بود. حال این محل، امروز به یکی از مناطق ناپایدار و فرسوده پایتخت تبدیل شده؛ چراکه بعد از توسعه شهرنشینی و ورود سیل عظیم جمعیت به تهران برای سکونت، بافت این منطقه از حالت روستایی خارج و با ساخت‌وسازهای غیرمجاز و غیراصولی مشکلات متعددی به این منطقه سرازیر شد.

مشکلات ریز و درشت حصارک
به‌گزارش همشهری، محله حصارک یکی از محلاتی در پایتخت است که مشخص نبودن معابر در این محدوده سبب شده بود تا طرح تفصیلی آن هم بامشکل روبه‌روشود. املاک مردم در این منطقه بدون سند بود و علاوه بر این شیب‌های تند معابر و وجود پله‌های متعدد برای بسیاری از دسترسی‌ها از دیگر مشکلات این محله عنوان می‌شود که درصورت بروز حادثه، امدادرسانی را با مشکل روبه‌رو خواهد کرد. همچنین محله حصارک دارای نقاط فرسوده زیادی است که تنها 10درصد آن مجوز ساخت‌وساز داشته و سایر ساختمان‌ها که تعدادشان هم کم نیست، این امکان برایشان فراهم نیست.به‌گفته فاطمی‌عقدا، سرپرست دبیرخانه کمیسیون ماده 5، پیگیری سریع برای تصویب طرح تفصیلی این منطقه جهت ساماندهی هرچه زودتر محله بود تا علاوه بر اینکه بافت محله نوسازی شود، مشکلاتی که از نظر ایمنی و خطراتی که به جهت قرار‌گیری روی گسل ایجاد می‌کند هم رفع شود؛ برهمین اساس تهیه طرح تفصیلی به‌صورت ویژه برای حصارک در اولویت قرار گرفت و کمیسیون ماده 5، سازمان نوسازی شهر تهران و خود منطقه5 نیز در حال تلاش برای تهیه طرح تفصیلی این محله بودند.

تصویب طرح تفصیلی حصارک
احسان شریفی، شهردار منطقه 5در  مصاحبه باهمشهری می‌گوید: محله حصارک در شمال‌غربی تهران قرار گرفته و یک بافت روستایی دارد. مهم‌ترین سازه کنار این محله، دانشگاه آزاد است که به‌دلیل رفت‌وآمدهایی که به این دانشگاه می‌شود، توسعه کمتری در این محله را شاهد هستیم.
او ادامه داد: برای مولد شدن محله و توسعه ظرفیت‌های گردشگری آن تصمیم گرفته شدکه  مشاور طرح تفصیلی انتخاب شود. سازمان نوسازی شهر تهران این اقدام را انجام داد و با نگاه گردشگری، سکونتگاهی، تصویب وضعیت سکونتگاه‌های موجود و ارتقای شبکه معابر بررسی طرح تفصیلی محله حصارک دنبال شد.

جمعیت‌پذیری محله  افزایش نمی‎‌یابد
شهردار منطقه5 با اشاره به طرح تفصیلی محله حصارک، افزود: ساختار طرح، جمعیت‌پذیری را افزایش نمی‌دهد. به ویژگی‌های بومی محله، بافت مجاور کوهستان و بافت گردشگری توجه شده است. ازجمله ویژگی‌های طرح، این است که کاربری فضای‌سبز آسیب نمی‌بیند و تمام کاربری‌های فعلی تثبیت شده و حتی به فضای‌سبز اضافه می‌شود. شریفی با بیان اینکه طرح محله حصارک بعد از 3جلسه در کارگروه تخصصی کمیسیون ماده 5بررسی شد، گفت: در جلسه گذشته کمیسیون طرح در صحن تصویب شد و فرایند امضای صورتجلسه و ابلاغ ممکن است کمی زمان‌بر باشد، اما این خبر خوش را می‌‎توانیم بدهیم که طرح تفصیلی محله حصارک بالاخره تعیین‌تکلیف شد.
او تصریح کرد: در کنار ابلاغ طرح، خدمات محله‌ای از قبیل اصلاح و بهسازی جدول‌کشی‌هاو آسفالت و بهسازی‌ محله‌ای نیز انجام می‌دهیم. امیدواریم در آینده نزدیک تصویر و ساختار فضایی محله حصارک تغییر اساسی پیدا کند.

نوسازی 990پلاک در حصارک
رئیس سازمان نوسازی گفت: با تصویب طرح، کمک به مردم خواهیم کرد تا ملکشان سنددار شود و نوسازی را شروع کنیم. 66هکتار که شامل 990پلاک می‌شود فرسوده بوده که با ابلاغ این طرح، مشکل آن برطرف می‌شود. به محض ابلاغ طرح، کارگزاری را تعیین می‌کنیم تا سنددار شدن پلاک‌ها مشخص شود و دفتر تسهیل‌گری نیز راه‌اندازی می‌شود تا مردم را به تجمیع تشویق کند.
هدایت با اشاره به اینکه در محله حصارک پلاک‌ها ریزدانه است و باید تجمیع حتما صورت گیرد، گفت: امیدوار هستیم که با ساخت 4طبقه مردم استقبال خوبی داشته باشند؛ چراکه پیش از این، محله حصارک رسمیت زیادی نداشت. حتی اگر بتوانیم تجمیع‌های بزرگ‌مقیاس انجام دهیم، تراکم بیشتری نیز با مجوز کمیسیون ماده5 خواهیم گرفت. او افزود: سنددار کردن محله و حمایت از تجمیع‌ها تا سقف 4طبقه ازجمله موضوعاتی است که در طرح تفصیلی مشخص شده است. همچنین کمبود شدید سرانه‌های خدماتی را داریم.

جلسه با مردم محله حصارک
به‌گفته شهردار منطقه5، در آینده نزدیک جلسه‌ای در یکی از مساجد محله با حضور مشاور طرح تشکیل و جزئیات آن ارائه خواهد شد تا عموم مردم محله از امتیازاتی که طرح تفصیلی دارد، آگاه شوند.
منطقه5 شهر تهران بیش از 30سال است که تاسیس شده و اگر از بدو تاسیس محله بخواهیم محاسبه کنیم محله حصارک با وجود اینکه در بافت شهری منطقه5 قرار داشته فاقد طرح تفصیلی بوده است که همین مسئله باعث شده بود به‌دلیل نبود طرح تفصیلی، ساخت ساختمان‌های ناایمن، غیرمجاز و شبانه‌ساز رایج شود. حال با تصویب و تعیین‌تکلیف طرح تفصیلی حصارک و حاکم شدن ضابطه، شهروندان می‌توانند به‌صورت رسمی اقدام به دریافت مجوز برای ساخت‌وساز کنند.
مهدی هدایت، رئیس سازمان نوسازی شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری افزود: یکی از اقداماتی که سازمان نوسازی پیش می‌برد، این است که محدوده‌های ناکارآمد را هدف بازآفرینی قرار دهد و طرح‌های موضوعی و موضعی تعریف کند و محله حصارک نیز هدف بازآفرینی ماست.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید