• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 6 خرداد 1402
کد مطلب : 192872
+
-

غوغای شاگردان کاوه

در 5وزن نخست رقابت‌های کشتی آزاد جام تختی، اعضای تیم‌ملی جوانان مدال‌های طلا را درو کردند

غوغای شاگردان کاوه

 چهل‌وسومین دوره رقابت‌های کشتی آزاد جام تختی طی روزهای 4 و 5‌خرداد در شهر ارومیه برگزار شد. این رقابت‌ها یکی از مراحل مهم انتخابی تیم ملی به شمار می‌رفت که تکلیف ملی‌پوشان چند وزن در مسابقات جهانی و بازی‌های آسیایی هانگژو در آن مشخص شد.

   درخشش جوانان
مسابقات جام تختی در سالن 6هزار نفری غدیر ارومیه آغاز شد و در روز نخست کشتی‌گیران 5وزن 57، 65، 70، 79 و 92 کیلوگرم روی تشک رفتند. طبق چرخه انتخابی تیم ملی، رحمان عموزاد، امیرمحمد یزدانی و کامران قاسمپور در جام تختی غیبت موجه داشتند که هر 3کشتی‌گیر هم از اوزان روز اول بودند. روز اول با یک اتفاق خوب برای کشتی ایران همراه شد و آن درخشش جوانان کشتی بود که مدت‌هاست زیرنظر محسن کاوه، سرمربی تیم ملی جوانان در اردوهای متعدد حضور دارند. در وزن 57کیلوگرم با نبود علیرضا سرلک، احمد محمدنژاد مدال طلا گرفت. او در حال حاضر در رده جوانان قرار دارد و از مدت‌ها قبل در اردوی تیم ملی در حال تمرین است. در نبود عموزاد در وزن 65کیلوگرم، فینال این وزن بین 2کشتی‌گیر جوانان،  ابراهیم الهی و محمدرضا شاکری برگزار شد که شاکری با نتیجه 9 بر 2 به برتری و طلا  رسید.  برادر دوقلوی رحمان، محمدعلی عموزاد در این وزن به‌عنوان سوم رسید.
محمد بخشی در وزن 70کیلوگرم به‌عنوان قهرمانی رسید و با توجه به غیبت امیرمحمد یزدانی پیش‌بینی ‌می‌شود که بخشی و یزدانی به مسابقات رنکینگ مجارستان اعزام شوند تا تکلیف ملی‌پوش ایران در مسابقات جهانی2023 مشخص شود. مسابقات 79کیلوگرم از رقابت‌های حساس روز نخست بود؛ جایی که محمد نخودی نایب قهرمان 2دوره جهان و علی سوادکوهی برنده جردن باروز حضور داشتند. فینال این وزن طبق پیش‌بینی‌ها بین همین 2نفر برگزار شد که سوادکوهی موفق شد 4 بر 3 محمد نخودی را شکست دهد. 92کیلوگرم وزن دیگری بود که شاگرد محسن کاوه، سرمربی تیم ملی جوانان توانست با اقتدار قهرمانی آن را کسب کند. محمدمبین عظیمی با 19سال سن در حضور تمام مدعیان این وزن جز کامران قاسمپور توانست همه رقبایش را شکست دهد و عنوان قهرمانی را کسب کند. عظیمی در فینال محمدجواد ابراهیمی، دارنده 2مدال طلای قهرمانی آسیا را با نتیجه 5 بر 2 شکست داد و قهرمان شد.

   کشتی 74 با 86کیلوگرم!
روز دوم و پایانی مسابقات جام تختی با 2اتفاق عجیب همراه بود که می‌توان از آن به‌عنوان فاجعه‌ای یاد کرد که برگزارکنندگان و تیم داوری رقم زدند. حضور کشتی‌گیر 86کیلوگرم عراق در مقابل حسن عباسپور، کشتی‌گیر 74کیلوگرم از اتفاقات نادری بود که روز گذشته اتفاق افتاد. کشتی‌گیر 86کیلوگرم عراق، مصطفی عبدالبسیط عبد 3دقیقه هم با عباسپور کشتی گرفت اما بعد از گذشت 3دقیقه تازه تیم داوری متوجه این موضوع شد و کشتی‌گیر 74کیلوگرم عراق قطیبه مصطفی سلمان روی تشک آمد که حسن عباسپور او را با نتیجه 10 بر صفر شکست داد. عباسپور در پایان 3دقیقه کشتی با عراقی 86کیلوگرم 3 بر یک عقب بود!

   دبل اشتباهات
مبارزه امین طاهری مقابل مرتضی جان‌محمدی در دسته فوق‌سنگین هم به اتفاقی عجیب ختم شد و آن هم تکرار کشتی بود که مرتضی جان‌محمدی روی تشک نیامد! امین طاهری درحالی‌که از جان‌محمدی 9 بر صفر پیش بود، ‌روی پل رفت. با نظر داوران ضربه فنی او اعلام شد و دست جان‌محمدی به‌عنوان فرد پیروز بالا رفت. پس از این اتفاق طاهری و علیرضا رضایی، مربی او به‌شدت به تصمیم داوران معترض بودند و جنجالی در کنار میز رئیس تشک به پا شد. در ادامه با ورود درستکار، سرمربی تیم ملی و صحبت با هیأت ژوری از بلندگوی سالن اعلام شد اشتباه تیم داوری احراز شده و کشتی مجددا تکرار خواهد شد؛ اتفاقی نادر که به هیچ‌وجه در قوانین اتحادیه جهانی کشتی حتی با محرز‌شدن اشتباه داوری هم امکان‌پذیر نیست. با اعلام تکرار کشتی، فردین معصومی که پسرش امیررضا معصومی در این وزن حضور داشت، نسبت به تصمیم اتخاذشده معترض شد ولی اعتراض او کار به جایی نبرد تا اسم 2کشتی‌گیر برای برگزاری کشتی مجدد خوانده شود. تماشاگران که از دخالت درستکار، سرمربی تیم ملی و هیأت ژوری به‌شدت عصبانی بودند، با پرتاب بطری و شعار علیه سرمربی تیم ملی به استقبال طاهری رفتند. در نهایت با عدم‌حضور جان‌محمدی دست طاهری به‌عنوان فرد پیروز بالا رفت. طاهری در مرحله یک‌چهارم مقابل امیررضا معصومی با نتیجه 6 بر 2 شکست خورد. معصومی پس از این پیروزی به توصیه پدرش نزد کمیته فنی رفت و با آنها خوش و بش کرد تا اثرات منفی اعتراض‌های پدرش را تا حدود زیادی پاک کند.

   قهرمانی بی‌حرف حسن یزدانی
فینال‌های 5وزن دوم محل برتری ملی‌پوشان ایران در مسابقات جهانی‌2022 بود. رضا اطری در 61کیلوگرم موفق شد محمد رمضانپور را شکست دهد و قهرمان جام تختی شود. اطری در جهانی‌2022 مدال نقره جهان را کسب کرده بود. یونس امامی، دارنده مدال برنز مسابقات جهانی2022 در 74کیلوگرم با نتیجه 6 بر صفر محمدصادق فیروزپور را شکست داد و بعد از او نوبت به حسن یزدانی رسید. سالن غدیر ارومیه هر بار که اسم حسن یزدانی در آن خوانده شد، تا آستانه انفجار ‌رفت و تماشاگران برای قهرمان جهان و المپیک سنگ‌تمام ‌گذاشتند. حسن یزدانی در کشتی اول خود مقابل محمد برقک در مدت زمان 2دقیقه و 11ثانیه با امتیاز عالی 11 بر صفر به برتری رسید و در نیمه‌نهایی برابر علیرضا منصوری در 2دقیقه و 12ثانیه با امتیاز 11 بر صفر پیروز شد. او در فینال هادی وفایی‌پور را با نتیجه 12بر 2شکست داد تا ملی‌پوش ایران در جهانی‌2023 و بازی‌های آسیایی هانگژو باشد. اتحادیه جهانی کشتی در گزارشی از رقابت‌های جام تختی از تیتر «بازگشت بزرگ‌ترین» برای کشتی‌های یزدانی استفاده کرد. یزدانی در مسابقات جهانی‌2022 به مدال نقره جهان رسیده بود. در فینال 97کیلوگرم مجتبی گلیج در آخرین ثانیه‌ها موفق شد محمدعلی آذرپیرا را شکست دهد. محمدحسین محمدیان ملی‌پوش ایران در مسابقات جهانی‌2022 بود که مجوز حضور در جام تختی را کسب نکرد. در دسته فوق‌سنگین درحالی‌که همه منتظر یک رقابت نزدیک و حساس بین امیررضا معصومی و امیرحسین زارع بودند زارع در یک کشتی یک‌طرفه با نتیجه 8 بر صفر پیروز شد. امیرحسین زارع در مسابقات جهانی‌2022 مدال برنز جهان را کسب کرده بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید